Veel verschillende geluiden
In Op de vuist krijg je een inkijkje in de Nederlandse geschiedenis van protestliedjes. Laurens Ham brengt met dit boek niet alleen het belang van de Nederlandse protestmuziek aan het licht, maar ook verschillende, maatschappelijke gebeurtenissen. Daarmee is het een mooie en samenvattende geschiedenis van verschillende protesten door de jaren heen. Ham schetst een duidelijk beeld van verschillende groepen in de samenleving die iets van zich lieten en laten horen. Je leest over veel verschillende geluiden: onder andere over Surinaams-Nederlandse protesters, punkers en krakers, feministen, de homobeweging, antiracisten, gabbers en boeren. Je leest dus over een wijdverspreid palet aan belangen en geluiden. Sommige protesten gingen er niet rustig aan toe en dat krijg je natuurlijk ook mee. Van Boudewijn de Groot tot de Dolle Mina’s en van Hakkûhbar tot Normaal.
Soms zit je met een frons te lezen en soms lees je met een glimlach. Het luisteren naar de in het boek genoemde liedjes is een pluspunt voor de leeservaring. Je kunt ervoor kiezen om een aantal liedjes te luisteren of allemaal, maar het is zeker leuk om zo af en toe het boek even weg te leggen en een paar van de liedjes te beluisteren. Op de vuist is geen boek dat je in één ruk uitleest, maar dat is helemaal niet erg. Het is goed om de verschillende hoofdstukken even te laten bezinken en daarna verder te gaan met het volgende, omdat je dan ook begint met een andere groep protesters.
Je ziet het voor je
Op de vuist is ingedeeld in verschillende hoofdstukken. In ieder hoofdstuk behandelt Ham een andere groep protesters en aan het eind van ieder hoofdstuk vind je een korte luisterlijst met liedjes die echt sprekend zijn geweest voor die groep. Het is leuk om deze liedjes te luisteren na ieder hoofdstuk, omdat je je zo nog beter in kunt leven in de energie van de verschillende groepen op dat moment. Door deze lijst krijg je een nog beter beeld bij hoe het eraan toe ging en wat er speelde in Nederland op dat moment. Deze liedjes zijn dus veelzeggend over de desbetreffende tijden en zorgen voor meer inzicht en begrip.
Het boek is zeker interessant op momenten, maar niet altijd even pakkend geschreven. Het is ook logisch dat sommige hoofdstukken je meer aanspreken dan anderen en dat je bij sommige hoofdstukken dus wat meer moeite hebt om er doorheen te komen. Wel voel je duidelijk de expertise van Laurens Ham op het gebied van protestliedjes en Op de vuist leest dan ook weg alsof Ham zelf bij alle protesten aanwezig is geweest. Wat betreft diepgang zit het zeker wel goed. Hij schetst zo’n duidelijk beeld van hoe het er in verschillende jaren aan toe ging en hij weet dit ontzettend goed over te brengen. Dit boek is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar als je interesse hebt in muziek die portretteert wat er in de maatschappij speelt en hoe dat door de jaren heen is geëvolueerd binnen Nederland, dan is dit zeker een aanrader! Aan het eind van het boek vind je tevens een uiteenlopende lijst met alle genoemde discografie, radio- en televisieprogramma’s en bibliografie en het is leuk en interessant om deze achteraf nog eens door te bladeren.
Muziek was immers niet alleen een doel op zich maar ook een middel: een middel om mededemonstranten aan te moedigen om de autoriteiten uit te dagen, of om buitenstaanders bij de goede zaak te betrekken.
Laurens Ham
Laurens Ham is docent Moderne Nederlandse Letterkunde op de Universiteit Utrecht. Daarnaast is hij essayist en dichter. Hij heeft zijn proefschrift genaamd Door Prometheus geboeid geschreven over de autonomie en autoriteit van de moderne Nederlandse auteur. Ook heeft hij Mijn grote schuld: gedichten geschreven.

Vijftig jaar politiek en protestliedjes in Nederland
€24,99
Op voorraad. Voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending!