Recensie: Linwood Barclay – Onhoudbaar

Onhoudbaar is het nieuwste werk van Linwood Barclay en het mag gezegd worden: alle verhaallijnen komen goed tot zijn recht. Je wilt als lezer ook weten wat er precies aan de hand is, maar het duurt wel even voordat je op dat punt komt. Tel daar ook nog eens bij ons dat er veel verhaallijnen zijn en dat de schrijver erg de nadruk legt op Cal Weaver. Hiermee geeft hij het signaal af dat de andere verhaallijnen minder belangrijk zijn en dat is zeker niet waar. Onhoudbaar is dus erg spannend, maar je moet wel even door de zure appel heen bijten om op dat punt te komen.
7

Linwood Barclay – Onhoudbaar

Als een tiener door een dronken bestuurder wordt doodgereden is het stadje Promise Falls in rep en roer. Het doet er niet toe dat de dader niet veel ouder was dan het slachtoffer; het enige wat de inwoners bezighoudt is dat hij overduidelijk schuldig is en een veel te lage straf heeft gekregen. Al snel worden de jongen en zijn familie op de vreselijkste manieren bedreigd. De familie schakelt privédetective Cal Weaver in, die merkt dat het hele stadje uit is op wraak. Het kan niet lang duren voordat iemand het heft in eigen handen gaat nemen en Cal vreest dat er nog meer slachtoffers zullen vallen.

Schrijver Linwood Barclay is erg divers. Zijn interesse om boeken te schrijven begon al op jonge leeftijd. Hij begon met het schrijven van columns in een magazine en uiteindelijk de stap gewaagd om boeken te schrijven. Zijn succes kwam in 2007 met het boek No Time For Goodbye. Hij nam een jaar vrij om zijn boek te promoten om vervolgens terug te keren naar de krant om columns te schrijven. Dat heeft hij niet lang volgehouden en hij is dus verder gaan schrijven. Zijn volgende boek Trust Your Eyes was zo succesvol dat twee studio’s de filmrechten wilden kopen. In Nederland beginnen we de schrijver ook steeds beter te kennen en daarom is zijn in 2007 verschenen Parting Shot verschenen in het Nederlands: Onhoudbaar.

Bron: TheStar.com

Meerdere verhaallijnen

Onhoudbaar is een spannende politiedetective. Het verhaal begint namelijk met twee zaken. Een jongen wordt opgevangen omdat hij een paar dagen is ontvoerd en mishandeld. Anderzijds is waar het boek vooral om draait. Een jonge jongen, genaamd Jeremy, is vrijgesproken van een aanrijding waarbij een jonge dame om het leven is gekomen. Iedereen is ervan overtuigd dat hij de dader is, maar zelf weet hij niet wat er gebeurd is. Toch wordt hij vrijgesproken en zijn de inwoners van Promise Falls niet blij. Zij kunnen het bloed van de jongen wel drinken en daarom wordt privédetective Cal Weaver ingeschakeld om de bedreiging te analyseren en Jeremy te beschermen. Toch kan Cal zijn verleden niet loslaten en doet daarom ook onderzoek naar wat er die bewuste nacht heeft plaatsgevonden.

Laten we voorop stellen dat Onhoudbaar erg spannend is, letterlijk tot aan de laatste letter. Het verhaal grijpt je en laat je op den duur niet meer los. Het probleem is alleen dat het verhaal erg traag op gang komt. Dit komt mede doordat er verschillende verhaallijnen worden geïntroduceerd tijdens het lezen. Allereerst heb je agent Duckworth die zich bekommert om de jongen die is ontvoerd en mishandeld. Vervolgens krijgen de hoofdpersonen in dat hoofdstuk ook een eigen onderdeel in het verhaal. En zo springen er ineens twee verhaalijnen uit één verhaal. Overigens worden dit er uiteindelijk drie aan het einde van het verhaal. Anderzijds heb je het verhaal van Cal Weaver en Jeremy. Wat begint met één verhaal worden er uiteindelijk ook twee. Je hebt op den duur te maken met vijf verhaallijnen die bij elkaar komen, maar het overzicht begint te vervagen. Dit wordt nog erger als er ook nog eens andere zijverhalen bij genomen worden, zoals een verliefd stel dat iets gezien heeft of twee mensen die een woning gaan leegroven. Het verhaal wordt er niet duidelijker op en dat haalt je echt uit het tempo.

“Toen we terug in het strandhuis waren, gingen Jeremy en ik weer op het balkon zitten. Straks moesten we aan het eten denken, maar er was nog genoeg tijd om te relaxen. Het enig probleem was dat Jeremy daar niet mee bezig leek te zijn, ik zag dat ons gesprek van daarnet hem nog steeds dwarszat.”

Rare indeling

Toch komt er een moment in het verhaal waarbij het je niet meer kan loslaten. Als lezer begin je de lijnen te snappen en wil je er ook meer van weten. Maar voordat je daar bent aangekomen ben je al wel snel vijftig bladzijdes verder. Je begint ook zelf te onderzoeken wat er gebeurt kan zijn. Het antwoord volgt overigens al snel en dan is het alleen nog maar gissen. Het zijn geen lange hoofdstukken en dat maakt het lezen ook best wel fijn. Wat wel raar overkomt is dat alleen de hoofdstukken van Cal belangrijk lijken te zijn. Hij is het enig personage waarbij zijn hoofdstuk wordt aangeduid met ‘Cal’ onder het hoofdstuknummer. Bij alle anderen hoofdstukken moet je uit de eerste zinnen opmaken om wie het gaat. Erg jammer, want hierdoor leg je de focus van het verhaal erg op Cal en minder op de andere verhaallijnen, die net zo belangrijk zijn.

Alles voor jou
Alles voor jou
Score 4.2 van 5 sterren.