Recensie: Matt Wesolowski – Six Stories

In Six Stories lees je zes getuigenissen waarbij meer duidelijkheid wordt gegeven op de verdwijning van Tom Jeffries. Is hij vermoord of niet? En wie uit deze groep mensen liegt er? Six Stories is gebaseerd op een podcastserie genaamd Serial. De schrijver, Matt Wesolowski, weet een goed verhaal neer te zetten en het podcastgevoel goed te evenaren. Het begin kan wat rommelig overkomen en ook het laatste verhaal begint rommelig. Desondanks is Six Stories een boek dat je zeker niet gaat vergeten. Nu hopen dat de overige delen ook naar Nederland komen.
8

Six Stories

Welkom bij Six Stories!
1997. Scarclaw. Het lichaam van de tiener Tom Jeffries wordt gevonden bij een outdoorcentrum voor jongeren. Als doodsoorzaak vermoedt men een noodlottig ongeval, maar daarvan is niet iedereen overtuigd. Wat er daadwerkelijk gebeurd is in de bosrijke omgeving van Scarclaw ligt besloten in de herinneringen van een hechte vriendenclub en van mensen in de omgeving vanwege bepaalde gebeurtenissen.

2017. De mysterieuze onderzoeksjournalist Scott King, wiens podcastserie over complexe misdaadzaken die de populariteit van Serial overstijgt, is een cultfiguur op internet. In een serie van zes interviews probeert King erachter te komen hoe de dynamiek in een groep tieners en de mythische geschiedenis van de Fell hebben geresulteerd in de dood van Tom Jeffries.

Elk interview zorgt voor een nieuwe aanwijzing in de zaak en terwijl je de verschillende getuigenissen leest, word je gedwongen zelf uit te vinden hoe Tom stierf. Wie liegt? Wie kun je vertrouwen?

Matt Wesolowski

Auteur Matt Wesolowski is geen totaal onbekende in de schrijverswereld. De in Engeland wonende schrijver is zelfs al sinds 2016 bezig met het schrijven van spannende thrillers. Six Stories was zijn eerste boek en daarna verschenen er nog twee delen met Scott King als hoofdpersonage. Inmiddels is hij druk bezig met het vierde deel in deze reeks. Six Stories was eigenlijk ook bedoeld als experiment om te kijken of hij het gevoel van de podcastserie Serial ook kon overbrengen naar een boek. Het boek werd een succes en het is daarom nu tijd aan Nederland om kennis te maken met deze auteur.

Matt Wesolowski

Zes verhalen

Zoals gezegd gaat Six Stories om zes verhalen van mensen die ergens bij betrokken zijn. In dit geval gaat het om de jongen Tom Jeffries die verdween in 1996 en vervolgens een jaar later opduikt in een moeras. Iedereen heeft een eigen visie op wat er nu precies heeft plaatsgevonden. Het is aan Scott King om dieper te graven en meer te weten te komen. Hij zegt zelf al op het begin van het boek dat het niet aan hem is om te bepalen of iemand schuldig is of niet. Hij legt deze keuze neer bij de luisteraars van zijn podcast. Tom Jeffries maakte deel uit van een hechte vriendengroep die bestond uit buitenbeentjes. Maar is iedereen wel eerlijk over de vriendschap met Tom Jeffries? De groepsdynamiek wordt vooral besproken tijdens deze podcasts.

Ondanks dat het verhaal zich richt op de zes geïnterviewden is er toch ruimte voor anderen. Zo wordt er ook geregeld iemand anders geïnterviewd die nauwe banden heeft met de zes personen, zoals een lerares of een nicht van iemand. Deze personen geven vooral net iets meer achtergrondinformatie. Toch concentreert het verhaal zich wel vooral op de zes mensen die geïnterviewd worden voor Six Stories.

Charlie en ik beëindigen op dat moment ons eerste interview. Hij is moe, dronken en steeds moeilijker te volgen, ook doordat hij voortdurend van onderwerp verandert. Het heeft geen zin om nog meer uit hem te krijgen. Wat ik wel meekrijg is dat Charlie destijds verward en bang was, wat niet zo ongebruikelijk is voor een jongen van vijftien.”

Leuk concept

Six Stories is best een leuk en realistisch concept; het zou ook werkelijk kunnen gebeuren. Daardoor is dit boek ook best geschikt als een luisterboek, omdat je dan echt dat podcastgevoel krijgt. Het verhaal begint wel wat wazig, omdat je meegenomen wordt door een van de zes personen tijdens een wandeling in het bos. Het gaat van het heden naar het verleden en vervolgens snel weer terug. Daardoor is het begin best rommelig en kom je er pas later achter waarom dat hoofdstuk zo belangrijk was. De rest van het boek is best overzichtelijk te noemen. Het zijn vooral de hoofdstukken waarbij je de zes verhalen leest die indruk maken. Dit komt mede doordat je je ook een luisteraar waant van de podcast. Je begint als lezer daarom ook zelf een mening te vormen. Ieder verhaal brengt weer een paar aanwijzingen met zich mee.

Six Stories weet dus vooral uit te blinken met dit concept. Het enige wat hierop aan te merken is is het zesde verhaal. Dit vormt een beetje de ontknoping en dat is jammer. Het past wel in het verhaal, maar als lezer had je het op een andere manier willen ervaren. Deze ontknoping haalt gelijk de magie weg, ondanks dat je het wel voelde aankomen. In een razendsnel tempo word je meegenomen in wat er precies heeft plaatsgevonden die bewuste avond dat Tom Jeffries verdween. Een aantal besproken gebeurtenissen, waarvan je dacht dat het niets voorstelde, worden verklaard in dit hoofdstuk. Het sluit het wel mooi af, maar het was fijner geweest als dit hoofdstuk gewoon iets langzamer ging. Al had het wel een paar wauw-momenten.

Six Stories 1 -   Six stories
Six Stories 1 - Six stories
Score 3.8 van 5 sterren.