Recensie: Phoebe Locke – Schaduwman

Schaduwman is een thriller over drie verschillende gebeurtenissen die met elkaar zijn verbonden. Sadie, een jonge moeder, heeft het gevoel dat de Lange Man het op haar heeft gemunt en besluit daarom om haar dochter Amber bij haar man achter te laten en te vertrekken. Na een aantal jaren besluit ze om terug te gaan en het gezin probeert weer langzaam aan elkaar te wennen, maar er is veel meer aan de hand. Het is een boek dat niet heel erg spannend is, maar het is ook geen slecht boek. De opbouw duurt een beetje lang, maar het voelt toch voldaan wanneer je het boek hebt uitgelezen.
6.5

De Lange Man

Schaduwman van Phoebe Locke gaat over drie huiveringwekkende gebeurtenissen die met elkaar zijn verbonden. Verzwegen geheimen zorgen ervoor dat het een stuk lastiger wordt om erachter te komen wat er nou werkelijk is gebeurd, maar dat neemt niet weg dat er voor alles een reden is. Dertig jaar geleden trokken vier meisjes een donker bos in, hopend op een glimp van de schaduw die ze ‘de Lange Man’ noemden. Tien jaar later liet een jonge moeder haar man met haar pasgeboren dochter achter zonder ook maar iets te zeggen. Nu wordt diezelfde dochter verdacht van moord. Wat is hier gaande? Heeft het allemaal met elkaar te maken? Of staan de gebeurtenissen los van elkaar? En welke gevolgen hebben deze gebeurtenissen?

Kort nadat Sadie is bevallen van haar dochter Amber, besluit ze om te vertrekken. Ze laat haar dochter achter bij haar man zonder het aan te kondigen. Na zestien jaar besluit Sadie om terug te keren in het gezin. Zou het deze keer veilig zijn? En zouden Miles en Amber Sadie nog wel terug willen? Langzaam probeert het gebroken gezin weer aan elkaar te wennen, maar er is veel gebeurd. Daarnaast is Sadie psychisch onstabiel: ze ziet schaduwen, ze hoort stemmen en ze is ervan overtuigd dat Amber bij haar weggehaald zou worden als ze niet zelf was vertrokken. Ze beweert dat ‘de Lange Man’ dochters meeneemt en dat hij het op haar heeft gemunt. Als dochter Amber ook nog eens wordt verdacht van moord, is de emmer vol. Hoe gaan ze hiermee om? En welke invloed heeft dit op hun omgeving?

Dit was niet hoe Sadie verwacht had dat het zou gaan. Haar dochter deed volkomen onverschillig naar haar en haar man leek erop gebrand te zijn net te doen alsof er niets was gebeurd. Ze had zoveel goed te maken, maar niemand leek uit te willen vogelen hoe ze dat kon doen en waar ze kon beginnen; er werd slechts van haar verwacht dat ze er gewoon was. Dat ze haar rol speelde.

Overgangen

In Schaduwman volg je verschillende personages. De overgangen tussen de hoofdstukken lopen mooi over: ondanks dat het verhaal zich in het volgende hoofdstuk in een andere tijd afspeelt of dat het over een ander personage gaat, lees je toch verder waar je was gebleven. Dit maakt dat je het gevoel krijgt dat je steeds een stukje dichterbij de waarheid komt. Wel geeft het af en toe het gevoel dat de persoon in het volgende hoofdstuk ineens meer weet dan in het vorige hoofdstuk waar dit personage aan bod kwam. Dit komt waarschijnlijk omdat je door het avontuur van het andere personage in het voorgaande hoofdstuk opeens veel informatie krijgt en het dus storend zou zijn als je diezelfde informatie nog een keer krijgt. De manier waarop Locke dit heeft gedaan, zorgt dus voor meer overzicht. Daarnaast is er veel afwisseling tussen de tijden waarin het verhaal zich afspeelt, maar ook tussen de verschillende personages. Dit zorgt ervoor dat je een beter inzicht krijgt in wat er nou aan de hand is, maar het blijft wel zodanig vaag dat je nieuwsgierig bent naar hoe het verder loopt.

Niet heel spannend

Wat wel een puntje van kritiek is, is dat de titel van het boek Schaduwman is, maar dat er in het boek geen enkele keer het woord Schaduwman wordt gebruikt. Ze verwijzen namelijk naar de Schaduwman als ‘de Lange Man’. Dit is misschien een vertaalfoutje, maar het is wel storend. Als je de titel aanpast, pas dan ook het gebruik van het woord in het boek aan. Verder is het verhaal af en toe wat voorspelbaar. Je kunt wel aanvoelen wat er te wachten staat en dit is jammer. Ook komt het boek wat traag op gang. Het verhaal voelt een beetje uitgerekt en je hebt de hele tijd het gevoel dat de auteur ergens omheen draait, wat ook het geval is. Dit is iets wat vaak voorkomt in thrillers, maar in Schaduwman is dit geen succes. Het verhaal kon ook goed verteld worden als het boek honderd bladzijden minder had. De aanloop voelt namelijk veel te lang. In de laatst 75 bladzijden kom je er pas achter wat er werkelijk aan de hand is en daarvoor is het vooral opbouw. Deze opbouw is overigens niet heel spannend en meeslepend, wat het soms zelfs een beetje saai maakt. Wel is het einde een einde waar alles netjes op zijn plaats valt en waar er toch meer aan de hand bleek te zijn dat je in eerste instantie verwacht.

Pseudoniem

Phoebe Locke is een pseudoniem van een bekende Britse auteur. Ze woont en schrijft in Londen en Schaduwman is haar thrillerdebuut.

Schaduwman
Schaduwman
Score 4.2 van 5 sterren.
€23,98
Siska Schorn is een 22-jarige Social Worker met een grote liefde voor planten en boeken. Af en toe kijkt ze wel een film of serie, maar ze is toch echt meer een boekenwurm. Daarnaast hangt haar muur vol met artistieke postcards en prints, van illustraties tot fotografie en van surrealisme en expressionisme tot abstracte kunst. Haar veelzijdigheid en creativiteit zorgen daarmee voor een brede interesse.

0 0