Recensie: Sara Nović – Wie het mooist valt

Wie het mooist valt is een debuutroman van hoge kwaliteit. Sara Nović weet een indrukwekkend verhaal neer te zetten dat zeer realistisch aanvoelt. Het is ijzersterk geschreven en weet met zijn hoge tempo ervoor te zorgen dat je als lezer van het begin tot het einde geboeid blijft. Dit mooie boek over een meisje in de Joegoslavische oorlog is dan ook een absolute aanrader.
9

Het indrukwekkende verhaal

Het is het jaar 1991 als de dan tienjarige Ana Jurić een relatief zorgeloos bestaan leidt met haar ouders, zusje en beste vriend Luka. Haar leven veranderd echter totaal als de Joegoslavische oorlog uitbreekt. In eerste instantie heeft ze er nog niet al te veel last van in de stad (Zagreb) waar zij woont. Ze raakt er aan gewend te schuilen in de schuilkelder als het luchtalarm afgaat en speelt spelletjes op de barricades. Langzaam maar zeker wordt het echter steeds gevaarlijker, raakt het eten op en ontstaat er wantrouwen voor iedereen die je niet kent én voor de losse spullen die op straat liggen. Is het een vermomde bom?

Het gaat echter pas echt mis wanneer Ana haar zusje ziek wordt en ze met haar op pad moeten naar een dokter die zich ver van Zagreb af bevindt. Tien jaar later is wat er toen gebeurde iets waar Ana nog steeds nachtmerries van heeft. Ze woont en studeert ondertussen in New York waar ze voor haar nieuwe vrienden verzwijgt wie ze werkelijk is en wat ze heeft meegemaakt. Uiteindelijk beseft ze zich dat dit zo niet kan en dat ze terug wil naar Kroatië om alles te verwerken. Ze boekt een ticket terug en gaat op reis langs de gebieden waar ze ooit zo veel heeft meegemaakt.

‘Stilte!’ zei de juf. En we hielden onze mond.
Een luchtaanval, legde ze uit, was wanneer vliegtuigen over steden vlogen en gebouwen probeerden plat te bombarderen. Ze tekende met krijt plattegronden waarop ze schuilkelders aangaf en somde de dingen op die onze ouders en wij mee de kelders in moesten nemen: een kortegolfradio, een kan met water, een zaklamp, batterijen voor de zaklamp. Ik begreep niet welke vliegtuigen welke gebouwen wilden platgooien of hoe je een goed vliegtuig van een verkeerd vliegtuig kon onderscheiden, al was ik wel blij met de opschorting van de gebruikelijke les.

Is het waargebeurd?

Als je de kaft nog niet gelezen hebt en gewoon begonnen bent in het boek dan zou je wel eens kunnen denken dat het een waargebeurd verhaal is. Het komt allemaal zo realistisch over en het voelt alsof de schrijver daadwerkelijk dit alles heeft meegemaakt. Toch is dit niet het geval. Schrijfster Sara Nović werd geboren in 1987 en woonde weliswaar afwisselend in Kroatië en de Verenigde staten, maar maakte zelf de Balkanoorlog niet mee. Dat ze er echter genoeg vanaf weet dat mag duidelijk zijn. Misschien uit verhalen van familie en vrienden?

Er zijn absoluut stukken in het boek die haast niet zomaar ‘verzonnen’ kunnen zijn. Er moet zeker een kern van waarheid zitten. Het zijn daarbij vooral de kleine subtiele dingen die er in verwerkt zitten die het boek zo realistisch maken. Zo is er de sigarettenverkoper die vraag of Ana Kroatische of Servische sigaretten wil en is er de generatorfiets in de schuilkelder waarover geruzied wordt wie er op mag fietsen. Over het algemeen heeft het kind dat het meest heeft meegemaakt de eer om als eerste te mogen fietsen. Uiteindelijk krijgt ook Ana deze eer toegewezen nadat ze de nodige trauma’s heeft opgelopen.

Een schrijftalent

Sara Nović studeerde fictie en literair vertalen aan Columbia University. Ze geeft les aan Columbia University, Wesleyan University en haar werk verscheen in verschillende literaire tijdschriften, waaronder Minnesota Review, Electric Literature, LA Review of Books, Blunderbuss, Circumference, Guernica en Massachusetts Review. Wie het mooist valt is haar debuutroman en dat is er gelijk één die veel beloofd voor de toekomst. Het verhaal is ijzersterk geschreven en houdt er flink de vaart in. Het is duidelijk een boek met niveau, zonder dat er direct met allemaal moeilijke, literaire woorden gestrooid wordt. Dit maakt het boek ook toegankelijk voor een breder publiek aan lezers.

Wat Sara Nović ook heel slim gedaan heeft is het opdelen van het boek in vier delen. Als lezer start je met het verhaal van de tienjarige Ana in Kroatië, om direct na een enorme ingrijpende gebeurtenis over te schakelen naar de studerende Ana in New York. Het komt als een totale verrassing en het voelt op dat moment haast een beetje onterecht dat je zomaar naar de toekomst geslingerd wordt. Zal je nog te weten komen wat er verder gebeurde? Terwijl de oudere Ana terugkeert naar Kroatië en daar op reis gaat langs belangrijke herinneringen wordt er gelukkig nog een keer gewisseld naar de jonge Ana en haar verhaal, om tot slot weer af te sluiten met de oudere Ana die langzaam tot rust lijkt te komen. Daarmee komt dit indrukwekkende verhaal tot een einde en blijkt dit een fantastisch boek te zijn dat de lezer vanaf het begin tot einde weet te boeien. Het is intrigerend, soms spannend, mooi en dramatisch. Een debuutroman die er absoluut mag zijn en die je niet snel zult vergeten.

The LEGO Movie 2 Videogame - PS4
The LEGO Movie 2 Videogame - PS4
Reis door de ruimte, ontdek werelden en wordt meesterbouwer