Recensie: Lina Bengtsdotter – De kinderen die het bos in gingen

De kinderen die het bos in gingen is het tweede deel uit de Charlie Lager-serie en vervolgt het verhaal van deze vrouwelijke detective een half jaar na het eerste boek. De spanning, de opbouw van de karakters en het plot zijn net zo goed als het eerste boek en zorgen ervoor dat dit boek heel snel uitgelezen wordt. Met een nieuw meisje in een vermissingszaak, dit keer een cold case, keert Charlie opnieuw terug naar haar geboorteplaats Gullspång. Weet zij ook dit mysterie weer te ontrafelen en om te gaan met de nieuwe ontdekkingen rondom dit dorp en haar verleden?
8

(Weer) terug naar Gullspång

Het is een half jaar later wanneer het verhaal van Charlie Lager zijn vervolg krijgt. Charlie is inmiddels met een gedeukte reputatie terug in Stockholm en hoewel ze weer aan het werk is gaat het niet van een leien dakje. Als ze met haar drankproblematiek zich weer op glad ijs begeeft en zich op een dag enorm verslaapt, steekt haar baas er een stokje voor: Charlie moet maar eens een poosje met verlof gaan. Intussen zoekt Johan contact met haar. Hij is de journalist waarmee zij in de zomer in Gullspång een verhouding had en waardoor het gerucht ontstond dat er door hem, via haar, gelekt is bij de pers. Hij is zelf in dit geboortedorp van Charlie gestuit op een oude zaak waarin een meisje is verdwenen en wil hier samen met Charlie onderzoek naar doen.

Intussen heeft Charlie een oude vriendschap met een vriendin, Suzanne, uit Gullspång nieuw leven in geblazen. Wanneer Suzanne Charlie belt en aangeeft dat het niet goed met haar gaat is dit voor Charlie het uitgelezen moment om terug te gaan naar Gullspång: zowel om haar vriendin te helpen als in de interessante cold-case te duiken.

Deel twee versus deel een

De kinderen die het bos in gingen is het tweede deel van de Charlie Lager-serie. In het eerste boek konden we al lezen hoe Charlie Lager gedwongen werd terug te keren naar haar geboortedorp Gullspång omdat zij daar aan een vermissingszaak moest werken. Het verhaal zat nauw verweven met haar eigen verleden, waardoor de thriller gelijk diepgang kreeg. Naast het spannende vermissingsverhaal hing er ook een groot mysterie rond Charlie’s verleden en de dorpsbewoners.

Dit tweede deel is qua spanningsboog en opbouw goed te vergelijken met het eerste deel. Ook in De kinderen die het bos in gingen zijn de hoofdstukken vlot geschreven en onderverdeeld in de ervaringen van Charlie, afgewisseld met dit keer fragmenten uit het dagboek van Franceska, het vermiste meisje. Het is geen absolute noodzaak om De vrouw die terug moest, het eerste deel, gelezen te hebben. Echter, als je dit tweede deel leest kunnen een aantal fragmenten wel vraagtekens oproepen, voornamelijk over het verleden van Charlie. Het mooie hiervan is eigenlijk wel dat je de boeken ook in omgekeerde volgorde zou kunnen lezen, omdat dit tweede deel weinig prijsgeeft van het plot van zijn voorganger.

‘Jij lijkt er ook op gebrand om dit uit te zoeken. Volgens mij is dit meer dan een cold case voor jou. Ik bedoel, die dromen over Gudhammar waar je over verteld, en Betty, en…’
‘Misschien is het juist andersom,’ zei Charlie. ‘Ik hoop dat er niet nog meer afschuwelijke dingen over Betty boven water komen.’

We zien nog meer van Charlie Lager

Het mooie van de boeken uit de Charlie Lager-serie is dat de vermissingszaken, hoewel ze zeker toevoegen aan de spanning, niet per se centraal staan. Veel interessanter is eigenlijk het hoofdpersonage en de gaten uit haar verleden die zij probeert te dichten. Wat voor persoon haar moeder Betty was werd al vrij duidelijk in het eerste deel, maar kent in De kinderen die het bos in gingen nog een extra verdieping. Zonder al teveel te verklappen blijkt in elk geval gaandeweg in dit boek dat de zaak waarmee Charlie zich bezig houdt dichter bij komt dan ze kon vermoeden. Ook heeft zij met de jonge vrouwen die in deze boeken aan bod komen op een bepaalde manier een band.

Dit boek stelt eigenlijk nergens echt teleur, behalve op het einde misschien. Niet omdat het daar in kakt, maar meer omdat het einde vrij open blijft, zeker in vergelijking met het eerste deel. Enerzijds positief, want daardoor weet je dat er nog een boek komt (hoewel dit eigenlijk al bekend was). Anderzijds wel jammer, want het verhaal eindigt op een hoogtepunt dat niet afgerond wordt, waardoor je je heel erg gaat afvragen hoe het volgende boek hierop doorspeelt. Dit is echter een vraag die voorlopig niet beantwoord zal worden, want er is nog niets bekend over een releasedatum voor het derde deel.

De kinderen die het bos in gingen
De kinderen die het bos in gingen
Een Charlie Lager-Thriller