Recensie: Romy Hausmann – Dag en nacht

Met Dag en nacht schreef Romy Hausmann haar thrillerdebuut en daarmee maakt ze helemaal geen slechte start. Het boek is goed geschreven, blijft boeiend en vertelt een schokkend verhaal. Het verhaal dat verteld wordt is dat van Lena, een meisje dat ontvoerd werd en opgesloten wordt in een hutje in het bos. Ze zit daar niet alleen, opeens moet ze voor moeder spelen voor twee totaal onbekende kinderen.
8.5

Lena

Het is veertien jaar geleden dat studente Lena plotseling verdween. Nu wordt er echter met spoed een vrouw de eerste hulp binnengebracht die gewond is geraakt in een auto-ongeluk. De vrouw schijnt Lena te heten en vertoond veel overeenkomsten met het meisje dat ooit verdween, maar als Lena’s ouders zich naar het ziekenhuis haasten om hun dochter in de armen te sluiten, blijkt al gauw dat dit helemaal niet hun dochter is. Het is enkel een vrouw die toevallig veel op hun dochter lijkt.

De vrouw die naar het ziekenhuis gebracht wordt en die in eerste instantie Lena lijkt te heten, blijkt al gauw een nogal heftig verhaal te hebben. Een man die ze leerde kennen in de kroeg, ontvoerde haar en sloot haar op in een afgelegen hut in een bos. De man noemt haar Lena en dwingt haar om voor zijn twee kinderen te zorgen alsof ze hun moeder is. Hoewel de vrouw dus niet Lena zelf is, lijkt er wel zeker sprake te zijn van een connectie met de Lena die ooit zomaar verdween. Zal het mysterie rond de verdwijning nu dan eindelijk opgelost worden?

Al de eerste dag ben ik alle besef van tijd, mijn gevoel van eigenwaarde en een van mijn kiezen kwijt geraakt. Daarvoor in de plaats heb ik nu twee kinderen en een kat.

Perspectief

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld. De belangrijkste is natuurlijk die van Lena (die niet Lena is). Je komt langzaamaan te weten wat ze heeft doorstaan, maar ook lees je hoe ze met de situatie omgaat nadat ze in het ziekenhuis terecht is gekomen. Het bijzonderste perspectief is waarschijnlijk die van Hannah, de dochter van Lena. Het kind is enorm slim, maar al gauw wordt duidelijk dat er emotioneel gezien iets misschien niet helemaal in de haak is. En dan is er nog de vader van Lena, een perspectief dat eigenlijk een beetje tegenvalt en waarvan je je kan afvragen in hoeverre deze echt iets toevoegt aan het verhaal.

Romy Hausmann

Met Dag en nacht schreef Romy Hausmann haar thrillerdebuut en daarmee maakt ze helemaal geen slechte start. Ze heeft dan ook wel al wat ervaring met schrijven, want ze was jarenlang hoofdredacteur voor een productiemaatschappij. Nu werkt ze als freelancer in de tv-wereld en woont ze met haar gezin in de buurt van Stuttgart, in een huis aan de rand van het bos. Misschien dat ze de inspiratie voor het hutje van het bos dan ook wel daar gevonden heeft. Ze weet in ieder geval een zeer intrigerend verhaal neer te zetten en dat smaakt dan ook naar meer.

Een aanrader

Dag en nacht is zoals net genoemd vooral een zeer intrigerend verhaal. Soms is het spannend, vaak dramatisch, maar het is vooral ook vaak schokkend. Het voelt vooral in het begin zeer realistisch aan. Helaas wordt dat tegen het einde steeds minder. Sowieso valt het einde een klein beetje tegen, de verwachtingen voor de ontknoping waren zeer hoog, maar daar wordt helaas net niet aan voldaan. Dat neemt echter niet weg dat het boek toch absoluut de moeite waard is om te lezen.

De personages worden goed neergezet, het verhaal is sterk geschreven en de cliffhangers zijn fantastisch. Je wordt als lezer geprikkeld om continu verder te blijven lezen om antwoord te vinden op de vele vragen die naar boven komen. Hoe kwam Lena in het ziekenhuis? Wat is er met de echte Lena gebeurd? Wie is nou eigenlijk de man die Lena ontvoerde? Wat is er allemaal gebeurd in het hutje in het bos? Hoe gaat het met de kinderen en wat is hun rol? En zo komen er steeds meer vragen, af en toe wat antwoorden, en nog meer nieuwe vragen…

Dag en nacht
Dag en nacht
Score 4.3 van 5 sterren.