Recensie: Rebecca Fleet – Al jouw leugens

Ik proef rook. Mijn ogen tranen ervan, doen pijn in de wind. Als ik met mijn handen over mijn gezicht wrijf, blijft er as achter op mijn huid. – als zachte zwarte sneeuw. Het verslindt de muren, vreet de ramen op, neemt bezit van alles. En zij zijn daarbinnen. Mijn kind, mijn vrouw.
7

Onmogelijke keuze

Na de tragische dood van zijn vrouw blijft Alex alleen achter met zijn tienerdochter Jade. Ze hebben het goed samen, maar pas als hij Natalie ontmoet, breekt de zon weer door in zijn leven. Ze zijn een gelukkig gezin, al trekt Alex altijd in twijfel wat Nathalie van Jade vindt. Als Alex na een avondje in de kroeg te zijn geweest naar huis gaat ziet hij een huis in de brand staan. Hoe dichter hij bij hun huis komt hoe meer vlammen hij ziet, totdat hij beseft dat het hun huis is. Hun prille geluk wordt abrupt verstoord door de vreselijke brand. Zijn dochter Jade blijft volhouden dat ze een man in huis heeft gezien op de avond van de brand; Nathalie ontkent dat ze bezoek heeft gehad. Een van hen moet liegen en Alex staat voor een onmogelijke keuze: gelooft hij zijn vrouw of zijn dochter? En welke consequenties gaat dit voor hen hebben?

Spannend tot het einde

Als je de eerste bladzijden hebt gelezen zit je meteen vol in het verhaal. Vanaf het eerste moment is het al erg spannend. De opbouw van de tekst is ook erg fijn, de lettergrootte is prima en de hoofdstukken zijn niet te groot. Er komen twee tijdsperiodes voor in het verhaal, 1999 en 2017. In het deel van 1999 gebeurt er erg veel waardoor je de gebeurtenissen in 2017 beter gaat begrijpen; veel dingen vallen op hun plaats. De personages in het boek worden met veel diepgang beschreven. Je gaat hun keuzes begrijpen en leeft met ze mee, maar ze zijn geen van allen sympathiek te noemen. Ze zijn erg met zichzelf bezig en ook met hun verleden, want ze hebben allemaal hun eigen geheim dat ze graag zouden willen verzwijgen. Daardoor komen ze ook vaak voor dilemma’s te staan. Vooral Alex, die moet kiezen wie hij gelooft: zijn vrouw of zijn dochter. Door de terugblikken naar 1999 zorgt Rebecca Fleet ervoor dat het plot erg compleet is. Hierdoor zul je de gebeurtenissen in het boek beter gaan begrijpen. Het is een boek waarin veel gebeurt, maar er zitten wel veel herhalingen in het boek. Door het wisselen van de vertelling tussen 1999 en 2017 zijn de herhalingen wel fijn, want het maakt het verhaal duidelijker.

Mysterieuze, psychologische thriller

Het is Rebecca gelukt om ervoor te zorgen dat het boek erg fijn leest. Het is ook erg fijn dat het vanuit wisselende perspectieven is geschreven, hierdoor leer je de personages ook steeds beter kennen. De gebeurtenissen zijn zo opgebouwd dat het een opeenvolging van spannende momenten is. Dit maakt dat je getriggerd blijft om het te blijven lezen en natuurlijk het liefst in één keer het boek uit te lezen. Het is een erg spannende en mysterieuze, psychologische thriller die vol met plottwisten zit. Het is zo geschreven dat je nooit met zekerheid weet hoe het zit. Mocht je een vermoeden hebben, dan wordt dat snel bevestigd of met de grond gelijk gemaakt. Ook is er niks in het plot wat voorspelbaar is. De boodschap die het boek uitdraagt is dat iedereen bagage meeneemt uit een eerdere relatie. En die bagage wordt niet altijd met de nieuwe partner gedeeld…

“Ik heb haar leven gered. Aardig van mij, hè? Dat is je vast iets waard.”

Als je denkt dat het verhaal voorbij is, dan komt de epiloog. Dit geeft nog even een verrassende twist aan het einde. Het zou mooi zijn als er een vervolg van het verhaal komt.

Rebecca Fleet

Over Rebecca Fleet is niet erg veel informatie te vinden. Haar eerder verschenen psychologische thriller is De huizenruil. Rebecca studeerde aan de Oxford University en heeft daar een major in Engelse literatuur gehaald. Nu werkt ze als schrijver en marketeer in Londen.

Al jouw leugens
Al jouw leugens
Je huis is afgebrand. Je vrouw weet van niets. Je dochter weet te veel.
Score 3.0 van 5 sterren.
€20,99
Wendy is moeder van drie kinderen en werkzaam als administratief medewerker bij een ICT-bedrijf. Met lekker weer gaat ze graag met de kinderen op de wielrenfiets door de bossen of naar de camping om te kamperen. Ze kijkt graag series op Netflix en sinds de lockdown heeft ze haar leeshobby weer opgepakt.