Recensie: Max van Olden – Het zwarte dossier

Als advocate werken aan een dossier wat niet jouw specialisatie is, je baan en misschien jouw leven is er van afhankelijk. Zet je dan ook niet alles op alles om er voor te zorgen dat je veilig de eindstreep haalt?
9

Alle ballen in de lucht houden, dat is wat Riemke op dit moment aan het doen is. Werken bij een advocatenkantoor, de zorg dragen voor haar kleine man, Nils, en nu komt daar een dossier bij waar haar carrière vanaf hangt. Die zaak blijkt uitdagender dan gedacht en ze zal alles uit de kast moeten halen om haar leven op de rails te houden en haar leven te behouden. Hoe ver is Riemke bereid te gaan om de zaak tot een goed eind te brengen en de maatschappij te laten zien dat ze over genoeg vechtlust beschikt om haar carrière voort te zetten bij het advocatenkantoor?

Het zwarte dossier

Bij het advocatenkantoor van Riemke is het gebruikelijk iemand die zijn stage afrondt en een vast contract wil krijgen een zwart dossier krijgt. Een zwart dossier is een spoedeisende en uitdagende zaak die iemand zelfstandig moet aanpakken. Riemke heeft een nare tijd achter de rug en krabbelt nu als alleenstaande moeder weer op. Haar patroon geeft haar een moeilijk dossier in een specialisatie, publicatierecht, waarin ze nog nooit iets heeft gedaan. Haar specialisatie is familierecht. Ze moet de uitgave tegengaan van een gedichtenbundel dat geschreven is door iemand die op het moment van publicatie nog vast zit in de gevangenis. De klant is een oude compagnon van de schrijver en is bang dat er allerlei verborgen boodschappen in de gedichten verwerkt zijn. Riemke komt er daarna al snel achter dat niet alles is wat het lijkt en dat er soms meer achter zit dan ze in eerste instantie dacht. Ze slaat op de vlucht, samen met Nils en haar cliënt, vanwege het gedichtenbundel en de mogelijke consequenties die daaruit voortvloeien. Heeft de verdachte vanuit zijn cel zoveel invloed dat hij zijn zin krijgt? Als we de cliënt van Riemke moeten geloven wel.

Het zwarte dossier

Hart voor de zaak

Max van Olden (Zevenaar, 29-09-1973) Is advocaat met als expertise ICT, intellectueel eigendomsrecht en privacy. Met zijn debuut, Lieve edelachtbare, uit 2015 won hij De Schaduwprijs 2016 en werd hij genomineerd voor de Hebban Thriller Debuutprijs. In 2017 verscheen het tweede boek, De tweede man, een psychologische en gelaagde thriller die lovend werd ontvangen en op de longlist van De Gouden Strop belandde.

Van deze tijd

Het verhaal is in de derde persoon geschreven en wordt afgewisseld met dialogen. Naast dat de schrijver dialogen gebruikt, worden er door de hoofdpersoon en haar partner ook een enkele keer een appje gestuurd. Deze zijn duidelijk zichtbaar in de tekst. In dit verhaal zijn een aantal gedichten van belang en ook die zijn goed duidelijk weergegeven, zoals je ze zou lezen in een gedichtenbundel. Er worden geen ontzettend lange zinnen gebruikt en het taalgebruik is gangbaar. Dat alles maakt dat het verhaal vlot leest.

“E-mail is net onkruid, denkt Riemke. Zodra je klaar bent met beantwoorden, kun je weer opnieuw beginnen.”

Weglaten

Het verhaal start met een proloog van nog geen twee bladzijden waarin iets gruwelijks gebeurt. Daarna begint het echte verhaal en in het begin van het verhaal lijkt alles vrij voor de hand liggend zoals het verhaal zich ontwikkeld en al snel ben je de proloog vergeten. Het verhaal, niet vervelend bedoeld, kabbelt daarna rustig verder. Tijdens dit stuk van het verhaal krijg je meer achtergrondinformatie over de hoofdpersonen en krijg je een beetje een idee van hoe het op het advocatenkantoor van Riemke eraan toegaat. De hoofdpersonen zijn geen uitzonderlijke mensen, het zijn mensen die hard werken en de goede maar ook slechte dingen van het leven meemaken. Dan volgt het moment waarop de spanning wordt opgevoerd doordat de situatie eerst vanuit andere hoeken geschetst wordt, waar grote gaten in zitten, en pas daarna het ware verhaal uit de doeken gedaan wordt. Zo wordt het steeds afgewisseld en juist die verandering van perspectief en het geven van de gedoseerde informatie maakt van dit verhaal een ontzettend goede thriller. Uiteindelijk kruipt langzamerhand de proloog weer uit zijn schuilplaats en neemt zijn plaats in binnen het verhaal. Ontzettend mooi gedaan. De kracht van Max van Olden ligt in het weglaten.

Het zwarte dossier
Het zwarte dossier
€21,99
Hasso Hofstede
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.