Recensie Max Seeck – De trouwe lezer

Er worden verschillende moorden gepleegd die exact gekopieerd blijken te zijn uit de thrillertrilogie van Roger Koponen. Dan blijkt dat er een sinistere groepering schuilgaat achter de moorden. Het is aan rechercheur Jessica Niemi om dit op te lossen. Elke bladzijde van het boek is spannend om te lezen. Er gebeurt zoveel in het verhaal dat het net een film is.
9

Op een avond als bestsellerauteur Roger Koponen ver van huis is, wordt zijn vrouw thuis dood aangetroffen. Ze zit dood aan het hoofd van een lege eettafel, ze draagt een prachtige, zwarte avondjurk. Haar gezicht is bevroren in een afgrijselijke glimlach. Rechercheur Jessica Niemi onderzoekt de zaak en algauw blijkt dat Maria Koponen niet het enige slachtoffer is. Het lijkt erop dat de dader de moorden exact kopieert uit de thrillertrilogie van Roger Koponen. De slachtoffers stapelen zich op en Jessica ontdekt dat er een sinistere groepering schuilgaat achter de moorden. Als er gebeurtenissen uit haar eigen verleden aan het licht komen, blijkt dat Jessica zelf ook niet veilig is. Kan ze de moorden een halt toeroepen?

Geweldig boek om te lezen

Het boek onderscheidt zich van andere thrillers door zijn volledigheid. De opbouw is erg goed en blijft dat tot de laatste bladzijde. In het boek komen twee verhaallijnen voor, deze lopen door elkaar. De eerste verhaallijn waar ze proberen de moorden op te lossen speelt zich af in 48 uur tijd. Er gebeurt zoveel in deze verhaallijn dat het veel langer lijkt.  De tweede verhaallijn is het verleden van Jessica, waardoor je haar helemaal leert kennen en je begrijpt waarom dat ze sommige dingen doet. De twee verhaallijnen zorgen ervoor dat het verhaal nog vollediger is. Het karakter van Jessica heeft erg veel diepgang, zeker in vergelijking met de informatie die je over de anderen krijgt. Ze zijn wel allemaal, stuk voor stuk geloofwaardig en dat alles komt het verhaal zeker ten goede.

Nog een reden voor de hoge waardering van het boek is de schrijfstijl. In vergelijking met andere boeken zijn de hoofdstukken erg kort, soms zijn ze maar drie bladzijdes. Daarentegen is elk hoofdstuk zo geschreven dat er wel iets spannends gebeurt en je vervolgens met vraagtekens blijft zitten. Door de verhaalopbouw leef je helemaal mee met Jessica en probeer je met haar de moorden op te lossen. Van het begin tot het einde komt er verschillend bewijsmateriaal aan bod, waardoor het zoeken naar de verdachten steeds complexer wordt. Het is ook zo realistisch geschreven dat je het gevoel hebt toeschouwer te zijn van het hele gebeuren, alsof je bij de gesprekken die ze voeren bent of wanneer er een andere gebeurtenis is.

Goed verhaal voor een film

Ten slotte moet er ook gezegd worden dat het plot vanaf het begin meteen al erg spannend is, je wordt er meteen in meegezogen en dat zal blijven tot het laatste woord. Het verhaal is erg verrassend, er gebeurt heel erg veel en je moet bij de les blijven wil je alle gebeurtenissen kunnen plaatsen binnen het verhaal. Mis je een gebeurtenis dan blijf je met vraagtekens achter. Het is zo goed geschreven dat je echt het idee hebt dat je alles van dichtbij meemaakt. Hierdoor is het heerlijk om in het boek te duiken om deel uit te maken van het onderzoeksteam. Ook is het gelukt om het boek zo te schrijven dat je er niks voorspelbaars in kunt vinden. Door de ervaring van de auteur als scenarioschrijver is het boek zo geschreven alsof het een film is, erg beeldend en compleet. Wanneer dit boek verfilmd wordt dan klopt alles van het begin tot het einde.

Max Seeck

Geboren in 1985 is een thrillerauteur, filmproducent en scenarioschrijver. Dit is te merken aan de manier waarop het boek geschreven is. Hij heeft economie gestudeerd in Tallinn en Zürich en na zijn studie is hij met medestudenten een e-marketingbedrijf begonnen. Deze debuutthriller van deze Finse auteur is in 2019 bekroond met de Finse debutantenprijs. Het boek is daar op 12 augustus 2019 uitgekomen.

De trouwe lezer
De trouwe lezer
Score 3.6 van 5 sterren.
€21,99
Wendy van Daal
Wendy is moeder van drie kinderen en werkzaam als administratief medewerker bij een ICT-bedrijf. Met lekker weer gaat ze graag met de kinderen op de wielrenfiets door de bossen of naar de camping om te kamperen. Ze kijkt graag series op Netflix en sinds de lockdown heeft ze haar leeshobby weer opgepakt.