Recensie: Robert Bryndza – Laatste adem

Laatste adem is Bryndza's nieuwste thriller in het Nederlands - en absoluut de gruwelijkste. Er zijn meerdere slachtoffers, ze zijn gruwelijk verminkt en mensonterend gedumpt. Ook in dit deel mag Erika Foster weer achter de dader aan. Bryndza's makkelijke schrijfstijl maakt dat dit boek ook weer leest als een trein. Het verhaal is makkelijk te volgen, maar daardoor soms een beetje voorspelbaar. Toch is dit ook weer een aanrader, zelfs als je geen fan bent van thrillers.
7.5

Bryndza does it again: in elk deel weet hij de lezer weer meer te amuseren met de ongelofelijk moordzaken van inspectrice Erika Foster. Met scalpels, injectienaalden en mensonterend gevangenschap is de moordenaar van dit boek wellicht de gruwelijkste tot nu toe – maar misschien ook de zieligste.

Beschadigde levens

Een jonge vrouw wordt gevonden in een afvalcontainer. Ze is afschuwelijk verminkt. Uit onderzoek blijkt dat ze is geslagen, gestompt en gesneden, verspreid over meerdere dagen. Ze is gestorven aan een snee in haar dijbeenslagader. Erika is meteen aangedaan door deze gebeurtenis, maar het moordonderzoek is niet voor haar. Met haar eigenwijze karakter werkt ze toch, zij het ongevraagd, mee aan het onderzoek en ontdekt ze dat er een verband is met een moord van een aantal maanden geleden. Na aandringen wordt zij op de zaak gezet en begint de race tegen de klok voordat een volgend slachtoffer valt. Een ander meisje raakt ook vermist, en Erika en haar team doen geen oog meer dicht om op tijd de gek te vinden die hierachter zit. Meerdere aanwijzingen leiden naar het verkeerde spoor, en de frustratie loopt hoog op. Dan sterft opeens ook nog Erika’s leidinggevende. Nog nooit eerder lag er zo’n tijdsdruk op het team als bij deze zaak.

Ondertussen volgen we een boerenfamilie met zoon Darryl, knecht Morris en hond Grendel. Het is niet bepaald een warm gezin, waar onder andere de zelfmoord van een eerdere zoon voor heeft gezorgd. Morris heeft al een strafblad en is weer opgepakt voor de handel in kunstmest, Darryl plast nog in bed en wordt door zijn vader gekleineerd en Darryls moeder is verslaafd aan alcohol. De barre winter maakt de sfeer nog killer op hun boerderij buiten Londen. Darryl heeft zijn werk op een administratieve afdeling als uitvlucht, waar zijn dikke leidinggevende Bryony een oogje op hem heeft. ‘Van alle vrouwen in de wereld..’ Morris werkt op de boerderij als melker en wordt betutteld door de vader van het gezin. Darryl wordt op alles afgerekend, en Morris lijkt overal mee weg te kunnen komen.

Ze gorgelde, piepte, en klauwde naar het snoer. Hij zette nog wat meer gewicht op zijn knieën, voelde haar ribben breken en gaf nog een ruk aan het snoer. Haar gezicht werd paars, ze kokhalsde..

Bekende personages, bekende schrijfstijl

Het boek begint, zoals in eerdere delen, met een proloog van de gruweldaad zelf. Meteen daarna wordt Erika’s liefdesleven aangehaald: de band met haar knappe collega Peterson lijkt steeds intiemer. Net zoals in de vorige delen met Erika Foster staat de moordzaak centraal in het boek en volgen we ondertussen Erika’s privéleven. De vaste kliek aan hoofdpersonages is er weer bij: Peterson, Moss, patholoog Isaac en de bekende leidinggevenden van de Londense politie. Verder zullen fans van Bryndza namen en zaken uit eerdere boeken herkennen, die even vervlochten lijken te zijn met Erika’s nieuwste zaak. Doordat de lezer vrij gauw doorheeft wie de dader is, komt meteen snelheid in het verhaal. Bryndza heeft verder een aangename schrijfstijl die makkelijk leest, waardoor dit boek in een paar dagen, voor de fanatiekeling zelfs een paar uur, uit te lezen valt.

HIJ IS JE PERFECTE DATE.

JIJ BENT ZIJN VOLGENDE SLACHTOFFER…

Risico’s online

Dit boek onderscheidt zich van de voorgaande delen door de maatschappelijke boodschap. Misschien niet opzettelijk erin verwerkt – Bryndza gaf immers aan dit element later pas bedacht te hebben – geeft dit verhaal de gevaren van sociale media en het internet weer. Er wordt gebruik gemaakt van dating apps en websites, personen zetten al hun gegevens openbaar op Facebook en niemand lijkt door te hebben dat elke idioot – letterlijk – dit kan volgen. De moordenaar weet op deze manier in no time de woonplaats en zwaktes van zijn slachtoffers te achterhalen. Hij plant een date met ze, en zij geloven honderd procent dat de man die ze gaan ontmoeten daadwerkelijk diegene is van dat profiel. Helaas zitten ze er faliekant naast.

Wie na dit boek zin heeft in meer, hoeft niet lang te wachten: de Nederlandse vertalingen van Bryndza’s laatste werken Koud bloed en Doods geheim liggen in september 2019 en januari 2020 in de winkels. Eerder verschenen in de reeks over Erika Foster ook: Het meisje in het ijs, De stalker in de nacht en Donker Water. Ook over deze boeken en over Bryndza zelf vind je recensies op Play Watch Read.

Erika Foster 4 - Laatste adem
Erika Foster 4 - Laatste adem
Hij is je perfecte date. Jij bent zijn volgende slachtoffer…
Score 4.6 van 5 sterren.
€15,99
Britt Somers
Britt Somers is een studente journalistiek met een grote liefde voor boeken en video. Ze is altijd wel bezig met nieuws doorspitten, fantaseren over eigen documentaires, artikelen nakijken of haar privébibliotheek ordenen.