Recensie: Rebecca Serle – Over vijf jaar

Hoe ziet jouw leven er over vijf jaar uit? Dit is de vraag waarmee het boek van start gaat. Advocate Dannie Kohan denkt wel te weten hoe haar leven er over vijf jaar uit ziet en kan dit dan ook goed verwoorden in haar sollicitatiegesprek bij haar droombaan. Diezelfde dag vraagt haar vriend haar ten huwelijk en Dannie valt voldaan en gelukkig in slaap. Haar leven verandert plotseling wanneer haar droom niet is zoals zij haar aankomende vijf jaar gepland had. Het is dezelfde nacht, 15 december, maar dan 5 jaar later. In haar droom is een man, een andere man, waar zij het bed mee deelt. ‘Het is maar een droom’, denkt Dannie, totdat zij 4,5 jaar later dezelfde man ontmoet als de nieuwe vriend van haar beste vriendin. ‘In five years’, klinkt en ziet eruit als een typisch liefdesverhaal, maar niks is minder waar. Ondanks dat het boordevol geluk en hartzeer zit, neemt het verhaal je mee in het allesbehalve voorspelbare leven van Dannie.
8

Het sollicitatiegesprek

Dannie Kohan droomt al haar hele leven van een baan bij het beste advocatenkantoor in de stad Wachtell. Wanneer haar sollicitatiegesprek goed verloopt kan haar dag dan ook niet meer stuk. Haar hele carrière had Dannie in een stappenplan vooruit gepland en ze loopt op schema. Wanneer haar o zo perfecte vriend haar diezelfde avond een verlovingsring om haar vinger schuift, denkt Dannie te weten hoe haar leven er over vijf jaar uit ziet. Met haar echtgenoot aan haar zijde, vijf jaar verder in haar carrière plan binnen het bedrijf Wachtell en het perfecte huis op de perfecte plek. Echter droomt Dannie die nacht dat ze wakker wordt in een ander appartement, met een andere ring en een andere man.

De droom heeft een grote impact op Dannie, maar ze vertelt het aan niemand, ook niet aan haar vriend. Wel gaat ze met haar verhaal naar een psycholoog. Echter levert haar dat niet veel op en probeert Dannie er vervolgens niet meer aan te denken. Dannie is de droom alweer bijna vergeten, totdat ze 4,5 jaar later de man van haar dromen ineens ontmoet wanneer haar beste vriendin Bella haar nieuwe vriend voorstelt. Dannie probeert het van haar af te schudden, maar het voelt gek om met de man waarmee zij bijna 5 jaar geleden het bed deelde, in een droom, een vriendschappelijke relatie aan te gaan. Voor haar vriendin Bella doet Dannie haar best dit toch te doen. Dannie ziet zelf ook in dat zij na 4,5 jaar nog altijd niet getrouwd is met haar verloofde en vooral haar vriend heeft hier moeite mee. Ze had het allemaal zo mooi uitgestippeld in een vijfjarenplan, maar nu loopt het toch echt anders. Door schokkende situaties, ingewikkelde relaties en ziekte wijkt Dannie dan toch van haar uitgestippelde pad.

Hoe ziet je leven eruit over 5 dagen?

Meer dan 5 dagen heb je als lezer niet nodig om dit boek uit te lezen. Sterker nog, het boek is in een teug uit te lezen. Doordat het boek vanuit de ik-vorm is geschreven bevind je je als lezer direct in het hoofd van Dannie. De kleine details rondom de personage Dannie, denk aan haar keuze in gerechten en haar punctualiteit, maken dat je je goed kan inleven in Dannie als persoon. Door de gesprekken die Dannie in het verhaal heeft met haar vriend en overige relaties krijg je een inzicht in hoe Dannie aankijkt tegen relaties, werk en zichzelf. Echter worden niet alle personages zo uitvoerig beschreven. Zo weet je als lezer veel over de relatie tussen Dannie en haar vriend, maar weet je eigenlijk maar weinig over haar vriend. De nadruk is in het verhaal dan ook voornamelijk gelegd op de vriendschap tussen Dannie en haar beste vriendin Bella.

Rebecca Serle heeft in dit boek de relaties tussen de personages erg mooi weten te omschrijven. Zo wordt er omschreven hoe de relatie tussen Dannie en haar beste vriendin Bella op de proef wordt gesteld door aangrijpende gebeurtenissen en hoe de mensen om hun heen hiermee in verband staan. Echter wordt ook belicht hoe de relatie tussen deze mensen de lastige situaties en ingrijpende gebeurtenissen draagbaar maken. Dit maakt dat je je als lezer bewust wordt van jouw aandeel in een relatie en het belang daarvan.

Het taalgebruik van Rebecca is eenvoudig, maar mooi, waardoor het niet veel moeite kost door de hoofdstukken te vliegen. Het boek bestaat uit negenendertig hoofdstukken en eindigt met een klein afsluitend hoofdstuk, namelijk de droom waar je als lezer vanaf de eerste pagina’s naar verlangt. Vanaf het begin af aan heb je als lezer al allemaal vragen. De droom en de start van het verhaal laten je geloven dat het gaat om een liefdesaffaire. Echter worden je vragen beetje bij beetje beantwoord gedurende het verhaal en is alles wat je bij voorbaat denkt te weten niet wat het lijkt. De grootste vraag blijft echter tot het laatste hoofdstuk onbeantwoord. Dit verhaal is verassend, eerlijk en aangrijpend en laat je niet zomaar meer los.

Rebecca Serle

Rebecca woont en werkt in New York en Los Angeles, maar vindt New York een mooiere stad. Rebecca heeft gestudeerd aan de universiteit van Zuid California en heeft haar MFA gehaald op de New school in New York.  Ze werkt als fulltime schrijfster en schrijft voor succesvolle televisieseries, zoals Famous in Love en heeft al meerdere YA-romans op haar naam staan. Over vijf jaar is haar grote doorbraak en deze werd gelijk een wereldwijde bestseller. Rebecca houdt van glanzend haar, koffie, yoga en net doen alsof ze brits is. Hiernaast is Rebecca Serle genomineerd voor Goodreads Choice Awards Best Romance. Stemmen is nog altijd mogelijk, mocht je dit boek nou ook zo goed vinden!

Over vijf jaar
Over vijf jaar
Een liefdesverhaal. Maar dan anders.