Luxe vakantie
Amanda en Clay zijn met hun twee kinderen op vakantie in een luxe, particulier gehuurd huis. Ze genieten volop van hun vrije dagen: lekker luieren bij het zwembad, een dagje naar het strand, exorbitant veel boodschappen doen en natuurlijk het gezamenlijk gezellig maken. De idyllische vakantie wordt echter ineens ruw verstoord als ’s avonds laat plots de eigenaren van de luxe woning voor de deur staan: G.H. en Ruth. Zij waren tot voor kort nog in hun appartement in Manhattan, echter bleek er een enorme stroomstoring gaande te zijn in heel Noord-West Amerika. Niet veel later blijkt ook het afgelegen huisje verstookt te zijn geraakt van televisie, internet en radio. Wat zal er aan de hand zijn? Is het alleen een stroomstoring, of speelt er meer?
Laat de wereld achter heeft met name een apocalyptisch thema: er lijkt iets zeer ernstigs aan de hand, hoewel de familie niet precies weet wat. Het mooie aan dit boek is dat dit grootse thema op een zeer kleine manier wordt omschreven, wat weer als effect heeft dat je gegrepen wordt door de angst die met name Amanda en Clay ervaren. Het contrast tussen aanvoelen dat er iets speelt, niet weten wat er aan de hand is, maar waar er tegelijkertijd verhoudingsgewijs maar weinig gebeurt, heeft de schrijver zeer goed weten te vertolken. Omdat Alam ook maar weinig details naar buiten brengt hou je tot op het einde van het boek zelf ook de twijfel over wat er speelt.
De kunst zit in de details
Waar je dus normaliter bij een apocalyptisch thema grootse, spannende momenten verwacht vol met actie en de haast om op een veilige plek te komen, gebeurt er in dit boek precies het omgekeerde. De details zijn wat er hier intrigeert en wat het verhaal, ondanks dat er maar weinig gebeurt, toch heel spannend maakt. Een interessante benadering die verfrissend werkt en het de moeite van het lezen waard maakt. Zo is het moment waarop Clay besluit het dorp in te gaan om poolshoogte te nemen en een boodschap te doen erg goed omschreven. Hij kan gaandeweg ineens de weg niet meer vinden, en raakt verdwaald. Hoewel er op dat moment eigenlijk vrij weinig gebeurt, wordt je compleet meegezogen in de toenemende paniek.
Ook de karakters van G.H. en Ruth zijn een mooie aanvulling. Deze mensen kloppen bij hun eigen woning aan en zetten de verhoudingen tussen het gezin en hen als eigenaar op scherp: wie heeft er nou eigenlijk wat te zeggen in huis? Zijn deze twee mensen wel te vertrouwen? En hoe ga je met elkaar als vreemden om in een dergelijke fatalistische situatie? Kun je nader tot elkaar komen, of drijft dit gebrek aan verbondenheid toch tot meer conflict?
Wellicht niet voor iedereen weggelegd
Maar ook het perspectief van de kinderen wordt meegenomen, die zich enerzijds niet erg bewust zijn van wat er speelt, maar ook (onbewust) bezig zijn met zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Voor elk van hen ligt er echter een ander lot in het verschiet. Het is lastig hier erg veel over te vertellen zonder meteen al teveel weg te geven van het verhaal, maar de manier waarop Alam hun perspectief en reacties omschrijft, ook weer met datzelfde oog voor detail, is zeer goed neergezet.
Zijn er dan ook nog minpunten te ontdekken? In elk geval heeft het verhaal een open einde, zonder dat dit bedoeld is als de aankondiging van een vervolg. Het open einde is dus bewust zo en dat is natuurlijk een aspect wat je als lezer oké moet vinden. Ook moet je (logischerwijs) oog hebben voor detail en hier van houden in een verhaal, anders zul je het boek hoogstwaarschijnlijk als saai willen bestempelen. Het gaat bij Laat de wereld achter dus echt om de diepere lagen, dan om het apocalyptische thema an sich, maar dat was waarschijnlijk wel al duidelijk.
€22,99
Op voorraad. Voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzending!