Recensie: Sandra Brown – Overleven

Dichte mist is het startpunt van Overleven. Er moet een pakketje, een zwart metalen kistje, van Ohio naar Atlanta gevlogen worden. Dash, de eigenaar van het vrachtbedrijf, probeert het kistje op de plaats van zijn bestemming te krijgen. Zal dit lukken en is dat dan ook het einde van de reis voor de piloot?
8

Dash-It-All, het vrachtbedrijf dat de opdracht heeft aangenomen om het zwarte kistje op de avond voor Thanksgiving af te leveren in Atlanta, heeft moeite om een geschikte piloot te vinden om door de dichte mist te vliegen. Die mist zorgt er zelfs voor dat het grootste vliegveld van Atlanta wordt gesloten voor het luchtverkeer en dat op één van de drukste dagen van het jaar. Dash heeft nog maar één optie en dat is freight dog Rye Mallett, een piloot die ook in Afghanistan heeft gevlogen en daar nogal gekreukeld vandaan is gekomen. Rye neemt de opdracht aan en vertrekt met een Cessna 182 naar een klein vliegveld buiten Atlanta met aan boord de kleine metalen zwarte kist. Het kistje moet hij afleveren bij een dokter genaamd Lambert. Nadat hij de luchtreis goed heeft afgelegd en hij contact heeft gehad met de man op de grond bij het kleine vliegveld verandert de hele zaak. Rye wordt tijdens het inzetten van de landing in zijn ogen geschenen door een laser, hij ziet bijna niets meer en moet op zijn gevoel landen. Nadat hij bijna een auto heeft geraakt crasht de Cessna tegen een dikke boom in het bos in de buurt van het vliegveldje. Rye weet uit het vliegtuig te komen en maakt kennis met de dokter die naar het vliegtuig is gekomen. Alleen blijkt deze dokter niet dr. Lambert te zijn maar de goed uitziende dokter Brynn O’Neal, O’Neal zegt dat zij in plaats van dokter Lambert het kistje in ontvangst komt nemen. Rye is wat argwanend door de hele situatie en wil het kistje niet direct afgeven.

Sandra Brown (12-03-1948) is geboren in Waco en getogen in Fort Worth, Texas. Ze was model, actrice en tv-presentatrice voordat ze begon met schrijven in 1981. Ze heeft geschreven onder verschillende pseudoniemen; Rachel Ryan, Laura Jordan en Erin St. Claire en heeft meer dan 70 boeken op haar namen staan. In 2008 werd ze door de International Thriller Writers uitgeroepen tot Thriller Master.

De schrijfstijl is prettig en leest vlot doordat de zinnen kort zijn en er geen overdreven moeilijk woorden worden gebruikt. Wel maakt ze gebruik van jargon als het gaat om het vliegen en andere zaken. Ze schrijft in de derde persoon en wisselt dit regelmatig af met dialogen. Ze geeft regelmatig beschrijvingen van de omgeving of iets wat één van de karakters doet.

Brynn keek uit het raam naar de stroompjes water te kijken en volgde een spoortje met haar vinger langs het glas. Toen zei ze:”Hij leek er niet al te slecht aan toe, vond je ook niet?

Het boek is opgebouwd uit zevenendertig hoofdstukken met een hoofdstuknummer en als ondertitel de tijd voorop het verhaal verder gaat. Deze hoofdstukken worden afgewisseld met kortere hoofdstukken waarin één personage iets verteld vanuit de eerste persoon.

Als je kijkt naar de omslag van het boek doemt er direct een beeld op over de inhoud en het mogelijke verhaal, de titel en de foto spreken in eerste instantie voor zichzelf totdat je begint te lezen en je direct een andere richting op wordt geduwd. Namelijk die van een stugge piloot die door de dikke mist moet vliegen om een pakketje af te leveren en dit maar ternauwernood overleeft. En als het verhaal vordert komen er nog meer momenten waarop mensen moeten zien te overleven, mooie en minder mooie momenten. Steeds als je denkt dat je alles door hebt komt er een twist waardoor de kaarten net weer anders op tafel liggen. En sommige stukjes komen binnen als een bom, zo hard en tevens oprecht, recht uit het hart. De opbouw van de personages die steeds verder uitgroeit en de relaties tussen de verschillende karakters die andere vormen aannemen zorgt ervoor dat het spannend blijft tot aan de laatste bladzijde.

Overleven
Overleven
€20,99€16,50
Op voorraad. Voor 16:00 uur besteld, woensdag in huis
Hasso is allereerst vader van drie kinderen, daarnaast staat hij voor de klas binnen het mbo. Naast zijn gezin en zijn leuke baan leest hij graag een boek, maakt hij goed gebruik van zijn Netflix-account en is hij niet vies van stevige rockmuziek. Op het gebied van boeken probeert hij graag allerlei genres uit.

0 0