Recensie: Nicole Krauss – Een man zijn

Nicole Krauss is zeer onderlegd in het schrijven. Ze weet met haar korte verhalen - die allen een rode draad vormen, namelijk hoe het is om als Joodse vrouw je te verhouden tot de mannen in je leven - de lezer zeker te boeien. Tenminste, als deze rode draad van dit onderwerp je interesse heeft én als je al enige voorkennis hebt van deze cultuur, het geloof en de vele conflicten die deze eeuwenoude cultuur al te verduren heeft gehad. Door deze voorwaarden lijkt deze verhalenbundel te zijn bedoeld voor een zeer specifiek publiek en is het lastig om hiermee hoge ogen te gooien.
6.5

Een inkijk in de wereld van Joodse vrouwen

In Een man zijn neemt Nicole Krauss de lezer mee in de wereld van het Joodse geloof en de Joodse cultuur. Dit doet zij door verschillende verhalen te vertellen met elke keer iemand anders in de hoofdrol, in verschillende fasen van hun leven. Hoewel de titel doet vermoeden dat de verhalen uit het perspectief van een man zijn geschreven of waar een man de hoofdrol speelt, is niets echter minder waar – degenen die aan het woord komen in de diverse verhalen zijn juist de vrouwen. Wel illustreert Krauss hoe mannen zich tot deze vrouwen verhouden en welke rol zij spelen in diens levens. Dit loopt uiteen van eerste liefdes tot vaders en van machtsmisbruikers tot vrienden, diverse situaties komen aan bod.

Zo kun je lezen hoe een jonge vrouw terugblikt op haar tijd in Zwitserland, waar ze door haar vader naar Genève toe is gestuurd om beschermd te worden opgevoed. Daar komt ze in contact met twee andere tienermeiden: Marie en Soraya. Met name Soraya speelt een grote rol als onbevreesde, vrije geest die zelf de touwtjes in handen heeft over haar leven. Althans, zo heeft het hoofdpersonage dit opgevat. Of dit ook daadwerkelijk zo was lijkt toch anders te liggen.

Maar er was geen tijd om de veranderingen te bestuderen die zich in hen voltrokken, want onder aan de trap klonk de stem van de moeder van de bruid, schril van ongerustheid over het uitblijven van perfectie, of misschien nog wel diepgaander, over het verlies van haar enige kind aan loyaliteiten die groter waren dan loyaliteit aan haar. Hun ogen zochten elkaar in de spiegel en binnen dat ene ogenblik passeerde er veel tussen hen beiden dat Noa niet ten volle begreep.

Een pakkende verhalenbundel

Een ander pakkend verhaal is dat van Noa, een vrouw die plots te dealen krijgt met de echtscheiding van haar ouders en het Joodse ritueel wat hieraan verbonden is. Als bloemiste wil ze graag weer terug naar de orde van de dag, en met razende bosbranden in de buurt lijkt er een constante spanning in de lucht te hangen: zullen de vuren alles verteren of blijft haar omgeving buiten spel? Zij gaat in elk geval gewoon door met haar werk; bosbranden of niet, mensen blijven voor allerlei gelegenheden bloemen nodig hebben. Zo ook een jonge vrouw die op het punt staat van trouwen: hoewel haar moeder enorm veeleisend blijkt over het aanstaande ritueel, ontmoet Noa per toeval de bruid en blijkt ze niet altijd uit te kunnen gaan van vooroordelen.

Een man zijn is een verhalenbundel met mooie en pakkende verhalen, die echter wel de lezer moeten aanspreken. Dat Krauss’ wortels in de Joodse cultuur en geloof liggen moge duidelijk zijn: ze weet waar ze over schrijft en hoe het is om deze afkomst te hebben. Dat dit een rode draad is door het boek heen is interessant, maar moet je als lezer wel aanspreken. Ook heb je kans dat als je minder affiniteit hebt met deze cultuur, een aantal subtiliteiten in de hoofdrolspeelsters aan je verloren gaan; wat voor sommige mensen niets meer dan normaal is kan voor iemand met Joodse origine juist veelbetekenend zijn.

Een specifiek publiek

Hiermee lijkt dit boek dus vooral geschreven met een specifiek publiek voor ogen. Je krijgt als niet-Jood(se) een mooie inkijk in de ervaringen van Joodse vrouwen, in diverse stadia van het leven en met een verschillende kijk op het leven, maar je moet hiervoor wel enige voorkennis hebben. Er is achterin het boek wel een begrippenlijst opgenomen met Joodse uitdrukkingen en woorden. Toch is dit vrij summier beschreven en moet je wel al enigszins weten wat woorden als Masjiach (messias) betekenen.

En niet alleen van de Joodse cultuur moet je als lezer al een en ander weten. Ook naar de verhoudingen tussen Israël en Palestina wordt en passant verwezen. Als je geen voorkennis hebt over het aloude conflict tussen deze twee landen en culturen zullen sommige details in de verhalen onduidelijk zijn of niet aankomen.

Een man zijn
Een man zijn
Score 0.0 van 5 sterren.