Recensie: Nora Roberts – Op de vlucht

Leven vanuit liefde of vanuit wraak, dat is het gegeven dat Nora Roberts met haar boek Op de vlucht probeert uit te werken. De ontvoering van Caitlin (Cate) Sullivan, op 10-jarige leeftijd, heeft gevolgen voor haar eigen leven, maar ook voor dat van haar ontvoerders. Het verhaal leest lekker weg, met een goede rode draad en een spannend einde. Nora schrijft vlot en snel, maar daardoor ook wat oppervlakkig. Wie goed uitgewerkte personages belangrijk vindt, komt bij dit boek niet aan zijn trekken.
6

Liefde en wraak als drijfveer

De ondertitel van het nieuwe boek van Nora Roberts Op de vlucht is: ‘Liefde kan een belangrijke drijfveer zijn – net als wraak’.  Deze zin kweekt verwachtingen. De vraag “wordt er gekozen voor liefde of voor wraak?” komt naar boven. De uitwerking van deze tweestrijd in het verhaal valt helaas tegen, zoals eigenlijk het hele boek tegenvalt. Zeker na het lezen van Nora Roberts omschrijving op de achterflap: ‘Een van de meest gelezen auteurs ter wereld. Van haar ruim 225 titels werden al meer dan 500 miljoen exemplaren verkocht en een groot aantal kwam meteen op nummer 1 van The New York Times-bestsellerlijst terecht.’ Dat belooft wat.

En het klopt: Nora Roberts heeft een vlotte schrijfstijl, haar verhaal leest snel weg. Dat haar boeken bestsellers worden, is begrijpelijk. Ook haar boek Op de vlucht heeft een goede rode draad en als dit verhaal verfilmd wordt, zou dat best een spannende film kunnen zijn.

Maar aan de uitwerking van de personages schort het een en ander. Deze blijven oppervlakkig. Voeg daaraan toe dat de setting van het verhaal in een soort van droomwereld plaatsvindt: de familie van de hoofdpersonage is extravagant rijk en ook zeer liefhebbend voor elkaar. Dit zorgt ervoor dat er net niet genoeg diepgang is om te geloven dat deze personages werkelijk bestaan. Hun beweegredenen hoef je er als lezer niet zelf uit te destilleren, deze worden je door de schrijver opgelepeld. Het ligt er allemaal net een beetje te dik bovenop en de betrokkenheid met de karakters ontbreekt hierdoor. Dat maakt dat het boek makkelijk wegleest, wat heerlijk is voor mensen die even snel iets hapklaars willen verorberen. Mensen die verwonderd, verrast of betrokken bij de hoofdpersonen willen worden doen er goed aan toch even verder te zoeken.

De dochter van twee Hollywood-beroemdheden

Het verhaal draait om Caitlin (Cate) Sullivan, dochter van twee Hollywood-beroemdheden. Tijdens een familiebijeenkomst spelen de kinderen verstoppertje en na dit spelletje is Cate verdwenen. Ze blijkt ontvoerd. Ze is op dat moment tien jaar en wordt door twee mannen gevangen gehouden in een woning van een eigenaar die op dat moment op vakantie is. Ze wordt door de mannen bedreigd met een pistool en via woorden. Dat lijkt haar allemaal niet zoveel te doen. Als tienjarig meisje houdt ze haar hoofd koel, maakt ze gebruik van informatie die ze in films heeft gezien en ze ontsnapt.

Er wordt niet beschreven hoeveel angst ze heeft, hoe pijnlijk haar vingers zijn wanneer ze met een lepel probeert de tralies bij het raam los te peuteren. Natuurlijk valt de lepel een keer op de grond en is ze bang dat de ontvoerders dit horen, wat (gelukkig!) niet het geval is. Voor je het weet, is deze kleine dame ontsnapt en rent ze door het bos haar vrijheid tegemoet. Ze komt bij een idyllisch boerderijtje waar een jongen wakker wordt als ze zich in de keuken verstopt. Deze jongen en zijn moeder worden later in het verhaal belangrijk voor Cate en dat wordt hier door Nora al enigszins gehint.

Het verleden blijft haar achtervolgen

Met hulp van de moeder, die een telefoontje pleegt naar de ouders van Cate, wordt Cate door haar vader opgehaald en teruggebracht naar hun prachtige woning op de heuvel. Nadat ze is gearriveerd, blijkt ze nog steeds heel helder te denken en realiseert ze zich bijna meteen wie degene is die de ontvoering mede in gang heeft gezet. Dat deze ontvoering gevolgen heeft voor de verdere levensloop van Cate, en de ontvoerders teleurgesteld zijn dat hun plan niet is gelukt, maakt Nora Roberts vervolgens duidelijk door een aantal levensfases van Cate op een rijtje te zetten.

Cate vertrek naar Ierland, waar ze veilig en vrijwel probleemloos haar verdere tienerperiode doorleefd. Daarna krijgt ze de mogelijkheid om als actrice aan de slag te gaan, mede geholpen door haar familie, die in de film making business zitten. Maar de ontvoerders zinnen op wraak en zorgen ervoor dat zij zich minder veilig voelt. Ze ontvangt bijvoorbeeld mysterieuze en bedreigende telefoontjes op haar geheime nummer. En als ze later naar New York vertrekt en daar een vriendje krijgt, wordt hij slachtoffer van een misdrijf, dat wederom te danken is aan de rancune van de ontvoerders. Ze verandert weer van omgeving, gaat terug naar de basis: het prachtige huis op de heuvel waar ze ooit uit ontvoerd is. Daar is door haar familie speciaal voor haar een onderkomen gerealiseerd. Hier leeft ze rustig gelukkig en uiteindelijk ontmoet ze er haar nieuwe lover. Het is niet zo moeilijk te raden wie dat is…

Rijk zijn heeft zo zijn voor- en nadelen

Bij elke move naar een andere plek in haar leven hoeft Cate nooit na te denken over geld. Haar rijke familie heeft genoeg, zij kan er gebruik van maken. Op een gegeven moment wil ze iets anders doen dan actrice worden en ze wil enkele cursussen volgen om te kijken wat bij haar past. Hoe fijn zou het zijn als dit voor iedereen mogelijk was, om je ergens te vestigen, je niet druk over maken over de huur, over je inkomsten en uitgaven, maar gewoon te doen waar je zin in hebt en wat je leuk vindt. Dat is het voordeel van de setting van het verhaal en de familie waarover gesproken wordt. Dat soort problemen spelen er niet. Een ontvoering daarentegen, komt daardoor juist wel voor.

Echt inleven ontbreekt

Nora Roberts probeert te laten zien dat een gebeurtenis uit de jeugd doorspeelt in iemands verdere leven. De personages die de ontvoering in scène hebben gezet, blijven wraakgevoelens houden. Vooral één persoon in het bijzonder kan het maar niet loslaten. Nora laat zeker zien dat zijn drijfveer wraak is. Ze laat de gebeurtenissen zien die hij in actie zet, de dingen die hij onderneemt om het leven voor Cate onaangenamer te maken en zichzelf beter te voelen. Toch zijn het ook hier weer alleen de handelingen die beschreven worden, maar ontbreekt het echte inleven in deze persoon. Zijn gedachtegangen, zijn beweegredenen, zijn achtergrond, ze worden gehint en slechts oppervlakkig uitgewerkt.

Dit geldt voor het hele boek. De beschrijvingen van Nora zijn voldoende om er een lekker leesbaar boek van te maken, maar niet uitgebreid en niet geloofwaardig genoeg om er als lezer werkelijk in mee te kunnen gaan en te geloven dat deze gebeurtenissen daadwerkelijk kunnen plaatsvinden. Hierdoor is de apotheose, de laatste gebeurtenis in het verhaal en een bedreiging voor het leven van Cate, niet spannend. Het is te duidelijk dat deze actie gedoemd is te mislukken.

Op de vlucht
Op de vlucht
Liefde kan een belangrijke drijfveer zijn - net als wraak
Score 4.7 van 5 sterren.
€17,99
Irina Hoffer
'Ik kan me helemaal verliezen in een boek. Dan ben ik doof voor de wereld en merk ik niets meer van wat er om me heen gebeurt.' En trouwens, als Irina een film kijkt, leeft ze altijd enorm mee. Tot tranen toe geroerd, die uitdrukking past bij haar. Irina Hoffer is gek op verhalen. Of ze die nou leest in een boek, via een film tot zich krijgt of gewoon via een gesprek. Ze improviseert ze trouwens zelf ook graag.. Ze houdt vooral van detectives, familiefilms, persoonlijke en psychologische romans, maar wisselt dat graag af met chiclit en snelle weglezers. Je doet haar trouwens minder plezier met horror... Korte CV: drs. Algemene Letteren (NL en ENG), BA Leraar Nederlandse Gebarentaal. Redacteur bij weekbladen, Project Manager tijdelijke projecten, moeder van een zoon en dochter en samenwonend met een hele fijne partner. NLP Master Practitioner en presentatietrainer/coach. Kortom: van alle markten thuis en vol (levens)ervaring!