Tot slaaf gemaakt
In Het lied van de goden lees je over de tot slaaf gemaakte Flora van Makassar. In de 18e eeuw werd ze in Oost-Indië als jong meisje geroofd door straatrovers. Door een voc-koopman is ze meegenomen naar de Republiek. Parallel aan de geschiedenis van Flora van Makassar lees je brieven van Joachim van der Elst, een regent van een Amsterdams tuchthuis. Van der Elst heeft een grote ambitie en schrijft hierover naar zijn zoon. Doordat Flora haar lijdensweg op papier heeft gezet weet ze haar indruk achter te laten. Haar verhaal zorgt er uiteindelijk voor dat de ondergang van Van der Elst nabij is.
De omgang tussen de slavenhandelaren, slavenhouders en de tot slaaf gemaakte mensen komt uitgebreid aan bod. Je leest vanuit het perspectief van Flora, maar je leest ook de brieven die Van der Elst aan zijn zoon stuurt. Af en toe is deze afwisseling misschien wel verwarrend en kun je het verhaal hierdoor niet helemaal goed volgen, vooral omdat je een hele tijd lang niet weet wat de relatie is tussen Flora en Van der Elst. Gaandeweg het boek kom je hierachter en kun je de personages ook meer in perspectief plaatsen.
Wie ben je als je je naam wordt ontnomen?
Het lied van de goden is een bijzonder en ingrijpend verhaal, geschreven vanuit het perspectief van iemand die tot slaaf is gemaakt en iemand die de handel in stand houdt. Het laat zien hoe onschuldige mensen getekend werden voor hun leven en creëert daarmee ook zeker bewustzijn over het slavernijverleden en de rol die Nederland daarin speelde. Je ontdekt als lezer dat de ontwikkelingen rondom slavernij destijds heel geleidelijk gingen. Ondanks dat het slavernijverleden niet goed te praten valt, doet het je als lezer wel realiseren dat er tussen de slavenhandelaren of slavenhouders ook “goede” of menselijkere mensen zaten en dat er tussen de tot slaaf gemaakte mensen ook “slechte” mensen zaten. Er hebben veel factoren meegespeeld in de manier waarop de situatie destijds tot stand is gekomen en het is belangrijk om te beseffen dat de gevolgen van het slavernijverleden nu nog doorspelen in de huidige samenleving. Dit boek draagt bij aan de bewustwording over het slavernijverleden en laat zeker een impact achter.
Wat me het meest trof in gevangenschap? Ogen! Naast de enorme angst die je voelt, de machteloosheid en de wreedheid van de ander, was het de menselijke blik die me opviel. De blik van de ander. Is het u wel eens opgevallen dat mensen die je kwaad willen doen vaak angstvallig je blik vermijden? Of je anders dwingen je ogen neer te slaan? Weet u waarom? Omdat onze blik ze confronteert met hun eigen wreedheid en onmenselijkheid.
Het lied van de goden is niet zo zeer spannend, maar eerder zeer pijnlijk om te lezen. Het is een boek dat je op een realistische wijze laat zien hoe hartverscheurend het is hoe mensonterend mensen met elkaar om kunnen gaan. Ook schetst het boek hoe je toch houvast kunt vinden in een situatie die zo inhumaan is. Fantasie speelt daarbij een grote rol. Daardoor doet dit boek je qua feeling misschien denken aan Man’s Search for Meaning van Viktor Frankl, al is Man’s Search for Meaning non-fictie en Het lied van de goden een roman. De twee situaties zijn natuurlijk heel verschillend, maar hebben wel elementen die met elkaar overeenkomen.
Reggie Baay
Reggie Baay is geboren in 1955 en schrijft non-fictie, romans en toneel. Hij schrijft voornamelijk over het Nederlandse, koloniale verleden en de impact die dat verleden heeft gehad op de huidige generaties. Je zou Reggie Baay onder andere kunnen kennen van zijn boeken De njai: het concubinaat in Nederlands-Indië, Daar werd wat gruwelijks verricht en Het kind met de Japanse ogen. Baay heeft gestudeerd aan de Rijksuniversiteit in Leiden en heeft zich daar gespecialiseerd in (post)koloniale literatuur en geschiedenis. Daarnaast heeft hij zo’n twintig jaar ervaring als redacteur bij het tijdschrift Indisch Letteren, waar hij veel artikelen heeft gepubliceerd.

roman
€22,99
Op voorraad. Voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending!