De spelers van London City zijn klaar voor de wedstrijd tegen Olympiacos in Athene. Scott Manson houdt zijn spelers strak in de hand: geen alcohol, geen bezoeken aan nachtclubs en ook vrouwen zijn verboden. Na de match vliegen ze terug voor de cruciale wedstrijd in het Silvertown Dock-stadion. Scott had geen rekening gehouden met een dodelijk ongeval op de grasmat. Bekim Develi, de sterspeler van City, stort halverwege de wedstrijd in en staat nooit meer op. De autoriteiten hebben echter hun handen vol aan de stakingen, rellen en crisis die Griekenland teisteren en zitten niet te wachten op een onderzoek. Scott zal de waarheid zelf moeten achterhalen – en snel ook, want de competitie wacht.
Philip Kerr keert met Scott Manson terug naar de grasmat. In het vorig deel was hij nog een assistent –trainer. Hij heeft de moord op de trainer kunnen oplossen en mag zich nu de training noemen van London City. In dit deel moet hij gedwongen met zijn team in Griekenland blijven als zijn sterspeler dood neervalt tijdens een belangrijke voetbalwedstrijd en hij de avond daarvoor heeft doorgebracht met een prostituee die dood gevonden wordt. Scott snapt er niets van, want Bekim was net een trotse vader geworden en er was een verbod op het uitnodigen van dames in het complex. Omdat Griekenland geteisterd wordt door stakingen, gaat hij zelf op onderzoek uit. Want wie is de dame met wie Bekim de nacht heeft doorgebracht, wat heeft deze moord te maken met het verleden en is de dood van Bekim wel een ongeluk?
Philip Kerr heeft inmiddels een naam opgebouwd rond zijn Berlijnse-trilogie waar we nog eerder een prijsvraag over hadden. Ook is hij bezig met een reeks rond Scott Manson, waar in Engeland hij het derde deel vorig jaar al heeft uitgegeven. Naast thrillers schrijft hij ook nog kinderboeken en stand alone verhalen. Al met al is Philip Kerr dus erg druk bezig met het schrijven van verschillende boeken en met de Hand van God zorgt hij ervoor dat fans van thrillers en niets met voetbal hebben toch genieten van dit boek.
De Hand van God begint met een goede inleiding. Als je de synopsis gelezen hebt, dan weet je al snel wat er gaat gebeuren. Toch heeft de auteur ervoor gekozen om daar pas na bijna honderd bladzijdes het te laten plaatsvinden. Op deze manier leer je Scott Manson beter leren kennen, maar ook de onderlinge verhoudingen in het team. Je wordt op een rustige manier begeleid naar waar het uiteindelijk om gaat: is Bekim zijn dood wel een natuurlijke of is het toch moord? En wat heeft de moord op de prostituee nou precies te maken met Bekim zijn dood? Als lezer probeer je daar vroegtijdig een antwoord op te vinden, maar de schrijver weet je pas op het einde te verrassen met hoe de vork in de steel zit.
Tot aan de ontknoping volg je eigenlijk twee verhalen van Scott Manson. Hij probeert als een detective de zaak op te lossen omdat er in Griekenland gestaakt wordt. Daarnaast moet hij als trainer van London City ook zijn elftal bij elkaar houden omdat, met de komst van een nieuwe speler, het teamgevoel niet aanwezig is. Deze manier van vertellen geeft je als kijker de nodige rust. Het is een lekkere afwisseling van de verhalen zodat je niet alleen maar in de detective-mode zit. De leukste momenten zitten hem toch in de momenten dat hij zich als een coach gedraagt. De auteur zorgt voor de nodige humor tijdens de momenten dat er gevoetbald wordt. Toch weet de auteur ook pijnlijke momenten op papier te zetten, zoals racistische geluiden tijdens het voetbal en venijnige opmerkingen. Hiermee wordt duidelijk stil gestaan bij het hedendaagse geluid dat vaak te horen is tijdens een voetbalwedstrijd. Ook de crisis in Griekenland is op een goede manier verwikkeld in het verhaal. Als lezer kan je zelfs begrip tonen voor de Grieken, iets wat je anders niet zo snel zal doen. Daarnaast is het lezen van dit boek ook zeker geen straf, want je wilt toch weten hoe het nu in elkaar steekt. Daar komt ook nog eens bij dat dit boek ook geheel los te lezen is van het vorig deel, op een enkele verwijzing naar het onderzoek op de vorige trainer van London City en de nasleep daarvan.