Recensie: Nina de Pass – Mijn jaar na jou

Mijn jaar na jou is een young adult over rouwverwerking. Nina de Pass neemt je mee in het jaar nadat Cara haar vriendin Georgina is verloren tijdens een auto-ongeluk. Het verhaal is soms voorspelbaar en wat cliché, maar desondanks is het een mooi geschreven boek. Je leeft mee met de schuldgevoelens die Cara heeft en hoe ze omgaat met nieuwe vriendschappen. Ook leren omgaan met je eigen gevoelens en lief zijn voor jezelf spelen mee in het verhaal.
7

Zwitserse Alpen

Mijn jaar na jou gaat over het jaar waarin een meisje, Cara, probeert verder te gaan met haar leven nadat ze een posttraumatische stressstoornis (PTSS) heeft opgelopen. Dit komt doordat een feest aan het eind van het jaar eindigt met een tragisch ongeluk. De dood van haar beste vriendin Georgina zorgt ervoor dat Cara zichzelf de schuld geeft en zich niet meer kan focussen op het normale leven. Cara’s moeder besluit voor haar dat de oplossing ligt bij een kostschool in de Zwitserse Alpen. Ze verhuist hierheen en probeert een nieuw leven op te bouwen. Voor Cara maakt dit echter niks uit, aangezien er niks zal helpen om Georgina terug te krijgen.

Dit is precies waar mijn moeder me voor waarschuwde. ‘Je kunt met een schone lei beginnen,’ had ze gezegd. ‘Niemand kent je daar, je kunt jezelf weer worden.’ Haar woorden hadden mijn laatste restje vechtlust gedoofd. Zij weet natuurlijk net zo goed als ik dat er geen schone lei is.

Het verhaal begint als Cara onderweg is naar een andere school in Zwitserland. Op de nieuwe school weet niemand iets over wat er in het verleden is gebeurd en Cara is van plan om dit zo te houden. Ze besluit afstand te houden en de nieuwe mensen niet echt te leren kennen. Gaandeweg krijg je wel flarden mee van wat er is gebeurd op haar oude school in Amerika en wat er is gebeurd waardoor ze naar Zwitserland is gegaan. Hoe erg Cara ook haar best doet om haar verleden daar te laten, haar nieuwe vrienden proberen door haar muur heen te breken. Met name Hector, een klasgenoot die zich overal mee bemoeit en tegelijkertijd ook afstandelijk is, begrijpt beter dan wie dan ook hoe Cara zich voelt. Cara heeft het gevoel dat hoe meer ze mensen toelaat, hoe verder Georgina wegglijdt. Voor Cara is dit een groot dilemma. Verdient ze wel een tweede kans?

Een moeilijke periode

Mijn jaar na jou gaat over het oppakken van je leven na een moeilijke periode. Rouwverwerking speelt een grote rol in dit verhaal. Het is dat ook een mooi en herkenbaar verhaal voor de mensen die hier weleens mee te maken hebben gehad.

Er is niets over, alleen de lege plek die ze heeft achtergelaten, de tijd die in een meedogenloos tempo verstrijkt en mijn steeds onbetrouwbaarder geheugen.

Op sommige momenten is het verhaal voorspelbaar en wat te dramatisch en cliché. Er is nauwelijks chemie tussen bepaalde personages en af en toe zijn er te grote sprongen in de tijd, waardoor er op sommige momenten wat diepgang ontbreekt. Nina de Pass probeert wel om diepgang te creëren en dat is er ook wel op sommige stukken, maar het is jammer dat bepaalde personages niet helemaal mooi tot hun recht komen. Ondanks dat is het een emotioneel verhaal met de nodige tienerdrama en is het wel goed en realistisch geschreven. Nina de Pass gebruikt mooie zinnen die ervoor zorgen dat je het rouwproces van Cara goed kunt begrijpen, ondanks dat iedereen de dood natuurlijk op zijn of haar eigen manier verwerkt. Vriendschap, tweede kansen en schuldgevoelens zijn andere onderwerpen die veel naar voren komen in het boek. Je ziet duidelijk dat Cara zich vast wil houden aan het verleden en toch ook wil kijken naar de toekomst. Het is niet erg dat het verhaal af en toe wat voorspelbaar is, omdat het je toch wel meesleept. En natuurlijk mag je de prachtige cover ook niet vergeten!

Nina de Pass

Nina de Pass woont en werkt in Londen en heeft gestudeerd aan de universiteit van Edinburgh. Hier heeft ze een master in Frans en Spaans. Ze is begonnen met schrijven op een cursus voor creatief schrijven en voor een eerste boek is Mijn jaar na jou zeker een goed boek.

Mijn jaar na jou
Mijn jaar na jou
€19,99
Siska Schorn
Siska Schorn is een 20-jarige Social Work studente. Op rock- en metalmuziek kan ze helemaal los gaan en ze heeft een zwak voor coole koffiemokken. Ook is Siska een echte boekenwurm en ze is dan ook vaak te vinden in een boekenwinkel waar ze zich uren kan vermaken.