Recensie: Neven – Peter Middendorp

Twee neven die als twee druppels water op elkaar lijken qua uiterlijk kunnen van binnen niet meer verschillen. De één proactief, de ander volgend. Arie komt in de wiethandel terecht en zijn neef volgt. Na een aantal jaren stapt Arie eruit vanwege gezinsuitbreiding en zoals verwacht volgt zijn neef. Alleen krijgt deze een probleem met degene die de boel overneemt en hij wordt bedreigt. Deze bedreiging wordt uitgevoerd, maar alleen wordt de verkeerde neergeschoten. Wat blijft is een invalide man en een schuldgevoel. De neef gaat op zoek naar vergeving.
5

Als twee druppels water

Arie en Robert zijn neven van elkaar. Arie is de slimste van de twee, de meest proactieve. Hij heeft ook het meest zakelijke inzicht en kijkt altijd uit naar zijn neef Robert. Hij komt op een gegeven moment in de wiethandel terecht, terwijl Robert probeert een eigen schrijversbureau van de grond te tillen. Arie komt geregeld langs om te kijken hoe het met hem gaat. Tijdens een van zijn bezoeken laat Arie een pakketje achter in de gang bij Robert. Als het pakket heeft opgehaald krijgt Robert een flinke som geld van zijn neef. De hoeveelheid pakketjes breidt zich in de loop van de tijd uit en Robert krijgt steeds zijn geld zonder iets te vragen. Hij laat het denkwerk aan Arie over.

Na een aantal jaren ontwikkelt Arie zich en leert een leuke vrouw kennen, met wie hij samen gaat wonen. Ze raken in verwachting en zonder te overleggen verkoopt Arie de hele handel inclusief opslagplaatsen en dus ook de werkruimte van Robert. Ook Robert wil zich settelen en uiteindelijk wil hij ook stoppen, hij krijgt het alleen niet voor elkaar. Als enige uitweg ziet hij de huur op te zeggen en dat doet hij dan ook. Dan blijkt bij de ontruiming van Roberts kamer dat er wiet mist. Hij moet het bedrag terugbetalen, alleen heeft hij dat geld niet. Robert krijgt een ultimatum gesteld. Hij laat het erop aankomen en een aantal dagen na het ultimatum schuilt hij bij zijn neef, zonder hem in te lichten van wat er gaande is. De volgende dag wordt zijn neef beschoten wanneer hij het huis verlaat en komt hij lelijk ten val. Hij raakt invalide. Een leeg omhulsel, een kasplantje, blijft achter. Robert voelt zich schuldig over wat er is gebeurd en neemt uiteindelijk zijn neef mee naar het strand en vertelt onderweg zijn kant van het verhaal, wat hij allemaal graag had willen zeggen of willen doen.

Neven

Groninger

Peter Middendorp (Emmen, 1971) brak door met Vertrouwd voordelig, een aangrijpende, humoristische roman over een jeugd in de Blokker-winkel in Emmen. Deze roman werd in de kritiek met sterren begroet en stond op de longlist van de Libris literatuurprijs en werd bekroond met de Groninger Boekenprijs. Ook zijn andere roman Jij bent van mij werd bekroond met de Groninger Boekenprijs. Peter Middendorp is sinds 2011 columnist voor de Volkskrant.

Ouderwets

De schrijver schrijft vanuit de eerste persoon, die van Robert. Robert vertelt zijn verhaal aan zijn neef tijdens de reis naar het strand. Het verhaal springt heen en een weer tussen het heden en de gebeurtenissen van de afgelopen tijd. Heel soms komen er stukjes uit hun jeugd tussendoor. Het zijn meestal korte, makkelijk leesbare zinnen. De schrijver neemt je mee in de gedachtegang van de hoofdpersoon. De hoofdstukken zijn vaak maar een paar bladzijden lang en hebben geen nummering of titel. Wat opvalt is dat de eerste letter van het hoofdstuk groter en dikgedrukt is, het ziet er wat ouderwets uit.

“ Jezus, zei ik. Jezus. Maar echt. Ik wist niet wat ik meemaakte, ik kon het niet geloven. Het leek of Ralph Inbar elk moment kon komen binnenzeilen, van dat programma op televisie, Bananensplit.”

Kwaliteit over kwantiteit

Met zijn 173 bladzijden is het niet een heel dik boek, dit zegt uiteraard niets over de kwaliteit. Al hadden sommige onderdelen van het verhaal wat meer uitgediept mogen worden, vooral aan het einde. De opbouw aan het begin is prettig om te lezen, je wordt gauw meegenomen in het verhaal. Het beschrijven van het verhaal wat er in het hoofd van Robert omgaat en met welke dilemma’s hij rondloopt is goed gedaan. Het einde daarentegen is te open en had meer body mogen hebben. Er blijven losse eindjes over waar de schrijver echt nog wat me had kunnen doen of uitgebreider kunnen beschrijven.

Neven
Neven
roman
€22,99
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.

0 0