Recensie: Marian Keyes – Later als ik groot ben

Johnny's familie lijkt perfect, totdat zijn schoonzus Cara een hersenschudding oploopt en ze haar gedachten niet langer voor zichzelf kan houden. Een ongepaste opmerking op Johnny’s verjaardagsfeestje zorgt ervoor dat Cara de geheimen van alle familieleden op tafel brengt. Het verhaal wordt verteld in een tijdspanne van veertien maanden, waarvan het grootste gedeelte gaat over de eerste zes maanden. Het is Marian Keyes gelukt om het zo te schrijven dat je van de ene in de andere gebeurtenis rolt en daardoor wilt blijven lezen. Gezien het aantal pagina’s staat het gegarandeerd voor vele uren leesplezier.
9

Het is één grote familie: Johnny, zijn twee broers Ed en Liam, hun prachtige, getalenteerde vrouwen en hun kinderen brengen veel tijd samen door. Ze vieren samen verjaar­dagen en jubileumfeestjes en gaan samen weekendjes weg. Ze zijn de perfecte familie. Maar, zoals in elke familie ontstaan er problemen. Sommige familieleden kunnen elkaar niet uitstaan en anderen vinden elkaar juist veel te leuk. Alles lijkt onder controle te zijn, totdat Eds vrouw Cara een hersenschudding oploopt en ze haar gedachten niet langer voor zichzelf kan houden. Een ongepaste opmerking op Johnny’s verjaardagsfeestje zorgt ervoor dat Cara de geheimen van alle familieleden op tafel brengt. In de daaropvolgende chaos realiseert ieder familielid zich dat het waarschijnlijk eens tijd is om… eindelijk volwassen te worden?

Wát een vrolijke cover heeft het boek: het ziet er feestelijke uit met veel roze, slingers en drankjes. De omvang van het boek valt ook meteen op, want voor een roman lijkt het een heel boekwerk. Dat kan alleen maar veel leesplezier betekenen. Het begint met de proloog, waarbij je midden in een situatie valt waar meteen heel veel gebeurt: dat belooft nog iets voor de rest van het boek. Daarna wordt het verhaal wat eraan vooraf gaat verteld, vanaf het begin. In stappen ga je door het hele verhaal mee totdat je de tekst herkend van de proloog.

Het boek is erg fijn geschreven. In de proloog heb je even geen idee welke kant het verhaal op gaat, maar langzaamaan leer je alle personages kennen. Je komt veel over ze te weten en stuk voor stuk hebben ze een bijzonder karakter. Het is Marian Keyes gelukt om ze allemaal zo neer te zetten dat het een hele gewone familie lijkt, waar ieder tegen zijn eigen problemen aan loopt.

Persoonlijke ervaring

Het is een erg fijn boek om te lezen. Waar je eerst geen idee hebt welke kant het verhaal op gaat, wordt het gaandeweg duidelijker. De hele voorgeschiedenis van de onderlinge relaties komt aan bod. Dit maakt het dat de personages veel diepgang hebben en je ze echt leert kennen. Er komen de meest hilarische en herkenbare familiesituaties voor alle leeftijden voorbij in het verhaal. Door de indeling van het boek heb je de hele tijd een idee van hoeveel tijd er zit tussen wat je aan het lezen bent en wat er in de proloog gebeurt.

Het verhaal wordt verteld in een tijdspanne van veertien maanden, waarvan het grootste gedeelte gaat over de eerste zes maanden. Het is Marian Keyes gelukt om het zo te schrijven dat je van de ene in de andere gebeurtenis rolt en daardoor wilt blijven lezen. Gezien het aantal pagina’s staat het gegarandeerd voor vele uren leesplezier.

Marian Keyes

Ze woont in Dublin met haar echtgenoot en is een full-time schrijfster. Ook meteen een van de meest succesvolle in Ierland. In 1995 debuteerde ze met Watermeloen, dat onmiddellijk een groot succes was. Daarna volgde er nog meer boeken en inmiddels wordt haar werk in 33 landen uitgegeven. Haar vlotte schrijfstijl en de typische Ierse humor spreken vele vrouwen aan. Ze heeft er ook diverse prijzen mee gewonnen, waaronder The Irish Book Award for Popular Fiction voor Die charmante man. In 2012 verscheen Saved by Cake, een eerlijk autobiografisch verslag van Keyes’ strijd met depressie en de manier waarop bakken haar daarbij geholpen heeft.

Wendy is moeder van drie kinderen en werkzaam als administratief medewerker bij een ICT-bedrijf. Met lekker weer gaat ze graag met de kinderen op de wielrenfiets door de bossen of naar de camping om te kamperen. Ze kijkt graag series op Netflix en sinds de lockdown heeft ze haar leeshobby weer opgepakt.

0 0