Recensie: Namwali Serpell – De rook die dondert

Het is het jaar 1904. Op een paar kilometer van de Victoriawatervallen ligt een koloniale nederzetting. Een Engelse avonturier krijgt het hier per ongeluk aan de stok met een Italiaanse hotelier én een hulpkelner. De gevolgen van dit opstootje zullen nog lang doorwerken in de families die steeds verder naar elkaar toe worden gedreven. Het lot van deze drie generaties blijkt samen te komen en verbonden te zijn met Zambia.
7

Geprezen schrijver

‘Door een onfortuinlijk misverstand raakt het lot van drie families – een witte, een zwarte en een bruine – in de loop van drie generaties onlosmakelijk verbonden met de streek waar ze vandaan komen, en met de toekomst van de prille natie Zambia.’ De omschrijving van het boek De rook die dondert van Namwali Serpell liegt er niet om. De omschrijving maakt nieuwsgierig en de recensies liegen er niet om. Serpell wordt geprezen als een schrijver van wereldformaat, maar is dat terecht?

Bliksem knetterde door de lucht – een korte, incomplete barst, als in het oppervlak van een vaas van obsidiaan – en een vaal licht weerkaatste van de houten oppervlakten van de boot.

Het verhaal

Het verhaal is opgedeeld in drie delen: de grootmoeder, de moeder en de dochters. Voordat het verhaal bekeken wordt vanuit de vrouwen wordt het ingeleid door de opa, Percy Clark. Als Brits fotograaf kwam hij naar Zambia en leefde daar een beetje als een brute man. Het is zijn akkefietje in het hotel van een Italiaan dat doorsijpelt in de rest van het boek.

Het verhaal kent veel bijfiguren met ieder hun bijbehorende verhaallijn. Waar sommige zinnen nog mooi beschreven zijn, worden andere zinnen al snel overbodig en wordt het leestempo wat naar beneden gebracht. Zambia wordt beschreven vanuit de ogen van Europeanen, met enkele termen die als racistisch beschouwd kunnen worden. Dus als je hier minder goed tegen kan, dan is het misschien niet zo’n goed idee om het te lezen. Het is de gekleurde student Ronald die uiteindelijk verliefd wordt op de kleindochter van Percy Clark. Hoewel ook hier de geschiedenis wordt aangehaald, wordt het pas echt interessant als het gaat over de ‘Afronauten’ en Matha Mwambwa. Het idee was om deze jonge vrouw, samen met twee katten, naar de maan te sturen. Dit lijkt misschien fictie, maar het verhaal is gebaseerd op een bestaand project.

Uiteindelijk ontvouwt zich een mooi verhaal waarin alle drie de families bij elkaar komen. Helaas heeft het verhaal teveel bijfiguren om er een lekker snel lezend verhaal van te maken.

Naast Agnes en Ronald, sir Stewart en zijn butler Henry Mulenga, waren er ook een Lord en Lady Vyvant en iemands nicht, ene juffrouw Higgings, aanwezig voor het diner.

Namwali Serpell

Namwali Serpell

Namwali Serpell is in 1980 geboren in Zambia (Lusaka) en is op haar negende naar de VS verhuisd. Tegenwoordig woont ze in San Fransisco en werkt ze als hoogleraar Engels aan UC Berkeley. Ze heeft al meerdere korte verhalen gepubliceerd, maar De rook die dondert is haar eerste roman.

Nadeel van het boek

Zodra je het boek ter hand neemt zal het direct opvallen. Het gekozen papier voor het boek is flinterdun. Zo dun dat het niet verstandig is om pagina’s snel om te slaan omdat je wilt weten hoe het verder gaat. Het boek moet bijna met uiterste precisie worden dichtgeslagen om te voorkomen dat de dunne pagina’s dubbelklappen en er onbedoeld flinke ezelsoren in komen. Indien de uitgever besluit om voor een tweede druk te gaan is een andere papierkeuze dan ook erg aan te raden. Het is nu namelijk te vergelijken met papier uit de Bijbel: erg dun en bijna doorzichtig.

Hoewel de auteur geen zeggenschap heeft in de papierkeuze is het toch wel een afbreuk aan het verhaal. Je wilt namelijk lekker kunnen doorlezen zonder bang te zijn dat je bij het omslaan van een pagina een stukje afscheurt.

Extra

Voor de liefhebber van geschiedenis bevat het boek aan het einde nog een stamboom, waar verwonderlijk genoeg ook ‘een jongen’ opstaat die in 2024 geboren zal worden. Het dankwoord bevat ook de nodige verwijzingen naar historische bronnen. Het toont maar eens aan dat Serpell in dit boek heel veel heeft willen vertellen. Hierdoor is het verhaal van tijd tot tijd wat stroperig of vertelt het juist niet datgene wat je wilt lezen (cliffhangers).

De rook die dondert
De rook die dondert
roman
Score 3.2 van 5 sterren.
€24,99
Al vanaf kinds af aan wil Stephanie een boekenkast zoals Belle (uit Belle en het beest). Ze is inmiddels aardig op weg en heeft een voorliefde ontwikkeld voor historische boeken. Als tijdens haar opleiding geschiedenis was ze bezig met schrijven en klimt ze graag in de pen om hedendaagse gebeurtenissen in een historisch perspectief te zetten.