Recensie: Lidewij Martens – Steigereiland

Is een keuze altijd moeilijk of juist altijd makkelijk? Lin is rechercheur in de regio Rijnmond en ze is een woonbootbewoner op Steigereiland, een kleine gemeenschap waar ze al bijna heel haar leven deel van uitmaakt. Kan ze kiezen tussen haar werk en haar privé? Rechercheur Lin moet geregeld kiezen tussen de bewoners van Steigereiland en haar werk. Deze keer gaat het om een vermissing op Steigereiland en een grote vondst met drugs, kan ze deze twee zaken combineren of gaat ze er aan beide onderdoor?
7.5

Keuzes

Er wordt een grote drugsvondst gedaan en alle rechercheurs moeten laten vallen waar ze mee bezig zijn en zich inlezen in deze zaak tot aan de briefing. Deze opdracht komt van Yvonne, de chef van de afdeling. Rechercheur Lin wil zich net gaan inlezen als ze een berichtje krijgt van de Steigerland-buurtapp, Dirk zit in een kraan en wil er niet meer uit. Dirk is een van de oudste bewoners van het eiland en wil niets met walbewoners te maken hebben: komen ze te dichtbij, dan gaat hij rare dingen doen. Zijn vrouw Hiske weet hem vaak wel te kalmeren, net zoals ze andere buren kalmeert met een kop zelfgemaakte soep. Lin kiest voor Steigereiland en gaat er snel op af om Dirk uit de kraan te krijgen. Dit lukt haar met als gevolg dat ze te laat komt voor de briefing en pas halverwege binnenkomt. Haar chef kijkt alleen maar en knikt dat ze mag gaan zitten. Er is iets gebeurd waardoor Lin krediet heeft opgebouwd bij Yvonne. Dan verdwijnt er op Steigereiland een vijftienjarige meisje, het is het buurmeisje van Lin en tevens haar zwemmaatje Sabine. Deze verdwijning brengen nare herinneringen naar boven bij Lin. Lin gaat op onderzoek uit en plots staat ook haar zus voor de deur van haar woonboot. Hangt dit allemaal met elkaar samen of is het puur toeval? Dan wordt de ex van Lin, George, ook nog eens beschuldigt van de verdwijning. Kan Lin het hoofd boven water houden?

Van televisieserie naar boek

Lidewij Martens (Nijmegen, 1963) is een roman- en scenarioschrijver, ze heeft Nederlands gestudeerd en was werkzaam bij de grote Nederlandse filmfestivals. Daarna heeft ze de overstap gemaakt naar de televisie en heeft daar verschillende programma’s geproduceerd. Na een opleiding scenarioschrijven schreef ze voor verschillende televisieseries als Baantjer, Flikken Maastricht, Spangen, IC en Mees Kees de serie. Lidewij woont in Amsterdam op een woonboot en houdt ervan om in het water te zwemmen of erop te schaatsen. Dubbel rood is haar debuutroman en Steigereiland is haar eerste thriller.

Bij de les

De schrijfstijl van Lidewij is een vlotte, beeldende manier van schrijven. Ze vertelt het verhaal in de derde persoon, uiteraard afgewisseld met dialogen. Soms heb je van die momenten tijdens het lezen dat je hetgeen Lidewij beschrijft echt voor je ziet.

‘In het vroege najaar verzamelen alle spreeuwen zich boven de plas, ze strijken neer in een boom, vliegen dan weer op, in niet te volgen patronen, elkaar volgend en afzwaaiend. Ze bedekken de hemel in zwart, dat grillig stijgt en daalt, uitwijkt naar links, naar rechts, terwijl ze onheilspellend krijsen.”

Martens gebruikt geen moeilijke woorden waardoor het verhaal makkelijk en vlot weg leest. Op sommige momenten wisselen de gebeurtenissen elkaar razendsnel af waardoor je bij de les wordt gehouden. Het boek is opgedeeld in negen hoofdstukken, hierdoor zijn het lange hoofdstukken, maar daar merk je echter niets van door de heerlijke manier van schrijven.

Realiteit of fantasie

Het is een vlot lezend verhaal waarin genoeg gebeurt en waarin beeldend verteld wordt. Je wordt meegezogen in het verhaal door de manier waarop situaties beschreven worden, vooral op het laatst, wanneer realiteit en fantasie even door elkaar lijken te lopen. De personages worden genoeg uitgediept voor hun rol in het verhaal en ook dieren krijgen genoeg plaats in het verhaal, zoals de hond Banjer van de eigenaren Dirk en Hiske, de spreeuwen en zelfs de zwanen in de plas. En je wordt soms goed op het verkeerde been gezet. Het is knap hoe Lidewij het voor elkaar krijgt om toch de lezer te verrassen met de uiteindelijke dader.

Steigereiland
Steigereiland
Score 4.4 van 5 sterren.
€7,50
Hasso Hofstede
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.