Recensie: Melinda Metz – Hartendief op pootjes

Jamie is pas verhuisd en heeft besloten een jaar lang alleen aan zichzelf te denken en daarbij is geen ruimte voor mannen. Haar kat MacGyver denkt daar echter anders over en probeert haar te koppelen aan de buurman David. Hartendief op pootjes is lekker luchtig, soms grappig en je leest het boek binnen no-time uit.
6.5

Een nieuwe start

Jamie is pas verhuisd naar een schattig huisje in Storybook Court en heeft besloten dat dit haar jaar gaat worden, oftewel ‘Het jaar van mij’, zoals ze dat noemt. Ze heeft genoeg van de afgelopen jaren waarin ze het jaar van de egocentrische man had of het jaar van de man die vergeten was dat hij getrouwd was en tot slot had ze nog de zorgen gehad om haar moeder. Nu is ze naar de andere kant van het land verhuist met het geld van de erfenis die haar moeder naliet en geeft ze zichzelf een jaar de tijd om nieuwe dingen te ontdekken. En bij die nieuwe dingen hoort geen nieuwe man.

Helaas is haar kat MacGyver het daar niet helemaal mee eens. Hij ruikt dat Jamie eenzaam is en dat er nog meer eenzame mensen in de buurt zijn en begint dan ook aan zijn persoonlijke missie om iedereen gelukkig te maken. En hoe kan je mensen er beter op attent maken dat de ander ook eenzaam is dan met geur? Hij besluit dan ook dat het tijd is voor cadeautjes en hij brengt Jamie de spullen van haar buurman David. Elke dag als Jamie de deur van haar nieuwe huisje open doet ligt er weer een cadeautje op de mat. Waar komen die spullen toch vandaan?

Ze bukte zich om de stapel te bekijken: weer een boxer; twee t-shirts, het een veel groter dan het ander; een fluorescerend oranje Speedo; een neushaarschaartje; een sok, paars met taco’s; een gebruikte tandenborstel; en een leren riem met zilveren KISS-gesp.

Cadeautjes

Hartendief op pootjes is een lekker luchtig boek dat je razendsnel uitleest. Er zit niet echt diepgang in, maar het is bij vlagen wel behoorlijk komisch. Dat komt vooral door de cadeautjes die Mac meeneemt voor zijn baasje. Een zwarte sok met gele bigfoots bijvoorbeeld, een onderbroek, een toque en nog veel meer bijzondere spulletjes. Moet je je voorstellen dat je elke dag als je de deur opentrekt iets op je deurmat vindt. Heb je een stalker? Het lijkt nogal beangstigend. Vooral als je onderbroeken vindt of een Speedo. Wie verzint het nou dat deze cadeautjes van een kat komen?

Het leuke is dat Mac niet alleen cadeautjes meeneemt voor zijn baas, maar voor de hele buurt. Mac heeft namelijk een uitstekende neus en ruikt het direct als iemand eenzaam is, dat is namelijk geen fijne geur. De hele buurt vindt dan ook opeens vreemde spulletjes voor zijn deur en de dader is onbekend. De ‘buurtdetective’ stelt zelfs een heel onderzoek in naar de merkwaardige dief. Vreemd genoeg lijkt het plan van Mac te werken en brengen zijn cadeautjes daadwerkelijk mensen bij elkaar.

Simpele feelgood

Schrijfster Melinda Metz is niet heel bekend in Nederland, maar je zou haar kunnen kennen van haar boekenreeks over Roswell High. Nu ze echter begonnen is met het schrijven van feelgood-romans zou ze wel eens snel bekender kunnen worden. Hartendief op pootjes is namelijk een heerlijk simpel boek, dat je lekker makkelijk weg leest. Heel bijzonder is het boek niet en zoals eerder genoemd mist het wat diepgang. Als je graag boeken leest met wat meer inhoud dan is dit boek ook zeker niets voor jou. Als je echter gewoon op zoek bent naar een portie luchtige romantiek voor tussendoor, dan is dit zeker wel een aanrader.

Het boek is af en toe erg grappig en dat komt natuurlijk vooral door de kat. Het leuke is dan ook dat het boek vanuit verschillende perspectieven geschreven is, waaronder dus die van de kat MacGyver. Je krijgt zijn gedachten mee als hij op speurtocht gaat en ook als hij bijvoorbeeld de hond van David aan het pesten is. Domme wezens die honden. Hoewel bijna ieder personage in het boek wel ‘gekoppeld’ wordt aan een ander, is het verhaal van Jamie en David natuurlijk het belangrijkste. Ze doen hun best niet verliefd te worden, maar het zal je natuurlijk niet verbazen dat dit toch gebeurd.

Death stranding - PS4
Death stranding - PS4
Score 4.6 van 5 sterren.