Een thriller vergelijkbaar met de Millennium-trilogie?
Op een warme zomeravond verdwijnt de zeventienjarige Annabelle uit het afgelegen dorpje Gullspång. De politie kan geen enkele aanwijzing vinden, haar ouders zijn radeloos. In Stockholm krijgt de ervaren rechercheur Charline “Charlie’ Lager te horen dat zij op de zaak wordt gezet. Met tegenzin gaat Charlie naar Gullspång – het dorp waar ze is geboren. Ze is er sinds haar veertiende niet meer geweest, en met reden. Charlie gedraagt zich namelijk niet zoals men van vrouwen verwacht: veel korte seksuele relaties, geen kinderwens en niet bezig met wat anderen van haar vinden. Tijdens haar zoektocht naar de waarheid over Annabelle wordt ze hardhandig geconfronteerd met haar eigen verleden, en de geheimen die in Gullspång altijd diep weggestopt werden. Kan ze iets voor de verdwenen Annabelle doen? En kan Charlie zelf nog wel geholpen worden?
De vrouw die terug moest is een spannende Scandinavische thriller. In de omschrijving van het boek op diverse sites en op de kaft staat te lezen dat dit een boek is voor de liefhebbers van de Millennium-trilogie en series als The Bridge en The Killing. Dit is terecht, want De vrouw die terug moest past perfect in dit rijtje thuis. De spanning is vergelijkbaar, de uiteenzetting van de personages ook en de verhaallijn en het plot zitten goed in elkaar. Het is misschien wel een ‘zoveelste Scandinavische detective in het rijtje’, maar aan de andere kant zal dit voor de liefhebbers van het genre niet deren.
Nooit meer. Annabelle had zichzelf beloofd nooit meer te bellen. Toch stond ze nu achter de gymzaal van de school te roken en toetste met haar vrije hand zijn telefoonnummer in. Hij nam meteen op.
‘Belle’, fluisterde hij. ‘Ik kan nu niet praten. Kan ik je later terugbellen?’
‘Wat maakt het uit,’ zei ze. ‘Je hebt het toch al zo mooi samengevat in je berichtje?’
‘Ik bel je later.’
‘Doe maar niet.’
Vlotte dialogen, korte hoofdstukken en wisseling in tijdslijn
Het boek leest gemakkelijk weg. Dit komt met name door de vlotte dialogen die afgewisseld worden door de gedachtes en strubbelingen van Charlie enerzijds, en goeie omschrijvingen van situaties anderzijds. Ook wisselt het verhaal vanuit het hier en nu naar verschillende korte hoofdstukken met de titels ‘De bewuste dag’, en ‘Daar en toen’. De laatst genoemde hoofdstukken zorgen in het begin wat voor verwarring omdat niet helemaal duidelijk is wat het te maken heeft met het verhaal. Toch kom je hier gaandeweg steeds meer achter en zorgen deze verschillende tijdslijnen voor een mooie samenkomst aan het eind.
Omdat de hoofdstukken kort duren houdt het verhaal vaart en blijft de spanningsboog overeind staan. Ook het personage van Charlie is goed uitgewerkt, gaandeweg het verhaal kom je steeds meer te weten over haar achtergrond en waarom ze bepaalde keuzes maakt die ze maakt. Dit geldt overigens ook voor Annabelle en zelfs de hele samenhang van de bevolking in het kleine dorp. De geschiedenis lijkt zich te herhalen, bepaalde gewoontes binnen de gemeenschap lijken zo hardnekkig dat ze niet of nauwelijks veranderen en ook blijken er voor Charlie nog oude bekenden te wonen.
Dit is nog maar het begin…
Lina Bengtsdotter is 41 jaar oud en afkomstig uit Zweden. Zij groeide zelf op in het dorpje Gullspång, wat er wellicht toe heeft bijgedragen aan de gedetailleerde omschrijvingen in dit boek. Op de kaft van het boek staat “Het eerste deel van de Charlie Lager-trilogie” te lezen, en hoewel er momenteel nog niet veel duidelijk is over een vervolg, zullen liefhebbers van dit boek in elk geval alvast iets hebben om naar uit te kijken. Na het lezen van dit eerste deel zul je in elk geval nieuwsgierig blijven naar Charlie en hoe zij zich zal gaan ontwikkelen binnen haar carrière als rechercheur. Zal zij de balans kunnen gaan vinden tussen haar werk en privé? Komt ze haar persoonlijke problemen nog te boven? Allemaal vragen die hopelijk beantwoord zullen worden in de komende delen. De vrouw die terug moest werd in elk geval in Zweden verkozen tot beste thrillerdebuut en was ook het bestverkochte debuut van het jaar.
Pingback: 10 boeken om mee te nemen op vakantie - Undercover-Network
Pingback: Recensie: Lina Bengtsdotter - De man die een vreemde was - Play Watch Read