Recensie: Liani Taylor – Zonderling

Lazlo Zonderling heeft een droom. Al sinds hij een kleine jongen is droomt hij over de verloren stad, Ween. De droom kiest de dromer dus pakt Lazlo elk boek aan om meer te weten te komen over Ween. De stad die tweehonderd jaar geleden verdween laat hem maar niet los. Op een dag doet zich de ultieme kans voor om op zoek te gaan naar Ween, maar durft Lazlo dat wel aan? En wat zegt de droom hem eigenlijk?
7.5

Als kind was Lazlo Zonderling al geobsedeerd door de verloren stad. De stad die tweehonderd jaar geleden werd gescheiden van de rest van de wereld. Een stad waar een oude monnik hem zoveel verhalen over vertelde toen Lazlo nog maar een kind was. Gefascineerd door de stad doet hij als jong volwassene onderzoek naar de stad, maar er echt naar op zoek gaan is een stap te ver. Totdat er ineens een kans bestaat om naar de verloren stad te gaan. Grijpt hij deze kans aan?

Maar het was nog vroeg. Zijn bed was leeg en zijn laarzen weg, dus de motten, onrustig fladderend, hadden geen andere keus dan te landen en te wachten.

Het verhaal

Als oorlogswees heeft Lazlo nooit zijn ouders gekend. Als baby is hij, samen met vele andere kinderen, naar een weeshuis gebracht. Omdat hij als baby nooit huilde kreeg hij de naam Lazlo, naar een oom van een van de monniken. Die oom kon overigens niet meer praten omdat zijn tong was afgesneden. Op een dag krijgt de jonge Lazlo de kans om het klooster te verlaten als hij gevraagd wordt om spullen af te leveren bij de bibliotheek. Hij keert nooit meer terug naar het klooster en verdiept in de bibliotheek zijn kennis over zijn vreemde dromen.

Op een dag krijgt hij de kans om met een groep mee te gaan naar de verloren stad. Een kans die hij in eerste instantie aan zich voorbij lijkt te laten gaan, maar dan had het boek wel heel dun geweest. Wat volgt is een langzaam, bijna moeizaam verhaal waarbij je als lezer op geen enkel ogenblik je aandacht kan laten verslappen.

Inkomen

Toegegeven, het boek leest niet snel. Het begint ook behoorlijk ruw. In de proloog lees je over een meisje dat uit de lucht is komen vallen en gespietst wordt op een hek. Naast dat dat al bijzonder is, is de lichaamskleur van het jonge meisje ook nog eens blauw. Als lezer tast je volledig in het duister over wie het is en waarom zij blauw is. Pas in het tweede deel van het boek kunnen er wat puzzelstukken op hun plaats vallen.

Het is dan ook een bijzonder complex boek. Sneller lezen kan niet en het aantal details in het verhaal is bijna overweldigend. Wat wel mooi is aan het verhaal is dat je het vanuit twee perspectieven meemaakt. Zo ga je niet alleen op reis met Lazlo, maar zie je het ook vanuit de goden. Goden die volgens de bewoners niet meer bestaan omdat zij uitgemoord zouden zijn. Vijf jonge goden houden zich echter nog schuil in hun huis en leven volgens De regel – niemand mag enig teken van leven aan de buitenwereld geven. Door de verschillende verhalen leer je de personages beter kennen en kan je al gelijk een voorkeur krijgen voor personen. Zo haalt Thyon Nero, een leeftijdsgenoot van Lazlo je al gelijk het bloed onder je nagels vandaan. De tegenstrijdigheden tussen Lazlo en Thyon worden onmiddellijk duidelijk en dat schept een band.

Haar stem was zo nonchalant, zo nuchter, dat haar woorden langs al Sarais verdedigingen glipten en bij haar naar binnen drongen. Ze waren een grotere schok dan de regen.

Liani Taylor

De auteur

Liani Taylor (1971) is een Amerikaanse Fantasy-auteur. Strange the Dreamer is in 2017 uitgebracht. Ze wilde altijd al schrijver worden, maar was (pas) 35 bij het uitkomen van haar eerste boek. Ze woont samen met haar man en dochter in Portland. Het Engelse deel van Strange the Dreamer is in 2018 uitgekomen onder de naam Muse of Nightmares. Het is nog niet bekend of en wanneer dit deel ook in het Nederlands wordt vertaald.

Conclusie

Wil je een rijkelijke wereld in een fantasyboek, dan is dit boek zeker een must. Door het oog voor detail leest het wel traag, dus even snel wat lezen is niet aan de orde. Het boek heeft wel van de bladzijde spattende hormonen van de tieners in het verhaal. Blijkbaar is dat iets wat bij Young Adult-boeken wel vaker het geval is, want ook bij de Duistere troon-reeks is dat tot nu toe steeds het geval geweest. Hoe dan ook, wil je even wegdromen maar kan je tegelijkertijd goed je aandacht erbij houden? Maak dan kennis met Lazlo Zonderling en reis met hem mee.

Zonderling
Zonderling
€20,99
Stephanies voorliefde voor geschiedenis maakte haar studiekeuze simpel. Na het behalen van haar bachelor Geschiedenis heeft ze zich verder verdiept in de Oudheid. Naast haar liefde voor het vak is ze ook veel bezig met schrijven. Als columnist en auteur beschrijft ze met kritische noot wat haar bezig houdt en/of opvalt. Naast schrijven gaat ze ook graag naar musea en houdt ze zich bezig met fotografie en kindercoaching.