Recensie: Rye Curtis – In genade

Complex, ongemakkelijk en het opzoeken van uitersten; dat is wat Rye Curtis doet in zijn debuutroman In genade. Precies dat wat de hoofdpersonages Cloris Waldrip en Debra Lewis concluderen over de mensheid is waar je zelf als lezer tegen aanloopt: moraliteit is niet zoals deze wordt geopperd door de samenleving en de verhoudingen tussen goed en slecht en goed en kwaad liggen een stuk ingewikkelder dan doorgaans wordt gesteld. Het boek vormt een uitdaging, maar is in grote lijnen behoorlijk goed. Wel lijkt de schrijver soms teveel thema's en ideeën te hebben gehad om allemaal in een boek te stoppen, waardoor het soms een beetje doorschiet in verschillende thema's. Desalniettemin is In genade absoluut de moeite van het lezen waard.
8

Maak je borst maar nat

In deze debuutroman van Rye Curtis volg je de verhaallijnen van twee vrouwen. Aan de ene kant heb je Cloris Waldrip, een 72-jarige vrouw die met haar man in een vliegtuigje op weg is naar hun vakantiehuisje en midden in de wildernis tussen de bergen verongelukt. Zij overleeft de crash en is hierna aan de elementen overgeleverd; is zij in staat om zichzelf staande te houden? De andere verhaallijn die je te lezen krijgt is die van Ranger Debra Lewis. Zij is een van de boswachters die dit enorme natuurgebied moet beheren en betrokken wordt bij de zoekactie naar de vermiste Waldrips en de piloot. Lewis heeft echter zo haar eigen, persoonlijke strubbelingen waar ze mee moet omgaan; ze is depressief en aan de drank, een alles behalve toegankelijke vrouw. Waarom Rye Curtis voor deze twee uitersten heeft gekozen wordt gaandeweg het boek steeds duidelijker.

In genade is een mooi boek, maar niet gemakkelijk. Als lezer wordt je in je moraliteit en je aanname van hoe karakters moeten zijn enorm uitgedaagd; geen enkel personage gaat voor je gevoel een kant op die je zou willen. Daardoor zou je zelfs geneigd kunnen zijn om het boek dan maar in zijn geheel aan de kant te leggen en af te doen als slecht. Niets is echter minder waar, het boek gooit in grote lijnen best hoge ogen. Wel kun je je afvragen of de vele verschillende extreme uitersten die gezocht worden er niet teveel zijn; dit voelt bij het boek van Curtis soms wel aan alsof hij teveel tegelijk in het verhaal heeft willen steken.

Een grijs gebied

De wijsheid van Cloris Waldrip is aangenaam om te lezen. Zij doet ‘persoonlijk’ verslag van de gebeurtenissen door achteraf te schrijven over haar ervaringen. Curtis kiest er bij haar karakter dus voor te schrijven vanuit de eerste persoon. Bij Lewis pakt hij juist de derde persoon en wordt haar karakter van buitenaf benaderd. Deze keuze lijkt opzettelijk. Lewis is van karakter een gesloten en problematische vrouw met een drank- en scheldprobleem, en door voor deze schrijfvorm te kiezen ervaar je als lezer diezelfde gesloten houding. Dit zorgt echt voor een uitdaging, want hierdoor voel je ook geen binding met Lewis en kan het je eigenlijk niet zoveel schelen wat haar keuzes zijn en waarom.

Naast deze twee hoofdpersonages zijn er, met name binnen de verhaallijn van Ranger Lewis, nog een aantal excentrieke personages. Zo wordt er voor het onderzoek een nogal bijzondere man, genaamd Bloor, aangesteld als hoofdonderzoeker. Hij en Lewis ontwikkelen een nogal complexe en seksueel expliciete relatie. Ook in deze relatie zoekt de auteur de uitersten op, zo is de seks behoorlijk expliciet en platvloers, is Bloor een enorm bevreemdende man en Lewis is al die tijd ogenschijnlijk onverschillig. Naast Bloor komt ook zijn dochter Jill in beeld, een tiener met zo haar eigen sores, die door Ranger Lewis wordt aangesteld als vrijwilliger bij de Forest Service.

Maar ik kan wel zeggen dat ik heb ontdekt dat de moraliteit niet het anker van de deugdzaamheid is en dat een mens te veel tegelijk is om alleen datgene te zijn wat anderen willen dat hij is, voor hun eigen gemoedsrust.

Overleving kent verschillende vormen

Tot slot nog de collega van Lewis, genaamd Claude, en diens vriend Pete die altijd gewapend met een videocamera rondloopt. Deze laatste is verlaten door zijn vrouw en komt ook als vrijwilliger terecht bij de Forest Service. Naast de werkzaamheden bij de Forest Service zijn Claude en Pete samen op zoek naar een mythisch figuur in de bossen van de Bitterroot. Pete is ook een nogal excentrisch figuur, die telkens maffe kleding draagt, alles constant loopt te filmen en af en toe ineens enorm dramatische uitspraken doet. Door al deze bijzondere karakters komt de sfeer van de verhaallijn van Lewis niet heel zelden terecht in het surrealisme; opnieuw een element waar de schrijver het uiterste van de lezer vraagt.

In vergelijking daarmee is de verhaallijn van Cloris Waldrip een stuk gemakkelijker te noemen, maar ook in haar verhaal komt een mysterieus figuur voor: een gemaskerde man die haar op afstand helpt te overleven in de wildernis. Daarnaast krijg je met enige regelmaat de filosofische en moralistische gedachtegangen van Cloris voorgeschoteld, wat weer een compleet ander thema is die, hoewel aanvult, ook weer wat vraagt van jou als lezer. Wel zijn de hoofdstukken van Cloris een prettige afwisseling die ervoor zorgen dat je als lezer de lastige, tegenpolige hoofdstukken van Lewis wat draaglijker doorkomt. De balans weet Curtis hierdoor te behouden, zij het nipt.

In genade
In genade
€22,99