Recensie: Sebastian Fitzek – De patiënt

Till Berkhoff gaat een jaar na de vermissing van zijn zoontje Max undercover in een psychiatrisch ziekenhuis om zo dicht bij kindermoordenaar Guido T. te komen in de hoop een bekentenis af te dwingen. Het leest als een trein, is spannend van begin tot eind en heeft een lekker tempo. Er zijn geen passages die als nutteloze opvulling voelen of die de vaart uit het verhaal halen. Voor dat je er erg in hebt, is het boek uit. Het verhaal zit gewoon heel slim in elkaar. Naast dat het je op het verkeerde been zet, weet het ook alle losse flarden naadloos aan elkaar te naaien. Het eind is zeer onverwachts, maar niet vergezocht. Wel een kleine waarschuwing voor de lezers met een zwakke maag: met vlagen is het boek best gruwelijk.
8.5

Kindermoordenaar in psychiatrische gevangenis

Kindermoordenaar Guido Tramnitz heeft twee moorden bekend, maar zwijgt sindsdien. Dat terwijl Till Berkhoff en de politie ervan overtuigd zijn dat hij ook verantwoordelijk is voor de verdwijning van Till Berkhoffs zoontje Max. De ondraaglijke onwetendheid over het lot van zijn kind dwingt hem ertoe om undercover te gaan in de psychiatrische gevangenis waar Guido Tramnitz gevangen zit. Zo wil hij proberen om zo dicht mogelijk bij de vermeende moordenaar van Max te komen om een bekentenis te af te dwingen. Zijn grootste uitdaging? Zorgen dat hij zelf het verstand niet verliest…

De patiënt is een spannende psychologische thriller van bestsellerauteur Sebastian Fitzek. Van zijn boeken zijn miljoenen exemplaren over de toonbank gegaan in zo’n dertig verschillende talen. Dit is zijn zestiende boek. Het grootste deel van zijn vorige boeken is ook in het Nederlands verschenen. Dit boek zet er zeker toe aan om ook een aantal van zijn eerdere werken te gaan lezen – mocht je daar niet al bekend mee zijn. In Duitsland gaan de boeken van de Berlijnse Sebastian Fitzek als warme broodjes over te toonbank, in Nederland is hij waarschijnlijk nog wat minder bekend.

Het laatste wat ze in dit leven hoorde, was een pijnlijk geluid van iets wat versplinterde, alsof een hele bos vol kurkdroge twijgen vlak bij haar oren werd gebroken, alleen nog overstemd door het afgrijselijke gelach dat aan Guido Tramnitz’ mond ontsnapte terwijl hij toesloeg.

Niet voor de zwakke maag

Het tempo van dit boek ligt razend hoog. Binnen de eerst vijf pagina’s wordt je al een keer op het verkeerde been gezet en krijg je de eerst shock te verwerken. Daarna worden de hoofdpersonages in een aantal hoofdstukken geïntroduceerd: vlot en met niet meer details dan nodig. Knap is dat personages Guido Tramnitz en Till Berkhoff ondanks de weinige beschrijving niet hol of oppervlakkig aanvoelen. Sebastian Fitzek laat bijvoorbeeld het licht ontvlambare karakter van Till Berkhoff zien door hem in een zeer stressvolle situatie te plaatsen tijdens zijn werk als ambulancebroeder. Hoe verknipt het brein van Guido Tramnitz is wordt vooral duidelijk door de dialogen die hij voert en de passages uit zijn dagboek. Andere personages blijven wat meer op de zijlijn, maar je weet eigenlijk precies genoeg van iedereen: niet te veel, niet te weinig.

Gaandeweg het verhaal komen er steeds meer gruwelijkheden aan het licht en dit boek blijkt zeker niet geschikt voor de zeer gevoelige lezer met een zwakke maag. Waarschijnlijk geeft Guido Tramnitz’ bijnaam couveusemoordenaar alvast een clue waarom. Overigens betekent dat absoluut niet dat de schrijver nodeloos probeert te choqueren. Alles draagt eraan bij om de verkniptheid van Guido Tramnitz en Till Berkhoffs drang om de waarheid te achterhalen te verklaren. De gruwelijkheden die hij beschrijft zijn allemaal passend binnen het verhaal en op zich goed gedoseerd, maar mocht je daar gevoelig voor zijn: wees gewaarschuwd. Het is geen horrorverhaal, maar gaat zeker wel verder dan de gemiddelde (misdaad)thriller.

Spannend tot het eind

Naarmate het verhaal vordert vormen er zich een aantal vraagtekens die er uiteindelijk voor zorgen dat er naast de grote hoofdvragen genoeg is om voor door te blijven lezen. Zo lijkt bijvoorbeeld een van de medewerkers van de inrichting Till Berkhoff meteen te herkennen en dus te doorzien. Hoe en waarvan zijn vragen die tijdens de spannende ontknoping worden beantwoord. Toch liggen deze en een aantal vragen van gelijke strekking er niet heel dik bovenop. Gelukkig worden alle vragen beantwoord in een zeer onverwachte, maar niet te vergezochte ontknoping. Signalen daarvoor krijg je eerder in het boek al wel, maar zelfs de oplettende lezer zal uiteindelijk verrast worden.

Eigenlijk valt er niets op dit boek aan te merken. Het leest als een trein, is spannend van begin tot eind en heeft een lekker tempo. Er zijn geen passages die als nutteloze opvulling voelen of die de vaart uit het verhaal halen. Voor dat je er erg in hebt, is het boek uit. Het verhaal zit gewoon heel slim in elkaar. Naast dat het je op het verkeerde been zet, weet het ook alle losse flarden naadloos aan elkaar te naaien. Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, maar rust daar niet al te zwaar op. Grofweg zijn het eigenlijk die verhaallijnen die op enig moment samen komen. Het komt allemaal heel natuurlijk, zonder dat je merkt dat de schrijver ten behoeve van het verhaal gaten laat vallen of onthullingen geforceerd uitstelt.