Recensie: Sarah J. Maas – Crescent City 1 – Huis van aarde & bloed

Huis van aarde & bloed is het lovende begin van een spannende fantasyserie. Maas mixt fantasy en thriller op een juiste manier er zet zo een origineel verhaal neer met een vleugje romantiek. Je moet jezelf even door het begin heen slepen, maar daarna zit je er helemaal in. De personages zijn goed geschreven en voelen herkenbaar aan, omdat ze lijken op personages uit Maas haar andere boeken. Op sommige momenten is het verhaal wel wat grof geschreven, maar het einde smaakt zeker naar meer.
8

De dader ontmaskeren

In deze nieuwe serie van Sarah J. Maas leven mensen en magische wezens samen. In de stad Crescent City heersen er spanningen tussen verschillende soorten. In de stad zijn zeven verschillende districten en het verschil mag er zijn. Er zijn chique gebouwen, duistere uithoeken en een markt waar echt alles te koop is, van smokkelwaar tot vers vlees. Samen met haar vrienden geniet Bryce Quinlan – half mens, half Fae – ontzettend van alles wat Crescent City heeft te bieden. Op een dag wordt de stad getroffen door een gruwelijke moord, waardoor er even een halt komt op het zorgeloze leven van Bryce. Het gaat namelijk om de moord op een van haar vrienden. Bryce is gebroken en nadat de dader achter slot en grendel zit, blijkt het onmogelijke mogelijk te zijn: er vinden soortgelijke moorden plaats.

Samen met de beruchte huurmoordenaar Hunt Athalar krijgt Bryce de opdracht om mee te helpen met het zoeken naar de dader van de moorden. Het is lastig samenwerken als er zoveel spanning heerst tussen Bryce en Hunt, aangezien ze hiervoor totaal verschillende levens leidden. Ondanks dat proberen ze het toch, maar door hun verwoede poging om het mysterie op te lossen worden er andere dingen in werking gezet. Het is toch niet zo makkelijk als het in de eerste instantie lijkt en er komt veel meer bij kijken dan ze ooit van tevoren hadden kunnen bedenken.

Rustige opbouw, druk einde

Maas neemt je mee in een origineel verhaal waarin actuele thema’s worden aangesneden. Zo komt een onderwerp als drugs uitgebreid aan bod. Huis van aarde en bloed is een goede mix tussen een fantasy en een thriller. Maas zet de personages goed neer en geeft ze duidelijk een persoonlijkheid, al lijken de personages qua karakter wel op de personages uit haar andere boeken. De scherpe en sarcastische opmerkingen van Bryce en Hunt zorgen ervoor dat je leest met een lach op je gezicht. Je merkt duidelijk dat er wordt gevochten om de macht en dat het niet alleen maar serieus is.

Het hielp ook wel mee dat ze tegenwoordig niet meer ieder aan een kant van de bank zaten, maar naast elkaar, met zijn been tegen het hare. Als hij had gewild had hij met haar vlecht kunnen spelen en dat had ze misschien nog goedgevonden ook.

Wel is het begin van het boek even inkomen, aangezien er vooral in het begin heel veel informatie op je afkomt. Zo krijg je veel informatie over de leefwereld van de personages en hun manier van doen. Ook leer je hier welke verschillende soorten magische wezens er zijn in Crescent City en hoe de verhoudingen zijn tussen de verschillende wezens. Het is op dat moment nog onduidelijk waar het verhaal naartoe gaat en het kan zijn dat je het gevoel krijgt dat je niet zo goed weet wat je met de informatie moet. Dit moet je even doorstaan, want daarna wordt het verhaal erg interessant. Je komt erachter dat sommigen een dubbele agenda hebben en dat niets is wat het lijkt.

De spanning en romantiek bouwen langzaam op en de laatste tweehonderd bladzijden zorgen ervoor dat je het boek niet meer weglegt. Op sommige momenten is het boek wel een beetje grof qua taalgebruik en er zitten ook een aantal seksscènes in het boek, waardoor het boek eerder voor volwassenen is geschreven dan voor de jeugd. Ondanks dat heeft Sarah J. Maas zeker goed gedaan met dit nieuwe boek en is het een lovend begin van een spannende fantasyserie.

Sarah J. Maas

Sarah J. Maas is een Amerikaanse fantasyauteur. Je kunt haar kennen van haar bekende series Throne of Glass (De glazen troon) en A Court of Thornes and Roses (Hof van doorns en rozen). Haar fantasyboeken worden in 35 talen uitgegeven en wereldwijd heeft ze een miljoenenpubliek. Huis van aarde & bloed is het eerste deel in de Crescent City-serie en smaakt zeker naar meer.

Crescent City 1 - Huis van aarde & bloed
Deel 1 in de Crescent City- serie
Score 4.8 van 5 sterren.
€22,99
Siska Schorn
Siska Schorn is een 20-jarige Social Work studente. Op rock- en metalmuziek kan ze helemaal los gaan en ze heeft een zwak voor coole koffiemokken. Ook is Siska een echte boekenwurm en ze is dan ook vaak te vinden in een boekenwinkel waar ze zich uren kan vermaken.