Recensie: Mariette Lindstein – De sekte herrijst

De sekte herrijst is een prima boek dat makkelijk wegleest en tot het einde weet te boeien. Toch is het verhaal vaak erg voorspelbaar en de plotwendingen zorgen niet echt voor een verrassing. Het voelt vooral als een gemiste kans om van dit boek een thriller te maken die je niet meer weg kan leggen. Gelukkig is het einde een goede climax waarbij je bladzijde na bladzijde verslindt. Dit verhaal is prima afgerond, al staat er nog wel een vervolg boek op de planning.
7

Kun je ooit echt ontsnappen?

De sekte herrijst is het tweede deel van Lindsteins sekte-trilogie en vervolgt het verhaal van Sofia Bauman. Zij werd lid van ViaTerra, een sekte die geleid wordt door Franz Oswald. Gelukkig kon ze vluchten, maar toch blijft de sekte haar achtervolgen. Ze heeft nachtmerries en wordt geconfronteerd met achterdocht en vooroordelen. De sekteleider zit in de gevangenis in afwachting van zijn proces en zint ondertussen op wraak.

Sluw zoals altijd bewerkt hij zijn advocate, die maar al te graag alles doet wat hij van haar vraagt. Hij zet zijn macht en geld in om niet alleen binnen, maar ook buiten de gevangenismuren de touwtjes in handen te houden. Ondertussen besluit Sofia via een blog haar ervaringen in ViaTerra te delen met de rest van de wereld. Ze is vastberaden om de wereld te laten weten hoe het er aan toe gaat in de Zweedse sekte, maar dan verandert haar leven in een hel…

Net als een Feniks zal ik, en waarvoor ik sta, herrijzen

Uit eigen ervaring

De sekte herrijst is geschreven door Mariette Lindstein, die zeker weet waar ze over praat: toen ze negentien was verliet ze Zweden en klom ze op tot het hoogste niveau van de Amerikaanse Scientologybeweging, direct onder leider David Miscavige. Maar liefst 27 jaar was zij lid. Hoewel haar boeken volledig fictie zijn, gebruikt ze veel van haar persoonlijke ervaringen voor het verhaal.

Een spannend vervolg?

Het eerste boek in de trilogie begint met een onwetende Sofia die valt voor de charmes van Franz en zich laat verleiden om familie en vrienden achter te laten om te gaan werken op het landgoed van ViaTerra. Eigenlijk lijkt er niks mis met de ideeën van de ogenschijnlijk onschuldige organisatie, die een bepaald ideaalbeeld van de wereld heeft. Het boek is zo goed geschreven dat je begrijpt dat de sekteleden meegaan in de (waan)ideeën van de leider, maar tegelijkertijd vraag je je als lezer af waarom ze niet snel beseffen dat het niet normaal is wat er gebeurt in de sekte.

In dit vervolgverhaal weten we echter al waartoe Franz in staat is. Sofia weet hoe gestoord hij is. Dat maakt De sekte herrijst een heel ander verhaal dan het eerste deel. Het blijft wel interessant genoeg om te lezen, want je wilt ontdekken wat Franz in petto heeft voor Sofia. Het boek voelt grotendeels aan als een ‘hoe is het nu met?’ Het spannendste stuk wordt voor het einde bewaard, als het lastig om het boek nog weg te leggen. Dit betekent niet dat de rest van het boek saai is: de nieuwsgierigheid naar wanneer Franz weer toeslaat en hoe zijn wraakgevoelens tot uiting komen blijft je vasthouden.

Ademnood. Alle kracht verdwijnt uit haar spieren. Haar hartslag is snel en onregelmatig. Kleine zwarte stippen dansen voor haar ogen.

Voorspelbaar

Er zijn een aantal plotwendingen in het verhaal, maar helaas zie je die al van mij mijlenver aankomen. Je wordt helaas als lezer niet écht op het verkeerde been gezet. Zeker omdat het verhaal wordt verteld vanuit de alwetende verteller. Als lezer weet je op een aantal cruciale momenten al te veel, waardoor de spanning niet echt tot een hoogtepunt komt. Het is jammer dat de schrijfster bijvoorbeeld niet wat meer speelt met een niet-chronologische vertelstijl.

Tot slot

Met zo’n 320 pagina’s heeft het boek een prima lengte en door de vlotte schrijfstijl lees je De sekte herrijst vrij snel uit. Hoewel er nog een laatste deel moet verschijnen in de trilogie, is dit verhaal al afgerond. Je blijft niet achter met een open einde of een incompleet verhaal. Om je alvast lekker te maken voor het nieuwste deel dat in september zal verschijnen, krijg je na het dankwoord alvast de proloog te lezen van De kinderen van de sekte.

Mary Poppins Returns (DVD)
Mary Poppins Returns (DVD)
Laat plezier en magie terugkeren met Emily Blunt als Mary Poppins