Recensie: Lisa Maxwell – De duivelsdief

De duivelsdief is het vervolg op De laatste magiër. Waar De laatste magiër zoveel punten pakte, laat De duivelsdief toch echt punten liggen. Met deel 1 heeft Lisa Maxwell de lat hoog gelegd en helaas heeft ze dit met De duivelsdief niet volgehouden. Het verhaal is langdradig, verwarrend en er is weinig overzicht. Dit komt met name door het teveel aan personages dat aan bod komt. Dit is erg jammer, want hierdoor heb je soms geen idee meer waar het nou eigenlijk over gaat.
5.5

Strijd tegen het boek

Vind de stenen, houd de dief, wreek het verleden. In dit vervolg op De laatste magiër is de magie bijna uitgestorven. Er is een aantal mensen dat nog wel beschikt over magie, maar dat probeert zich te verbergen, omdat de samenleving tegen magie is. Esta is een van de mensen die nog wel over magie beschikt en daarnaast is zij een professionele dievegge. Met haar aangeboren talent om de tijd te manipuleren doet ze haar uiterste best om de ondergang van magie tegen te gaan.

Alles wat Esta tot nu toe wist over magie blijkt een leugen te zijn. Ze dacht dat het Boek der Mysteriën de oplossing zou zijn om uit de greep van de Orde te ontsnappen, maar het gevaar tussen de bladzijden blijkt groter te zijn dan verwacht. Esta en Harte moeten hun krachten bundelen en de vier elementaire stenen vinden die verspreid zijn over het continent. De kracht van het boek zit hun in de weg. Oude en nieuwe vijanden liggen op de loer en zijn uit op wraak. De tijd begint te dringen en het verleden en het heden raken steeds meer met elkaar verbonden, maar er zal een moment komen dat de tijd op raakt…

Ware macht bestond uit het vermogen anderen te laten doen wat hij wilde, en ze te laten denken dat het hun eigen idee was.

Strijd tegen verwarring

Waar De laatste magiër origineel en meeslepend was laat De duivelsdief toch veel punten liggen. Dit komt met name doordat er vanuit teveel verschillende personages wordt geschreven. Hierdoor vervaagt al snel het overzicht. Het verhaal gaat van hot naar her en de verschillende verhaallijnen lopen het grootste deel voornamelijk langs elkaar heen. Dit zorgt ervoor dat de rode draad soms wat ver te zoeken is. Ook de wisseling tussen 1902 en 1904 is af en toe wat verwarrend, maar bij elk hoofdstuk wordt wel goed aangegeven om welke tijd het gaat. Vergeleken met het eerste deel valt De duivelsdief dus verrassend tegen en dat is jammer.

Af en toe is er wel veel actie in het verhaal, maar op andere momenten is het verhaal echt langdradig. De personages zijn wel heel verschillend. De verwarring zorgt ervoor dat je het overzicht een beetje verliest en dit gaat ten koste van wat het boek had kunnen zijn. Als er vanuit minder personages geschreven zou zijn, zou de verwarring al een stuk minder zijn. Daarnaast wordt een bepaald personage op een gegeven moment ook overgenomen door een demon uit het Boek der Mysteriën en hierdoor is het soms nog onduidelijker of dit personage vanuit zichzelf iets zegt of doet of dat dit vanuit de demon is.

Daarnaast is er een aantal keer een mislukte poging tot het schrijven van romantiek. De “romantische” passages voelen ongemakkelijk aan en het voelt alsof er totaal geen chemie is tussen te personen waar het om draait. Dit is erg jammer, aangezien dit ook een stukje geloofwaardigheid wegneemt. Tevens voelt het aan alsof er niet echt naar een doel geschreven wordt. Het verhaal gaat maar door, maar er is nooit echt een overwinning of een duidelijke tegenslag. Er is wel een aantal momenten waar de spanning wat hoger wordt, maar het is nooit echt om van naar huis te schrijven.

Lisa Maxwell

Lisa Maxwell is opgegroeid in Akron, Ohio en ze woont nu met haar echtgenoot en twee zoons in de buurt van Washington DC. Ze heeft een doctorsgraad in Engelse taal en ze heeft als docent, wetenschapper, auteur, redacteur en boekverkoper gewerkt. Momenteel is ze veel bezig met schrijven en daarnaast is ze docent op een universiteit. Je kunt haar kennen van haar boek De laatste magiër (die overigens een 9 kreeg in onze recensie) of van haar andere boeken: Sweet Unrest, Gathering Deep en Unhooked, die overigens niet zijn vertaald.

Magiër 2 - De duivelsdief
Magiër 2 - De duivelsdief
Vind de stenen. Houd de dief. Wreek het verleden
€24,99
Uiterlijk 26 november in huis
Siska Schorn
Siska Schorn is een 19-jarige Social Work studente. Op rock- en metalmuziek kan ze helemaal los gaan en ze heeft een zwak voor coole koffiemokken. Ook is Siska een echte boekenwurm en ze is dan ook vaak te vinden in een boekenwinkel waar ze zich uren kan vermaken.