Recensie: Koen Caris – Stenen eten

Koen Caris zet met Stenen eten een ijzersterk debuut neer. Door middel van prachtige, poëtische passages beschrijft Caris de beklemmende sfeer in het dorp na een reeks zelfdodingen onder jongeren. De leefwereld van jongeren en hoe verschillend jongeren onderling omgaan met verlies zijn realistisch beschreven. De personages zijn interessant, hebben veel diepgang en dragen bij aan de beladen sfeer van het boek. Het verhaal is indrukwekkend en roept herkenning en medeleven op.
8.5

TW: zelfdoding en drugsgebruik

Onder ogen zien

Een klasgenoot van de 17-jarige Ben maakt in de examenperiode een einde aan haar leven. Deze zelfdoding zet in gang dat andere jongeren dit ook doen. Drie jaar eerder maakte Bens zus een einde aan haar leven, waardoor Ben wordt gezien als de ‘expert’ op het gebied van rouwen. Dit zorgt ervoor dat hij in het middelpunt staat. Hij wil er niets mee te maken hebben, maar door de reeks zelfmoorden onder de jongeren wordt Ben gedwongen om zijn gevoelens van schuld en schaamte omtrent de dood van zijn zus onder ogen te zien.

De sfeer in de lessen is zenuwachtig. Mijn klasgenoten lijken niet te weten hoe ze zich horen te gedragen: of ze heel verdrietig moeten doen of juist niet, en of ze de examens nog belangrijk mogen vinden. De leraren laten ons krantenknipsels analyseren over armoede en aardappeloogsten, of berekenen hoelang het zou duren om een sauna met een bepaalde inhoud een bepaald aantal graden te verwarmen. We doen alsof deze dingen ertoe doen.

Ondertussen gaan de examens gewoon door. Iedereen probeert wel rekening te houden met de gebeurtenissen, maar iedereen gaat er heel verschillend mee om. Sommige jongeren organiseren een feest om te zorgen voor een beetje afleiding. Ze zijn op zoek naar sensatie. Ben heeft kritiek op de manier waarop sommige jongeren met het verlies omgaan, maar heeft daarmee tegelijkertijd kritiek op zichzelf. Hij worstelt met de manier waarop hij anders is dan de rest en wil zijn geheim koste wat het kost verbergen. Daarnaast gaat de dagelijkse sleur door en heeft iedereen zo zijn, haar of hen redenen om bepaalde dingen wel of niet te doen.

Omgaan met verlies

Stenen eten is een indrukwekkend boek met prachtige, poëtische passages. Het hoofdthema is verlies en Koen Caris weet het gevoel van de schrijnende leegte van een overleden persoon ontzettend realistisch over te brengen. Caris beschrijft meerdere facetten van het omgaan met verlies: van jezelf geen houding kunnen geven tot aan de ongrijpbaarheid van de dood, en van zoeken naar afleiding om er even niet mee bezig te zijn, naar de vragen waarmee je blijft zitten als nabestaande van iemand die zichzelf van het leven heeft beroofd.

Verdrietige mensen kopiëren elkaar. In Stenen eten komt dit ook heel erg terug. Je leest hoe verschillende mensen heel verschillend met verlies omgaan. Er is geen juiste manier om te rouwen en iedereen doet dat op zijn, haar of hen eigen manier. Het boek is erg beladen, maar biedt ook veel herkenning als je zelf te maken hebt gehad met verlies, al dan niet door zelfdoding. Caris weet de sfeer in het dorp ontzettend goed neer te zetten en daarnaast is de cover van het boek echt prachtig. Het verhaal is zeer goed geschreven en de karakters zijn interessant. De verschillende persoonlijkheden zijn duidelijk, er is voldoende diepgang en de relaties tussen de personages geven de leefwereld van jongeren realistisch weer. Ook blijf je geboeid door het verhaal doordat er sprake is van een mysterie rondom de reeks zelfmoorden. Wat maakt nou dat er ineens zoveel jongeren besluiten om een einde te maken aan hun leven?

Je zou verwachten dat mensen die hetzelfde verdriet delen elkaar goed kunnen helpen, maar het tegenovergestelde is waar: er is niet genoeg plek voor zoveel verdriet tegelijk, dus gaat het elkaar in de weg zitten.

Koen Caris

Koen Caris is schrijver, schrijfdocent, vertaler en copywriter. Ook kun je hem kennen uit de theaterwereld: hij schrijft voor verschillende theaterstukken en hoorspelen. Hij heeft met zijn werk meerdere prijzen gewonnen en is ook meerdere keren genomineerd voor verschillende prijzen. Stenen eten is zijn debuutroman en dat is een ontzettend goed begin van een schrijverscarrière.

Stenen eten
Stenen eten
roman
Score 4.4 van 5 sterren.
€21,99
Siska Schorn is een 21-jarige Social Work studente met een grote liefde voor planten en boeken. Af en toe kijkt ze wel een film of serie, maar ze is toch echt meer een boekenwurm. Daarnaast hangt haar muur vol met artistieke postcards en prints, van illustraties tot fotografie en van surrealisme en expressionisme tot abstracte kunst. Haar veelzijdigheid en creativiteit zorgen daarmee voor een brede interesse.

1 0