Recensie: Linwood Barclay – Niemand hoort het

In Niemand hoort het volgen we vooral Paul Davis die getuige is geweest van het wegwerken van twee lijken en zelf een moordpoging overleeft. Zijn weg naar herstel is lang en drijft hem ook tot wanhoop, vooral wanneer hij midden in de nacht een typemachine hoort die zijn vrouw niet hoort. Dat is vooral de essentie van het verhaal: is Paul gek aan het worden of moet hij vrezen voor zichzelf? Het tempo ligt relatief hoog, maar blijft soms wel erg lang hangen bij de persoonlijke problemen van de personages. Het verhaal neemt richting het einde een hele onverwachte wending die je als lezer niet ziet aankomen. En dat maakt Niemand hoort het een ontzettend spannend boek van de Canadese schrijver Linwood Barclay.
8

Niemand hoort het

Op een nacht rijdt Paul Davis over een afgelegen weg naar huis en ziet daar een moordenaar die zich van twee lijken probeert te ontdoen. De aanvaring kost hem bijna zijn leven en levert hem PTSS en een zware depressie op. In een poging hem op te vrolijken geeft zijn vrouw Charlotte hem een typemachine. Maar het cadeau vergroot de problemen. Paul is ervan overtuigd dat de machine bezeten is en ‘s nachts uit zichzelf typt. Alleen hij kan het gelijk horen, Charlotte merkt er niks van.

Paul gelooft dat het apparaat verbonden is met de moordenaar die hij heeft ontmaskerd. De moordenaar liet zijn slachtoffers excuses aan hem typen voor hij hun levens beëindigde. Is de typemachine werkelijk verbonden met de moordenaar en moet Paul vrezen voor zijn leven? Of is hij aan het doordraaien en is het echte gevaar… Paul zelf?

Linwood Barclay

De Canadese schrijver Linwood Barclay heeft al flink wat boeken op zijn naam staan. Zo schreef hij een aantal kinderboeken en schrijft hij ook spannende thrillers. In 2004 is hij echt begonnen met het schrijven van spannende boeken en inmiddels kan je jaarlijks twee nieuwe boeken van hem verwachten. Zijn nieuwste, Elevator Pitch, komt later dit jaar nog uit in Amerika. In Nederland ken je de schrijver van onder andere Onhoudbaar. Of Elevator Pitch ook dit jaar nog naar Nederland komt is onduidelijk. Tot die tijd mogen we het doen met zijn een na laatste boek: Niemand hoort het.

Om gek van te worden

Als lezer kom je lekker rustig in het verhaal. Het begint bij die ene avond waarbij Paul Davis getuige is van het wegwerken van de twee lijken en zelf bijna wordt vermoord. Wat volgt is een intense strijd om terug de oude te worden, maar dat is niet zo makkelijk. Zeker niet als je dingen vergeet en dingen denkt te horen die er gewoon niet zijn. Hij loopt ook bij een psychologe die hem bijstaat in deze moeilijke tijd. Ook zijn vrouw lijkt hem te willen helpen, zij stelt voor om de gebeurtenissen op te schrijven en koopt voor hem een typemachine. Alleen dan blijkt hij midden in de nacht ineens een typemachine te horen en begint een strijd om leven en dood. Want draait Paul door of zit er meer achter?

De zoektocht van Paul wordt duidelijk in beeld gebracht en als lezer ga je daar ook volledig in mee. Niet alleen Paul speelt een belangrijke rol in dit verhaal, ook zijn psychologe is van belang. Vooral omdat zij Paul helpt bij het verwerken, maar ook omdat zij zelf kampt met problemen en een cliënt die mensen tot waanzin drijft omdat hij het leuk vindt. Is Paul daadwerkelijk aan het doordraaien of spelen speciale krachten een grote rol?

Charlotte schoot overeind en gooide het dekbed van zich af. ‘Paul.’ Ze draaide zich om in de verwachting hem te zien liggen, maar zag alleen maar zijn hoofd boven de bedrand uit steken. Ze zag het afgrijzen op zijn gezicht en volgde toen zijn blik. En toen gilde ze zelf ook. Op het nachtkastje stond de typemachine, met de voorkant naar het bed gekeerd. Charlotte wist drie woorden uit te brengen: ‘O, mijn god!’

Puzzelen

Het mooie aan Niemand hoort het is dat het vanaf het begin al gelijk spannend is. Je wordt meegenomen in de moorden en het revalidatieproces. De schrijver weet precies hoe hij bepaalde dingen zo moet zeggen dat je het als lezer ook gelooft. Je gaat helemaal mee in de zoektocht van Paul naar herstel en de waarheid en daardoor lijk je alles goed op te willen nemen qua verhaal. Gelukkig draait het verhaal niet alleen om Paul, maar speelt zijn psychologe, Anna White, ook een grote rol. Je wisselt tijdens het lezen dus van Paul naar Anna en andersom. Heel soms lees je een hoofdstuk die niet aan één van beide personen gekoppeld is. De hoofdstukken zijn gelukkig ook niet erg lang en weten je ook te boeien.

Toch ligt de valkuil van dit boek vooral bij herhaling. Halverwege het verhaal ga je steeds meer dingen snappen, maar schiet het ook weer niet op. Zoals wanneer in het zoveelste hoofdstuk Paul een typemachine lijkt te horen. Of wanneer Anna weer eens kampt met haar persoonlijke problemen. Daar is het tempo er dan wel even uit, maar gelukkig wordt het snel weer goedgemaakt richting het einde. Dan neemt het verhaal een hele andere wending en het enige wat je dan kan bedenken is hoe je bepaalde signalen hebt kunnen missen.

Niemand hoort het
Niemand hoort het
Beneden klinkt getik. Maar Paul is de enige die het hoort. Verliest hij zijn verstand… of zijn leven?