Recensie: Maarten Doorman – Dichtbij en ver weg

Samenvatting
Dichtbij en ver weg is en verzameling opstellen van de hand van Maarten Doorman. Uit eigen ervaringen of zaken die toen echt actueel waren, zet hij verhalen in perspectief en laat hij de lezer een filosofische kant zien. Het boek wordt omschreven als een pleidooi voor geschiedenis en kunst, al kan het soms een worsteling zijn om dat pleidooi te lezen. Dichtbij en ver weg is een uitermate geschikt boek voor maatschappelijke discussies, maar leent zich minder voor de mensen die gewoon even willen wegduiken in een verhaal.
6

Aangezien menig discussie tegenwoordig een historische inslag heeft, leek het boek Dichtbij en ver weg niet beter getimed. De verzamelde opstellen van Maarten Doorman zouden een hartstochtelijk pleidooi zijn voor geschiedenis en kunst. In de tijd dat zelfs Kolonisten van Catan zijn naam verandert omdat het woord kolonisten te beladen zou zijn, leek het boek een welkome afleiding. Leek, want zelfs een doorgewinterde lezer zal moeite hebben met zinnen van welgeteld 52 (!) woorden. Zonder zelf de voorkennis te hebben over aangehaalde boeken in de opstellen zijn ze soms ook moeilijk te volgen. Jammer, maar als een zin meerdere keren gelezen moet worden voordat deze echt doordringt, kan je je afvragen of dat thema je wel echt aanspreekt.

“Maar het besef dat onze geschiedenis een bepaalde verloop heeft, is na een paar decennia postmodernisme en een eeuw van vooruitgangskritiek verschrompeld.”

Toegegeven, niet elk van de 27 opstellen in het boek is even lastig lezen als de ander. Het is vermakelijk om inzichten en de bewustwording van de auteur te lezen terwijl hij op vakantie door dorpen in Suriname struint. Gezien de achtergrond van Doorman is dat ook niet zo verwonderlijk. Als filosoof wordt dat misschien stiekem wel van je verwacht. Maarten werkt aan de Universiteit van Maastricht en is naast docent cultuurfilosofie ook bijzonder hoogleraar Historische Cultuur van Duitsland. Als auteur heeft hij ook andere boeken op zijn naam, waaronder De navel van Daphne.

Maarten Doorman. Foto door Studium generale

Terug naar Dichtbij en ver weg. In de opstellen weet Maarten telkens feilloos de geschiedenis te koppelen aan kunst en dat in perspectief te zetten. Dat kan reuze interessant zijn, ware het niet dat de eerste opstellen een soort worsteling zijn om door te komen. Het verder lezen van de opstellen wordt hierdoor minder aantrekkelijk, maar voor de doorzetters zitten er nog wel mooie verhalen tussen.

“De voordelen van privacy zijn kennelijk relatief. De een noemt de boerka een gevangenis, de ander een bescherming tegen opdringerige blikken, al vormen misschien in de eerste plaats die blikken de tralies. Privacy heeft twee kanten.”

Het opstel Alleen in bad. Over privacy geeft meerdere kanten van het begrip weer. Net als bij de andere opstellen haalt Maarten een (destijds) actueel verhaal aan om vervolgens in de geschiedenis te duiken. Sommige verhalen zijn hierdoor herkenbaar en spelen in op de empathie van de lezer. Wie zal zich niet storen aan een constant aanhoudend geklop van de buurman om zich vervolgens misschien wel schuldig te voelen als dit juist zijn noodkreet bleek te zijn. Aan de hand van voorbeelden toont Maarten dat de discussie over privacy niet alleen beperkt is tot de recente sleepwet, maar dat dit al jaren zo niet decennia speelt. En toegegeven, wat voor de één een schending van diens privacy is, is voor de ander misschien zelfs wel normaal. Hier kunnen eindeloze gesprekken over gehouden worden en misschien is dat juist wel het doel van de opstellen in het boek.

Conclusie: dit boek heeft twee kanten. Aan de ene kant zijn er de opstellen die moeilijk leesbaar zijn en hierdoor geschikter lijken voor een beperkt publiek. Aan de andere kant zijn er de opstellen die aansluiten bij ieders mening en voer voor discussie kunnen zijn. Voor de lezer die gericht op zoek wil naar een bijdrage voor een discussie of simpelweg meer verdieping over iemand zit er achterin het boek een personenregister. Het kan dus twee kanten op met het boek, maar om te zeggen dat het echt een fijn boek is om ’s avonds te lezen? Nee. De woordkeuze van de opstellen geeft het boek ook een wat elitair gevoel en maakt het daardoor minder vriendelijk voor de doorsnee lezer.

Ik volg je
Ik volg je
Score 4.2 van 5 sterren.
€20,99
Op voorraad. Voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending!
Klik om dit product op bol.com te bekijken
Geschreven door
Stephanie van Baggem heeft Geschiedenis en Oudheidstudies gestudeerd en heeft mede daardoor een voorliefde voor historische romans. Ze klimt graag in de pen en schrijft columns, artikelen en verhalen. Ze probeert de verhalen tussen de regels te vinden en gelooft dat iedereen een uniek verhaal te vertellen heeft.

Wat is jouw mening?

0 0

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Gemarkeerde velden zijn verplicht *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.