Recensie: Mi-Ae Seo – Welterusten mama

Welterusten mama is een psychologische thriller en niet voor niets. De psyche van een seriemoordenaar als thema komt in dit boek uitgebreid voor. Mi-Ae Seo slaagt erin om een geloofwaardig en diepgaand beeld neer te zetten van de gedachtegangen van Lee Byeongdo. Dit zorgt ervoor dat je als lezer alles niet meer zo zwart-wit kunt zien als je wellicht zou willen bij zo'n brute moordenaar. De spanningsboog blijft hoog in dit boek, maar komt op het einde toch wel tot een climax. Wat tot slot een pluspunt is aan dit boek, is dat het met een open einde afsluit.
7.5

Waarom wil Lee Byeongdo met mij praten?

Een seriemoordenaar genaamd Lee Byeongdo wordt na een tijd te hebben gemoord eindelijk gearresteerd en veroordeeld. Terwijl hij zijn straf uitzit, blijven er nog een hoop vragen onbeantwoord. Toch blijft Byeongdo in alle talen zwijgen; hij wil met niemand spreken. Althans, maar met één iemand. Seonkyeong is criminoloog aan de universiteit van Seoel. Als zij wordt benaderd door de voorzitter van haar faculteit met de mededeling dat Lee Byeongdo met haar wil spreken, dan kan zij haar oren niet geloven. Na twijfels of Seonkyeong dit wel of niet moet doen en vooral ook waarom Lee Byeongdo juist haar wil spreken, neemt de nieuwsgierigheid vanuit haar vakgebied toch de overhand en stemt ze in met een ontmoeting.

Intussen komt Seonkyeong thuis ook in een tumultueuze tijd terecht als blijkt dat de dochter van haar kersverse man, genaamd Hayeong, plots bij hen moet komen wonen. Het meisje heeft al een hoop meegemaakt: haar moeder heeft zichzelf van het leven beroofd en niet lang erna is Hayeong ternauwernood aan een brand ontsnapt. Haar grootouders hebben dit echter niet overleefd, waardoor zij bij haar vader en Seonkyeong komt te wonen. Hayeong vertoont zorgwekkend gedrag. Seonkyeong schrijft dit in eerste instantie toe aan haar trauma, maar als gaandeweg blijkt dat Hayeong overeenkomsten vertoont met seriemoordenaar Lee Byeongdo begint Seonkyeong zich steeds ongemakkelijker te voelen…

Inkijkje in de psyche van een seriemoordenaar

Welterusten mama is niet voor niets een psychologische thriller. Mi-Ae Seo slaagt er van kaft tot kaft in om je mee te nemen op een reis door de psyche van de diverse personages. Zij schrijft vanuit verschillende oogpunten: uiteraard vanuit die van Seonkyeong, maar ook vanuit Lee Byeongdo, de inspecteurs van de brand en Hayeong. Het knappe hieraan is dat het plot, wat an sich redelijk eenvoudig is, toch nergens heel voorspelbaar wordt. Je zou zeggen dat schrijven vanuit het oogpunt van Byeongdo of Hayeong teveel weg zou geven; dit is dus niet het geval. Mi-Ae Seo is het op deze manier gelukt om de wendingen die in het verhaal zitten toch met een verrassing te brengen en ook om de spanning flink hoog te houden.

Wat het boek ook interessant maakt, mede door al deze verschillende personages die aan het woord komen, is dat je hierdoor sympathie en herkenning voelt bij hen. Ja, ook bij Lee Byeongdo. Je leest over zijn jeugd, krijgt een inkijkje in zijn geest en hoe hij over zaken dacht of is gaan denken en hierdoor leer je hem echt kennen. Kwaad is niet alleen puur kwaad, zwart-wit bestaat in feite niet. Of een aantal van deze psychische verklaringen inderdaad op waarheid berust zijn, dat is lastig in te schatten. Hiervoor zou je ten slotte een studie psychologie moeten studeren. Toch komt het verhaal niet over als onrealistisch. Ook Hayeong en de ontwikkeling die haar karakter doormaakt komen overtuigend over.

Toen papa de kamer uit liep, plofte Hayeong op de grond neer. Er zou iets vreselijks gebeurd zijn als papa niet precies op tijd thuis was gekomen. Ze zag de schaar op de grond en moest denken aan het gezicht van de mevrouw. Ze had haar willen steken. Ze begreep gewoon niet hoe de mevrouw zomaar aan andermans spullen durfde te komen.

Geen cultuurschok

De Koreaanse namen zijn, hoewel even wennen om te lezen, wel goed van elkaar te onderscheiden. Het is in je hoofd even omschakelen, maar na een aantal hoofdstukken lijkt je hersenpan zich te hebben aangepast en kun je de namen zonder moeite gewoon lezen. Qua cultuur krijg je eigenlijk niet heel veel bijzonders mee, behalve enkele details. Zo noemt de man van Seonkyeong, Jaeseong, zijn vrouw tegen zijn dochter ‘de mevrouw’. Dit klinkt natuurlijk erg afstandelijk, maar waarschijnlijk zijn er vanuit de beleefdheidssfeer bepaalde gewoontes die zich op deze manier uiten. Toch zijn er vooral veel overeenkomsten te ontdekken in westerse verhalen, dus lezers die moeite zouden hebben met een culturele omschakeling hoeven zich bij dit boek geen zorgen te maken.

Mi-Ae Seo is een succesvolle schrijfster die woont en werkt in Korea. Zij heeft al meerdere titels in dat land, die telkens weer op bestsellerlijsten terecht lijken te komen. Ook is zij een succesvol scenarioschrijfster in Korea. Dit boek, Welterusten mama, verschijnt internationaal in acht landen.

Welterusten, mama
Welterusten, mama
€21,99