Recensie: Lieneke Dijkzeul – Een vorm van verraad

Het zevende verhaal in de reeks over inspecteur Vegter. Hierin komt het wel heel dichtbij voor Paul en zijn aanstaande bruid Renée. Naast de persoonlijke zaak is er ook nog de zaak waarin het gaat om een jong kind. Kunnen ze beiden ongeschonden uit de strijd komen?
7

Je bent inspecteur bij de politie en je carrière loopt bijna ten einde, je hebt een jongere vrouw weten te strikken om met je te trouwen en vlak voordat je gaat trouwen en alles op rolletjes lijkt te lopen krijg je een dreigbrief binnen, wat ga je doen? Negeren of actie ondernemen?

Paul Vegter is inspecteur bij de politie, 57 jaar oud, en staat op het punt te trouwen met een ondergeschikte, Renée Pettersen die hem heeft geholpen met het opknappen van zijn idyllische huisje. Paul krijgt op het bureau de eerste brief met op de envelop alleen zijn naam, de brief heeft maar één enkele zin. Nadat hij thuis is gekomen geeft zijn toekomstige vrouw hem een tweede envelop nu met het volledige adres van zijn huis op de voorkant en een brief waarin gerefereerd wordt aan een eerder voorval waarbij Renée ternauwernood aan de dood is ontsnapt. Nu moest hij er wel mee naar de hoofdinspecteur, een man die graag in de aandacht stond. Eén van Pauls collega’s wil hem graag helpen door oude zaken door te nemen en te kijken wie de dreigbrieven gestuurd zou kunnen hebben. Die collega had daar de tijd voor, omdat hij werd ontzien vanwege het overlijden van zijn vrouw, en ook het geduld had om alle dossiers door te spitten. Dan komt er een nieuwe zaak op het bordje van de inspecteur, er zou een kind van het balkon gevallen zijn. Nog diezelfde nacht breekt de hel los in zijn idyllische huis, en worden de dreigbrieven omgezet in actie. Ondanks alles gaan ze de volgende dag aan de slag met de twee zaken. Waarbij de zaak van het jonge kind vraagtekens opwerpt over de ware toedracht. Enkele dagen later gaan Paul en Renée trouwen en daar blijkt bij het verlaten van het stadhuis dat de dreiging nog niet over is, één van de agenten die de erehaag vormen komt om bij een beschieting en Paul raakt gewond aan zijn rechterarm. Na een periode van herstel, waar Paul natuurlijk niet van wil weten, gaan ze weer aan de slag met beide zaken. En komen in beide zaken tot een beangstigende en akelige conclusie.

Lieneke Dijkzeul (Sneek 1950) wilde van jongs af aan schrijfster worden, eerst schreef ze kinderboeken waarin spanning en realisme de boventoon voerde. Wat volgde waren een historische roman over de beroemde ontdekkingsreis van Willem Barents en het bekende voetbalboek Aan de bal. Ook heeft ze verschillende boeken geschreven voor beginnende lezers.  In 2006 verscheen haar eerste psychologische thriller en de eerste in de Vegter-serie, een vorm van verraad is het zevende deel in deze serie.

De schrijfstijl is prettig en bestaat voornamelijk uit korte zinnen in de derde persoon en deze worden afgewisseld met dialogen waarin duidelijk verschil is te lezen wie wat zegt. Het is ook een beschrijvende schrijfstijl waardoor jij je al snel kunt inbeelden hoe het er uit kan zien. De woordkeuze geeft het boek net dat beetje extra waardoor het misschien daadwerkelijk de ondertitel literaire thriller mag dragen.

“Laten we een rondje doen,” zei hij abrupt. “Een rondje” was het kalme wandelingetje door de tuin dat hij bijna dagelijks maakte, zelfs in de winter. Er was altijd wel iets, had hij ontdekt, wat anders was dan de dag ervoor. Een struik botte uit, er kwam iets boven de grond, je vond de resten van een muis, door Wolf achtergelaten…

Het boek leest lekker weg en heeft alles voor een goede thriller en dat is het ook. Het verhaal loopt goed en er gebeurt genoeg om je iedere keer weer door te laten lezen. Wat vooral aanspreekt zijn de beschrijvingen in het boek. Uiteraard zijn de onderwerpen die als zaak voor de politie kunnen dienen in zo’n thriller natuurlijk beperkt en toch weet de schrijfster daar een mooie draai aan te geven en het zo in elkaar te vlechten dat het spannend blijft. Al is het einde van het verhaal een te makkelijke oplossing voor de zaak en voor de lezer die mee is gaan leven met Paul en Renée is het in de relationele sfeer ook geen bevredigend einde.

Een vorm van verraad
Een vorm van verraad
Score 3.2 van 5 sterren.
€20,99
Hasso Hofstede
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.