Recensie: Roelof ten Napel – Het leven zelf

Het leven zelf is het tweede boek van Roelof ten Napel. Het boek geeft een beeld van zeven mensen rond de hoofdpersoon Amos en het beschrijft de kleine momenten van het leven, die herkenbaar zouden kunnen zijn voor iedereen. Momenten die klein lijken, maar dat achteraf misschien wel helemaal niet zijn. Een boek waarbij je nog lang kunt nadenken en waar je stil van wordt.
7.5

Wat doet het met je als er iemand in je omgeving genoeg van het leven heeft en zich het leven ontneemt? Roelof ten Napel geeft een inkijk in de levens van deze mensen en de mensen die er indirect bij betrokken zijn. De wijze waarop Ten Napel dat doet is eigenlijk zoals in het dagelijks leven: soms kortstondig en op andere momenten sta je er langer bij stil.

De schrijver neemt ons mee in de levens van zeven mensen die betrokken zijn bij de hoofdpersoon Amos. Amos is een jongen die aan wedstrijdzwemmen doet en dit goed kan, maar op een gegeven moment stopt hij met zwemmen. Aan de hand van verschillende gebeurtenissen kijken ze terug op zijn leven samen met hem. Door deze verhalen krijgen we een beeld van Amos, zijn gevoelens en het beeld wat hij had van de wereld; “Begin september had hij het zwemmen weer opgepakt, of in elk geval een oplaadbare pas voor het poortje genomen, om bij het zwembad niet telkens langs de kassa te hoeven.”.

Het boek is vlot geschreven: “Bij Daan achterop, achterstevoren, zeg maar, met gestrekte armen m’n stuur vast.”; de schrijver wisselt dialogen af met het schrijven in derde persoon: “Steeds vaker bekroop hem de gedachte dat iedereen, ergens, had leren praten, en hij die éne bijeenkomst gemist had.”. Achterin het boek staat een keurig schema met daarin de verhoudingen van de personen ten opzichte van elkaar.

Het leven zelf is een mooi geschreven boek en legt er niet te dik op waar het eigenlijk om gaat; het ontnemen van het leven, maar het raakt het soms aan en gaat daarna verder met de dingen van alledag. Juist de kleine dagelijkse dingen weet Ten Napel goed vast te leggen. Het laat je zeker nadenken over de mooie momenten die je met dierbaren kunt beleven. Momenten waarvan je achteraf het wezenlijke belang pas kunt inzien. In het laatste deel van het boek, dat wordt afgescheiden van de rest door een zwarte bladzijde, krijgen we een kijkje in een door de zus van Amos samengesteld fotoboek. Hierin stelt ze naast de beschrijving van de foto’s vragen en plaatst ze opmerkingen.

Het leven zelf is het tweede boek van Roelof ten Napel (Joure, 1993), hij schrijver en wiskundige. Ten Napel debuteerde in 2014 met Constellaties en ontving in het jaar daarop het C.C.S. Crone-stipendium van de gemeente Utrecht. Verhalen van zijn hand verschenen onder andere in de Revisor, Titaan en Tirade. In 2016 was hij één van de acht debutanten in de selectie van het Nederlands Letterenfonds. Hij volgt op dit moment de onderzoeksmaster wetenschapsgeschiedenis en -filosofie aan de Universiteit Utrecht.

Overleven
Overleven
€20,99
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.

0 0