Recensie: Sandrine Destombes – Het dubbele geheim van de familie Lessage

Vergeet onze doorsnee thrillerschrijvers: Sandrine Destombes is van een nieuwe orde thrillerauteurs, en zet je midden in een beklemmende vermissingszaak waaraan je niet kunt ontsnappen. Alleen al door het feit dat ze bijna elk hoofdstuk met een cliffhanger weet af te sluiten, verdient dit boek een hoge waardering.
8.5

Vermissingszaken

In Piolenc, een klein dorp in de Franse Vaucluse, verdwijnen plots een aantal kinderen. De onrust in het dorp neemt toe, en ouders klampen zich krampachtig aan hun kinderen vast in de angst ze ook kwijt te raken. Leerlingen gaan niet meer naar school, mensen worden belaagd en iedereen die niet in het dorp thuishoort wordt niet bepaald vriendelijk weggebonjourd. De verdwijningen roepen namelijk de akelige zaak van bijna 20 jaar eerder op. Destijds verdween een tweeling, Solène en Raphaël Lessage, van de aardbodem. Solène werd later op een kerkhof teruggevonden, in een witte jurk met bloemen, en van haar broer Raphaël is nooit meer wat vernomen. Vader Victor heeft nooit zijn rust teruggevonden na de verdwijning van zijn kinderen, en de zaak laat ook oud-gendarme Jean Wimez niet meer los. Als in 2018 weer kinderen verdwijnen, is de inmiddels gepensioneerde Wimez als de kippen erbij om te helpen. Steeds meer gebeurtenissen wijzen naar de verdwijning van de tweeling, zoals overeenkomsten in namen, brieven geschreven uit naam van de tweeling en connecties tussen personen die jaren in de schaduw zijn gebleven. Onder de druk van de tijd en de onrust in het dorp moet gendarme Fabregas, met hulp van de rot in het vak Wimez, dit mysterie oplossen, maar elke enigszins logische aanwijzing blijkt een dood spoor te zijn.

Groeiend mysterie

Door de snelheid van dit verhaal is Het dubbele geheim van de familie Lessage geen doorsnee thriller. Wel vaker komen meerdere misdaden samen in een thriller, maar het is de link tussen de vermissingszaken in dit boek dat dit verhaal spannend maakt. Destombes heeft op ingenieuze manier vermissingen aan elkaar geweven en een raadsel opgezet waarbij je op geen moment ook maar enigszins kan vermoeden hoe het in elkaar steekt. Waar je bij sommige thrillers nog wel eens een vermoeden hebt hoe iets kan lopen, heb je hier telkens geen flauw idee. Vanaf de eerste pagina is dit boek al in mysterie gehuld, en de mysteries stapelen zich alleen maar op. Destombes weet, steengoed, zo goed als elk hoofdstuk te laten eindigen met een cliffhanger. Anders gezegd: als van dit verhaal een serie op Netflix zou verschijnen, zou iedereen het aan een stuk door bingewatchen. Overigens is ook het ontwerp van de cover van dit boek noemenswaardig: een goede weergave van de geheimen en het mysterie van het dorpje in de Vaucluse.

Dynamisch en snel

Het dubbele geheim van de familie Lessage leest niet alleen snel door het verontrustende en snelle verhaal, maar ook door hoe het is geschreven. Destombes heeft een aangename schrijfstijl: goede, prettig opgebouwde zinnen die allemaal iets bijdragen aan de rode draad van dit boek. Geen moment wijkt de schrijfster af van het onderwerp van dit boek door bijvoorbeeld achtergrondinformatie te geven die niet veel bijdraagt aan het verhaal, iets waardoor je als lezer snel bijleert over de vermissingszaken – of waardoor Destombes juist voor de lezer de zaken alleen maar ingewikkelder maakt. Elke scène of beschrijving is weer een stukje van deze grote puzzel, waardoor je de personen in het boek beter leert kennen. Er zijn geen nevenpersonages of bijzaken op zijsporen: het raadsel van de vermissingszaken is het hoofdspoor waar je als lezer overheen dendert.

Over Destombes

Sandrine Destombes, geboren in 1971, breekt met Het dubbele geheim van de familie Lessage door als thrillerauteur. De Française, geboren en getogen in Parijs, volgde in diezelfde grote stad een opleiding voor beeld en geluid. In de afgelopen jaren schreef ze diverse thrillers. Het dubbele geheim van de familie Lessage is het eerste boek dat ook in het Nederlands is uitgebracht. Het boek is overigens verkozen tot Beste Franse thriller van 2018: absoluut terecht. Na dit verhaal wachten wij met smacht op nieuw werk van deze schrijfster.

Britt Somers
Britt Somers is een studente journalistiek met een grote liefde voor boeken en video. Ze is altijd wel bezig met nieuws doorspitten, fantaseren over eigen documentaires, artikelen nakijken of haar privébibliotheek ordenen.