Recensie: Lauren Watt – De bucketlist van mijn hond

De bucketlist van mijn hond vertelt het waargebeurde verhaal van Lauren Watt en haar enorme Engelse mastiff. Het is geen heel bijzonder verhaal en het is wat simplistisch geschreven, maar Lauren Watt weet wel voor een lach en een traan te zorgen. De nodige komische (grote) hondensituaties komen voorbij. Helaas loopt het verhaal niet goed af voor het enorme monster van een hond.
6.5

Lauren Watt is een grotehondenmeisje, besluit ze samen met haar moeder op een dag. Dat is dan ook de reden dat ze een Engelse mastiffpup kopen. Deze vrij schattige pup groeit natuurlijk al snel op tot een 73 kilo wegend monster dat door Lauren gezien wordt als haar beste vriendin. Ze beleven dan ook volop avonturen samen, totdat het slechte nieuws komt. Met pijn in haar hart hoort Lauren dat haar mastiff Gizelle niet lang meer te leven heeft. Om Gizelle nog een mooie laatste tijd te geven besluit ze daarom om een bucketlist voor Gizelle te maken en deze samen af te werken.

De bucketlist van mijn hond is een waargebeurd verhaal. Hoewel de titel haast doet vermoeden dat het boek gaat over hoe ze de bucketlist afwerken is dit niet echt het geval. Het grootste gedeelte gaat over het leven van Lauren en hoe ze haar leven doorbracht met haar hond. Het vertelt hoe ze samen gingen studeren en samen naar de grote stad verhuisden om daar een leven op te bouwen. Het vertelt over de struggles van een moeder met een verslaving, het vinden van een baan in New York, het hebben van een vriendje, maar natuurlijk vooral ook over de struggles van het hebben van een enorme hond die gezien wordt als een monster.

Niet iedereen komt er natuurlijk zomaar mee weg om een boek te schrijven over haar leven met een hond. Hoe hou je dit interessant? Er zijn zoveel mensen die een hond hebben en velen daarvan zullen ook heus goed kunnen schrijven. Omdat Gizelle echter een extreem grote hond is wordt ze al iets interessanter. Want met een mega hond in een klein appartementje wonen middenin de grote stad zorgt natuurlijk voor de nodige problemen. Wat dacht je bijvoorbeeld van die enorme drol midden op het zebrapad die opgeruimd moet worden terwijl de auto’s je om de oren razen?

Het zijn de ‘grote hond’-situaties die er voor zorgen dat dit boek leuk blijft om te lezen, want verder is het verhaal niet bijzonder en ook niet extreem goed geschreven. Lauren heeft een vlotte schrijfstijl en het boek leest dan ook makkelijk weg, maar misschien wel iets te makkelijk. Het lijkt soms haast alsof je als volwassene een kinderboek leest, zo simpel is het. Voor je het weet is het alweer uit. Voor de niet-hondenliefhebbers is het waarschijnlijk niet echt een aanrader, maar dat had de titel al verteld. Voor lezers die zelf (grote) honden hebben komen er zeker bekende situaties voorbij.

Zoals de achterflap van het boek en de inleiding van deze recensie al weggeven is het niet alleen maar een leuk en luchtig boek om te lezen. Hoewel het zielige gedeelte pas begint als het boek al tegen het einde loopt zit dit er natuurlijk wel voortdurend onvermijdelijk aan te komen. Met alles wat je leest hou je dan ook in je achterhoofd dat je al weet dat Gizelle geen al te lang leven meer geschonken is. En dan opeens is het zover: het moment dat Lauren te horen krijgt dat Gizelle niet lang meer heeft. Dit zorgt voor tranen met tuiten natuurlijk. Wat is er nou zieliger dan een hond die doodgaat?

Na de aankondiging dat Gizelle snel gaat overlijden volgt natuurlijk het bucketlist gedeelte van het boek. Lauren probeert allemaal leuke dingen te verzinnen om te ondernemen met Gizelle. De grappige situaties die eerder nog wel voorbijkwamen zijn vanaf dat moment helaas klaar. Het boek is plotsklaps omgeslagen naar een treurig verhaal dat alleen nog maar laat zien hoe Gizelle begint af te takelen. Geen enkele hondenbezitter kan het hierbij waarschijnlijk droog houden. De bucketlist van mijn hond is dan misschien wat simpel geschreven en niet direct heel bijzonder, maar Lauren en Gizelle slagen er wel in om zowel een lach als een traan op je gezicht te brengen.

1 0