Recensie: Riley Sager – Voor het donker thuis

Voor het donker thuis gaat over Maggie Holt die het Huis der Verschrikkingen erft van haar overleden vader. Haar hele leven hoort en leest ze niets anders over dat huis. Wanneer zij besluit om het huis op te knappen haalt het verleden haar in. Want klopt het allemaal wel wat haar vader in het boek heeft beschreven? Dat is de vraag die jij als lezer ook tijdens het lezen probeert te ontcijferen. Je leest niet alleen over Maggies zoektocht, maar ook hoe haar vader hun tijd heeft ervaren in Baneberry Hall. Voor het donker thuis is een uitstekende thriller waarbij de puzzelstukken steeds meer een angstaanjagend geheel vormen.
8.5

Voor het donker thuis

‘Hoe was het om in dat huis te wonen?’ Maggie Holt is die vraag wel gewend. Vijfentwintig jaar geleden verhuisde ze met haar ouders, Ewan en Jess, naar Baneberry Hall, een negentiende-eeuws landhuis in Vermont. Binnen de kortste keren vertrokken ze halsoverkop na een traumatische gebuertenis; Ewan zou er later een bestseller over schrijven.

Tegenwoordig knapt Maggie oude woningen op en ze kan zich de gebeurtenissen van toen nauwelijks herinneren. Ze gelooft ook eigenlijk geen woord van wat er in haar vaders boek staat. Wanneer ze na zijn dood Baneberry Hall erft, gaat ze terug naar de plek waar het allemaal begon. Ze is van plan om het pand een facelift te geven en te verkopen.

Haar terugkeer wordt met argusogen bekeken door de omwonenden, want het kleine stadje is er niet goed vanaf gekomen in haar vaders boek. Wanneer Maggie over de drempel van Baneberry Hall stapt kan ze een huivering niet onderukken; het statige pand is nog gevuld met relieken uit het verleden. Ze begint zich al snel af te vragen of er toch geen waarheid in het boek schuilt…

Riley Sager

Riley Sager is het pseudoniem van voormalig journalist en grafisch ontwerper Todd Ritter. In 2010 bracht hij zijn eerste thriller uit onder zijn echte naam. Onder Todd Ritter bracht hij drie boeken uit. Daarna wilde hij kijken of hij ook boeken kon verkopen onder een pseudoniem zonder de druk van een uitgeverij vanwege het succes onder zijn echte naam. Hij besloot daarom een pseudoniem aan te maken, Alan Finn. Ditzelfde deed hij in 2017 nog een keer, maar dan als Riley Sager. Onder deze naam scoorde hij heel goed in het genre.

Hij doet het zo goed met zijn boeken dat zo goed als alle boeken op dit moment verfilmd worden. Universal Pictures is druk bezig met de verfilming van De laatste meisjes, Paramount Television gaat een televisieserie maken van Sluit alle deuren en Sony Pictures heeft de filmrechten gewonnen van Voor het donker thuis. Sagers boeken hebben hem dus geen windeieren gelegd.

Riley Sager

Een duistere geschiedenis

Zoals beschreven is Baneberry Hall geen vrolijk huis. Er is veel gebeurd in het verleden en het huis heeft daarmee een rijke geschiedenis aan overleden personen. Maggie voelt zich er daarom ook niet thuis. Dit komt mede omdat zij gewoon niet weet wat er allemaal heeft plaatsgevonden in dat huis. Zij kan zich niets herinneren van haar tijd in het huis. En het helpt ook niet dat haar vader op zijn sterfbed tegen haar zegt dat zij nooit mag terugkeren naar dat huis omdat het niet veilig is voor haar. Als haar moeder daar een schepje bovenop doet met dat zij tegen elke prijs het huis wilt kopen van haar vertrouwt zij het niet helemaal. Misschien tijd om naar Baneberry Hall te gaan en zelf te ontdekken waarom het onveilig is voor haar.

Maggie begint aan haar verbouwing en krijgt daarbij ondersteuning van Dane, een opzichter van het terrein en de persoon die vaak contact had met haar vader. Al snel komt zij erachter dat er heel veel gewoon niet klopt aan het verhaal van haar vader, maar zelf kan zij het zich ook gewoon niet herinneren. Wel merkt ze merkwaardige dingen op zoals lampen die spontaan aangaan of gedaantes die zij buiten ziet staan en ineens weg zijn als zij er op af gaat. Wat is echt en wat is gelogen? Een spannende zoektocht naar de uiteindelijke waarheid.

“Nadat ik die gestalte buiten had gezien, had ik twee uur en een valium nodig voordat ik voldoende gekalmeerd was om weer in bed te stappen, hoewel inslapen moeilijk zou worden. Maar desondanks drong er een nachtmerrie mijn halve sluimering binnen. Ik lag in bed en de gestalte uit het bos zweefde nu plotseling boven me, met zijn rug tegen het plafond.”

Heen en weer

Voor het donker thuis speelt zich af in twee tijdsperiodes. Allereerst is daar het verhaal van Maggie: Haar vader is overleden, de band met haar moeder is wankel en zij erft het huis waarover haar vader schreef. Anderzijds is daar het verhaal van Ewan, de vader van Maggie. De hoofdstukken wisselen af tussen wat Maggie op dat moment meemaakt in het huis en daarna een hoofdstuk uit het boek van Ewan, Huis der Verschrikkingen. Beide volgen elkaar telkens op waardoor je steeds meer antwoorden krijgt over wat er nu precies heeft plaatsgevonden in die periode. Je krijgt er tijdens het lezen zelf  op den duur ook een akelig gevoel bij. Baneberry Hall wordt op een hele mysterieuze wijze neergezet door de schrijver. Ook de omschrijvingen vanuit het verhaal van Ewan zijn spannend tot op het bot.

Als lezer weet je pas bijna tot aan het laatste hoofdstuk hoe het nu precies zit. Toch zijn er verschillende hints te bespeuren tijdens het verhaal met wat er gebeurd kan zijn. Desondanks weet Riley Sager je aandacht vast te houden. Want als lezer wil je gewoon weten of het boek van Ewan Holt nu waargebeurd is of niet. De hoofdstukken met Maggie zijn vooral onderzoekend bedoeld en of wat jij denkt dat er gebeurd is ook klopt. De hoofdstukken zijn verder niet uitgebreid waardoor je er snel doorheen kan lezen.

Voor het donker thuis
Voor het donker thuis
Score 4.6 van 5 sterren.