Recensie: Rox van der Helm – Schuddebuikend je bed in

Schuddebuikend je bed in biedt nog veel ruimte voor verbetering. Persoonlijke verhalen met humor zijn erg moeilijk en het is dan ook niet verwonderlijk dat dit in debuut niet voor iedereen zal aanslaan. Een titel doet ook heel veel met de beleving en zorgt voor verwachtingen. Wanneer de humor wat algemener is, kunnen mensen er ook makkelijker om lachen. In dit geval is het waarschijnlijk grappiger voor mensen die Rox goed kennen dan voor mensen die haar verder niet kennen.
5

Van journalist naar boekenschrijver

Rox van der Helm werkt inmiddels alweer ruim 13 jaar bij XGN. Eerst gewoon als redacteur, tegenwoordig als hoofdredacteur. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze in die tijd diverse mensen tegen het lijf heeft gelopen. Dat is dan ook precies waar ze haar debuut over laat gaan. Persoonlijke ontmoetingen, belevenissen en algehele beschouwingen. Ze doet dat vergezeld door kleine cartoons, getekend door haar vriend Theo Weber, die hiermee ook effectief zijn debuut maakt.

Het boek bestaat uit 31 korte verhalen van elk niet meer dan vier bladzijdes. Dat maakt dat ze lekker vlot weglezen en je dus gemakkelijk even tussendoor een verhaaltje mee pikt. Rox heeft in haar inmiddels 37 jaar tellende leven van alles meegemaakt en dat beschrijft ze in geuren en kleuren. De verhalen gaan van simpelweg relativeren van het nieuws over bijvoorbeeld het coronavirus, tot ontmoetingen met flamboyante figuren zoals Dinand Woesthoff of zelfs Jared Leto.

Schuddebuiken is misschien een tikkeltje overdreven

De verhalen waar Schuddebuikend je bed in over gaat zijn zeker grappig en toveren absoluut een glimlach op je gezicht, maar schuddebuiken is een ander verhaal. Die titel schept natuurlijk enige verwachting en dat maakt het dan nog net even niet waar. Dat is op zich natuurlijk ook heel lastig, want humor is ontzettend persoonlijk. Zeker wanneer het een soort memoires betreft die voor de persoon zelf veel meer betekenis hebben dan voor een achteloze lezer.

Het is dus belangrijk om dit in perspectief te zien. De stijl van schrijven is vlot en de verhalen zijn absoluut grappig, maar laten je niet schaterlachend op de bank of in je bed achter. De cartoons van Theo Weber die achter ieder verhaaltje volgen zijn creatief en voegen zeker wat toe aan de humor, maar herhalen soms ook weer letterlijk wat er in het verhaal staat. Op dat soort momenten zou iets meer creativiteit en inventiviteit zorgen voor een grotere glimlach.

‘Ik heb echt een vampierfetisjisme’ riep ik trots. Een paar stagiairs keken me met grote ogen aan en moesten daarna grinniken. ‘Rox weet je wel wat fetisj betekent?’ vroeg iemand. De neerlandica in mij werd ineens onzeker: ‘Eh, een obsessie toch?’ Niemand wilde het uitleggen. Ik pakte de Van Dale erbij: ‘seksuele voorliefde voor een bep. voorwerp.’ Het schaamrood bereikte al snel mijn kaken.

Een waardig debuut met ruimte voor verbeteringen

Rox van der Helm heeft het toch maar gewoon gedaan. Haar eerste boek is zeker geen hoogvlieger, maar dat heeft voornamelijk te maken met verwachtingen op basis van een titel die de lading niet geheel dekt. Wanneer je een boek gaat lezen met de gedachte dat je zult moeten schuddebuiken van het lachen, dan is het jammer wanneer dat niet gebeurt. Toch zal een glimlach bij diverse verhalen absoluut verschijnen. Wanneer je leest over de smiecht Marco Borsato bijvoorbeeld die zijn grote fan compleet voor de gek houdt. Wibi Soerjadi doet het heel anders, die zorgt voor een speciaal gevoel. Op deze manier zijn alle verhalen anders en met de korte lengte van ieder verhaal lees je ook bijzonder makkelijk verder.

Avatar