Recensie: Mark Roger – De lessen van meneer Picquier

Meneer Picquier ademt boeken. Het is dan ook een strop voor hem als hij zijn boekwinkel moet sluiten en naar een verzorgingstehuis moet verhuizen. Gelukkig heeft hij een deel van zijn bezit, een kleine 3000 boeken, kunnen redden. Zijn kamer is dan ook tot aan het plafond gevuld met boeken, maar door zijn ziekte kan hij niet meer doen wat hij altijd graag deed: lezen. In het tehuis werkt de jonge Grégoire, die door meneer Picquier gevraagd wordt om hem dagelijks een uurtje voor te lezen. Er ontstaat een band en Grégoire vernieuwd zijn band met lezen.
6

De eerste hoofdstukken van het boek ‘De lessen van meneer Picquier’ lezen weg als een trein. Het verhaal pakt je, heeft korte hoofdstukken, leest makkelijk weg en is vermakelijk (tip: lees het niet als je pannenkoeken aan het bakken bent, dat gaat ondanks de korte hoofdstukken niet goed). We leren de jonge Grégoire tegen die voor een hongerloontje in het verzorgingstehuis gaat werken. Hij werkt zich langzaam op van keukenhulp tot voorlezer en krijgt een vaderlijke band met meneer Picquier. Richting het einde van het verhaal heeft meneer Picquier een bijzonder verzoek voor Grégoire,…

Met een weidse zwaai van zijn rechterarm naar de muren van zijn kamer verklaart hij spijtig het opschrift op zijn deur:

‘Pauca meae, dat is Latijn. Het betekent: ‘Het weinige dat mij nog van haar rest.”.

Het verhaal

In het verhaal leren we Grégoire kennen, een jonge Fransman zonder groot sociaal netwerk en die nog bij zijn moeder woont. Omdat hij zijn opleiding niet heeft afgemaakt (omdat hij een hekel heeft aan boeken) komt hij te werken in de keuken van een verzorgingstehuis. Op een dag moet hij een aantal bewoners hun avondeten op de kamer komen brengen. Dat is wanneer het verhaal start en we kennismaken met meneer Picquier, een charmante oude man die ook wel ‘de oude boekverkoper’ wordt genoemd. Er wordt een levendig beeld geschetst van de kamer van de man. Zo’n kleine 3000 boeken maken de toch al kleine kamer nog kleiner en als lezer ruik je bijna de muffe geur van boeken. Meneer Picquier heeft zo’n voorliefde voor boeken dat je bijna medelijden krijgt dat hij zijn boekenwinkel heeft moeten verkopen. Meneer Picquier is alleen al wat ouder en kan zelf geen boeken meer lezen. Grégoire, die eigenlijk niets heeft met lezen, wordt door meneer Picquier gevraagd om hem voor te lezen. Elke dag een uurtje. Gaandeweg het verhaal wordt het uurtje uitgebreid en wordt de band tussen Grégoire en meneer Picquier steeds hechter.

Marc Roger

Debuutroman

‘De lessen van meneer Picquier’ is de debuutroman van de Franse voorlezer Marc Roger. Hij organiseert lezingen in met name boekhandels en heeft in 2014 een prijs gekregen voor zijn bijzondere rol voor het overbrengen van literatuur. Dat hij in Nederland in ieder geval nog niet zo bekend is blijkt wel uit het aantal zoekresultaten. Meer informatie over de auteur buiten de bescheiden beschrijving die al op het boek staat is er helaas (nog) niet.

Originele titel

De originele titel van het boek is Grégoire et le vieux libraire. Deze titel zou vrij vertaald op ‘Grégoire en de oude bibliotheek’ uitkomen in plaats van ‘De lessen van meneer Picquier’. Hoewel de titel ‘… de oude bibliotheek’ nu niet meteen een aansprekende titel is, lijkt deze toch meer aan te sluiten bij de inhoud. Grégoire ontdekt in het verhaal wat literatuur kan betekenen en leert zijn eigen stem te gebruiken. Dat meneer Picquier hier een sturende rol in heeft moge duidelijk zijn, maar de boodschap van het verhaal komt niet helemaal over. Dat maakt dit boek ook moeilijk te plaatsen. Aan de ene kant leest het leuk weg, aan de andere kant worden er hele stukken geciteerd van boeken die eigenlijk maar weinig toevoegen aan het verhaal. Zonde, het boek begon juist erg leuk. De Nederlandse titel laat je afvragen wat die lessen dan precies zijn, maar dat wordt helaas niet helemaal duidelijk.

Het verwart me dat ik de regels die voor Dialika bestemd waren aan de vlammen geef, waar ze nu branden als een wankelmoedig eerbetoon aan de laatste wens van de oude man: zelf verdwijnen in gezelschap van zijn drieduizend boeken.

Wat verder lijkt te missen in dit verhaal is een duidelijke ontwikkeling van de hoofdpersoon. Het is niet helemaal helder waar het boek nou naartoe wil en wat de kern van het verhaal is. Op de kaft staat een citaat uit een Franse recensie: ‘Een prachtig eerbetoon aan literatuur en vriendschap.’ Dat geldt ongetwijfeld voor de Franse markt, maar hier in Nederland zijn de aangehaalde boeken toch een (flink) stuk minder bekend. De aangehaalde boeken in het verhaal zijn dan ook van minder toegevoegde waarde en zijn van tijd tot tijd zelfs storend.
Daarnaast vertoont mevrouw Masson, de directrice van het verzorgingstehuis, heel veel overeenkomsten met Mevrouw Stelwagen uit de boeken van Hendrik Groen. Mensen die deze boeken hebben gelezen kunnen dan ook moeite hebben om dat beeld los te laten. Hierdoor wordt het toch al wat warrige verhaal wat meer gekleurd.

Kortom: De lessen van meneer Picquier had een leuk Nederlands boek kunnen zijn, maar behoort waarschijnlijk tot het schare boeken wat het beste tot zijn recht komt in de originele taal. Het boek begint leuk, maar krijgt daarna een wat warrige verhaallijn die afbreuk doet aan het boek zelf.

De lessen van meneer Picquier
De lessen van meneer Picquier
€17,99
Al vanaf kinds af aan wil Stephanie een boekenkast zoals Belle (uit Belle en het beest). Ze is inmiddels aardig op weg en heeft een voorliefde ontwikkeld voor historische boeken. Als tijdens haar opleiding geschiedenis was ze bezig met schrijven en klimt ze graag in de pen om hedendaagse gebeurtenissen in een historisch perspectief te zetten.