Recensie: Robert Bryndza – Zonder gezicht

Hoewel Zonder gezicht vermakelijk is en prima in elkaar steekt, blinkt het verhaal niet echt uit in originaliteit. In grote lijnen is het verhaal best spannend, maar te vaak lijken elementen van het verhaal een gevoel van herkenning op te roepen. De plotwendingen zullen voor de oplettende lezer daarbij ook niet als een verrassing komen. Al met al kun je Zonder gezicht dus het beste lezen met de insteek van een niet al te hoogdravende thriller, die je met het verstand op nul in je vakantie lekker kunt uitlezen.
6.5

Van Erika naar Kate

In de jaren negentig wordt Londen geteisterd door een seriemoordenaar: de Kannibaal van Nine Elms. Kate Marshall is een van de rechercheurs die zich bezighoudt met deze seriemoorden en is een van de aangewezen personen om de zaak op te lossen. Jong en ijverig dat ze is begint ze aan deze taak en hoewel succes in deze zaak een boost voor haar carrière zou moeten zijn, eindigt dit iets anders. Het lukt haar de moordzaken op te lossen, maar hier eindigt ook haar eigen carrière met een schandaal en een trauma. Jaren later is zij inmiddels werkzaam als professor criminologie aan een universiteit en kampt ze nog altijd met de gevolgen, als er een copycat-moordenaar opduikt. Voor Kate is dit de kans om zichzelf te herpakken, zowel persoonlijk als op werkvlak. Lukt het haar de copycat-moordenaar te ontmaskeren?

Bekend van de Erika Foster-reeks is Robert Bryndza inmiddels een bekende naam binnen het thriller-genre. Nu deze reeks tot een conclusie is gekomen is Robert Bryndza een nieuwe weg ingeslagen met een kersverse protagonist: Kate Marshall. Zonder gezicht is het eerste deel, maar dat er nog andere delen komen is inmiddels een feit, want in november van dit jaar zal alweer het tweede deel verschijnen in deze reeks. De grootste vraag is nu: kan Robert Bryndza met Kate Marshall de lezer voldoende boeien zodat je hier (meer dan) een boek over wil lezen?

Geïnspireerd door Hannibal Lecter?

Het korte antwoord hierop is: waarschijnlijk wel. Het langere antwoord biedt echter toch ook wel wat maren. Allereerst de schrijfstijl van Bryndza, deze is vooral te omschrijven als filmisch, vlot en pakkend. De manier waarop hij zaken omschrijft zorgt ervoor dat het de lezer weinig moeite kost om deze voor zich te zien. Alleen bij de wat bloederige momenten lijkt hij zich wat in te houden; de gruwelijke staat waarin de gevonden lijken zich vaak bevinden wordt bijvoorbeeld wat oppervlakkiger omschreven (misschien om een horrorgenre te vermijden, maar toch opvallend). Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de misselijkheid die Tristan, de assistent van Kate, ervaart niet helemaal overkomt. Op andere momenten lijken er ook wat clichématige omschrijvingen in het boek voor te komen die je als lezer een gevoel van herkenning geven, reacties die je je zo kunt voorstellen uit thrillerseries of -films.

‘Eens kijken… Peter, Peter… Ah, daarzo’ zei ze, terwijl ze zijn bekertje zocht. Ze sloeg de spuugkap naar achteren, gooide de pillen in zijn geopende mond en liet hem uit een fles water drinken. ‘Zo, nu nog even wijd open,’ zei ze, waarna Peter haar braaf de binnenkant van zijn mond liet zien. ‘Prima, fijne dag gewenst!’ (…) Peter spuwde de pillen op zijn handpalm, gooide ze in het toilet in de hoek en spoelde door.

Elementen van dit verhaal lijken bovendien ook geïnspireerd door Hannibal Lecter. Dit is niet zo heel ver gezocht aangezien er in het boek zelf ook een aantal keer naar dit verhaal wordt gerefereerd. Toch zijn er wel verschillen. Behalve de kannibalistische aard van de moordenaar, de kap die hem wordt opgedaan en nog wat details heeft hij bijvoorbeeld juist een vijandige relatie met Kate door hun verleden. Ook de aard van de Kannibaal van Nine Elms is heel anders. Het boek bevat een aantal prima uitgewerkte plotwendingen en biedt ook voldoende spanning. De oplettende lezer zal deze plotwendingen echter wel al kunnen voorspellen, een echte schok zal er dus niet in zitten.

Herkenbaar verhaal

En daarmee kom je ook gelijk bij het grootste mankement van Zonder gezicht. Het verhaal bevat eigenlijk zoveel herkenbare elementen van andere thriller-/detectiveverhalen dat het aan originaliteit ontbreekt. Begrijp het niet verkeerd, het verhaal zit verder prima in elkaar en hoewel het soms wat vergezocht is, is het niet onrealistisch. Daarmee is het ook best vermakelijk om te lezen en niet slecht, maar ook niet hoogdravend goed of origineel. Te vaak bekruipt je het gevoel van herkenning en daarmee de gedachte: ‘Waar ken ik dit toch van?’ Ook lijkt Bryndza met de rijkdom van de copycat-moordenaar een gemakkelijke route te kiezen. Wat kun je immers niet voor elkaar krijgen met geld?

Al met al zul je dus aan Zonder gezicht een vermakelijk thrillerboek hebben, maar ook niet meer dan dat. Het is vooral een boek dat je in een vakantie meebrengt en lekker gedachteloos kunt lezen, zonder dat het al te zware kost is of uitblinkt in de uitwerking. Wel is het te hopen dat deze trend zich niet doorzet in de verdere reeks, want het zal niet echt de moeite waard zijn om een complete reeks te lezen in deze zelfde stijl. Daarvoor bestaan er namelijk al meer dan voldoende soortgelijke thrillers die in kwaliteit beter zijn dan Zonder gezicht.

Kate Marshall 1 - Zonder gezicht
Kate Marshall 1 - Zonder gezicht
Deel 1 van de Kate Marshall-serie