Recensie: Leona Deakin – Mind Games

Mind Games is het debuut van schrijfster Leona Deakin in Nederland. We mengen ons in een gevaarlijk spel waar alleen psychopaten raad mee weten. Psychologe dr. Augusta Bloom gaat met haar zakenpartner op zoek naar de bedenker van het spel. Wat volgt is een spannende ontknoping wat ontzettend traag op gang komt. De personages zijn erg vlak en het verhaal laat meer vragen onbeantwoord dan dat het antwoorden geeft. Mind Games is zo'n typisch spelletje waarbij je je hersenen niet wilt kraken en door wilt gaan naar het volgend boek. Best jammer, want het kent zeker ook goede momenten.
5

Mind Games

Vier vreemden worden vermist en er is maar één aanwijzing over hun verblijfplaats. Op de plek waar ze voor het laatst zijn gezien ligt een verjaardagskaart met een korte tekst: Het spel is je cadeau. Durf je te spelen?

De politie neemt de zaak in eerste instantie niet serieus. Het heeft er alle schijn van dat het om een grap gaat, maar de families zijn ervan overtuigd dat er iets anders aan de hand is. De dochter van een van de slachtoffers schakelt dr. Augusta Bloom in, een gerenommeerd psycholoog en privédetective. Bloom analyseert de persoonlijkheden van de slachtoffers en ontdekt iets angstaanjagend: ze hebben iets gemeen, iets wat ze levensgevaarlijk maakt. Bloom realiseert zich dat het misschien niet de ontvoerder, maar de ontvoerden zijn die ze moeten vrezen. Kan ze hen tegenhouden zonder zelf verstrikt te raken in het spel?

Leona Deakin

Leona Deakin is een onbekende naam in deze wereld. Toch heeft zij in het verleden wel eens eerder een boek geschreven. Dit boek is alleen nooit echt groot geworden. En daarmee lijkt Mind Games haar eerste echte doorbraak te zijn als schrijfster. Maar wie is deze schrijfster nu? Leona Deakin is een Engelse schrijfster en tevens psychologe. Zij begon haar carrière als politiepsychologe in West Yorkshire. In 2013 kwam dus haar eerste boek uit, Anomaly. Maar haar tweede boek moet haar meer naamsbekendheid geven en is zelfs het debuut hier in Nederland. Mind Games neemt ons mee naar een wereld vol psychopaten.

Laat het spel maar beginnen

In Mind Games volgen we de psychologe Augusta Bloom. Zij helpt op freelance basis de politie en de burgers met het verwerken van trauma’s. Zo ontmoet zij de veertienjarige Seraphine Walker die geprobeerd heeft om een conciërge te vermoorden op haar school. Tegelijkertijd worden zij en haar zakenpartner Jameson benaderd om een vermissing onder de loep te nemen. Wat volgt is een spannende zoektocht naar de ontvoerden en ondertussen kom je meer te weten over het spel. Het is een genadeloos spel wanneer er ook een dode te betreuren valt. Is het spel wel zo makkelijk als zij denken dat het is? En hoe kan Bloom dit spel spelen als zij tegelijkertijd ook druk bezig is met haar andere baan als psychologe? Want Seraphine Walker speelt ook een grote rol in het leven van Bloom. Er zijn dus allemaal vragen waar je als lezer eigenlijk antwoord op wilt hebben.

En dat antwoord is niet altijd even leuk. Mind Games is in de basis goed geschreven en weet je vanaf het eerste moment wel beet te grijpen. Toch zwakt het daarna best snel af. De aanloop naar het spel en hoe dat spel in elkaar zit is erg traag. Dat hoeft niet erg te zijn, mits je je dan beter kunt verplaatsen in de personages. En zelfs dat is niet het geval. De hoofdpersonages blijven erg vlak en je komt veel over hen te weten, maar het is vooral randinformatie waar je niets aan hebt. En dat is best jammer, want je komt nu zelf niet echt in het hoofd van de psychologe Bloom.

“Seraphine was erg tevreden over hoe goed ze een psychologe had weten te manipuleren toen ze na een uur vertrok. Tot ze zich, halverwege de gang, de tissues herinnerde. Ze werd geacht de tissues nodig te hebben. Zo’n domme fout zou ze de volgende keer niet maken.”

Onbeantwoorde vragen

Het boek is verdeeld in 69 naamloze hoofdstukken die je een stukje van de sluiter doet oplichten. Want dat is wat je als lezer wilt weten: wie zit er achter dit gruwelijk spel? En hoe psychopathisch zijn de deelnemers eigenlijk? Dat antwoord zal je, zoals verwacht, op het einde van het boek te weten komen. Daartussen gebeurt er alleen erg veel, soms iets teveel. Er worden veel personages geïntroduceerd waar uiteindelijk of te weinig mee gedaan wordt of waar niet op teruggeblikt wordt. Het einde zal daarom voor meer vragen dan antwoorden zorgen en daardoor voelt het verhaal gewoon niet af. De onthulling van de bedenker van het spel zou spannender zijn geweest als het hoofdpersonage, dr. Augusta Bloom, al niet halverwege het boek haar verdenkingen openbaart aan de lezer.

Is Mind Games dan een slecht boek? Het antwoord daarop is nee, want het is op sommige momenten ook erg spannend. Het is alleen spijtig dat die spannende momenten pas op tweederde van het boek komen. Daarvoor is het gewoon net allemaal iets te saai. De hoofdstukken zijn wel wat aan de korte kant en dus kan je het makkelijk lezen, maar mocht je zoeken naar een ontzettend spannend boek, dan kan je beter verder kijken dan Mind Games.

Mind games
Mind games
Het spel is je cadeau. Durf je te spelen?