Recensie: Sheila Norton – Charlie, de kat die een leven redde

Wanneer de 11-jarige Caroline besluit om weg te lopen is er maar één iemand die haar kan redden, de jonge kat Charlie. Wanneer hij verdwaalt moet hij leren te overleven in de ruige straatkattenwereld en zijn weg terug naar huis zien te vinden. Een hartverscheurend verhaal op het eerste ogenblik, maar dan wel een verhaal wat best kinderlijk is beschreven. Erg zonde, want daardoor blijft het verhaal gewoon niet hangen. De momenten tussen Charlie en Caroline zijn vertederend, maar deze momenten weten het boek niet te redden.
5

Charlie, de kat die een leven redde

Wat kan ik doen? Ik was maar een kat en niemand luisterde naar mij. Ik had mezelf beloofd dat ik alles zou doen om haar te helpen, hoe gevaarlijk ook en ongeacht de levens die ik daarbij zou verliezen.

Charlie heeft er alles voor over om een te zijn mens. De 11-jarige Caroline is net hersteld van een zware ziekte en voelt zich niet op haar best. De komst van een nieuwe baby in huis geeft haar bovendien het gevoel dat ze niet belangrijk meer is. Dus wanneer Caroline besluit om weg te lopen, volgt Charlie haar, vastbesloten om haar te beschermen, wat er ook gebeurt. Maar voor zo’n kleine kat is de wereld groot. Hoe ver kan hij gaan om zijn grootste kompaan te redden?

Sheila Norton

Schrijfster Sheila Norton gaat al heel wat jaartjes mee. In 2003 schreef zij haar eerste roman en sindsdien schrijft zij over allerlei soorten onderwerpen. Het is een Britse schrijfster waarvan de boeken niet zo snel Het Kanaal overgaan. Charlie, de kat die een leven redde kwam in 2016 al uit namelijk. Sindsdien heeft zij verschillende boeken uitgebracht waarbij dieren een centrale rol spelen. Charlie, de kat die een leven redde is een vervolg op een eerder boek van haar: Oliver, The Cat Who Saved Christmas. Dit boek is echter nooit verschenen in het Nederlands.

Charlie

Charlie is een jonge kat die geniet van het gezin waar hij verblijft. Hij is erg geliefd, maar de laatste tijd merkt hij dat het niet zo lekker loopt in het gezin. Hij mag minder van zijn baasjes en loopt meer voor de voeten dan dat hij een knuffel krijgt. De enige bij wie hij altijd mag knuffelen is de 11-jarige Caroline, die genezen is van een zware ziekte. Op een dag komt het nieuws dat ze gezellig op vakantie gaan en dat Charlie naar het Kattenhotel mag. Uiteindelijk besluit het gezin om Charlie toch maar mee te nemen naar de kust. Daar slaat de sfeer om en besluit Caroline om weg te lopen.

Charlie is in dubio en besluit om haar achterna te gaan, want ze is nog zo jong en weet de weg niet. Echter kent Charlie de weg ook niet, maar weet hij wel het leven te redden van Caroline wanneer zij wordt aangevallen door meeuwen. Wat volgt is een tocht van Charlie langs de kust om zijn weg terug te vinden naar huis. Charlie leert tijdens deze tocht veel meer over de mensenwereld kennen en maakt nieuwe vrienden.

“Ik haat het in de auto en ik ben niet de enige, toch? Precies, dat dacht ik al. Om te beginnen betekent een ritje in de auto meestal een bezoekje aan de dierenarts. “

Best wel kinderachtig

Het boek begint best wel op een leuke manier. De kleine kat Charlie verzamelt zijn vrienden en wil beginnen aan zijn verhaal. Al zijn kattenvrienden verzamelen in een steeg om te horen wat hij die zomer heeft beleefd. Een leuke insteek, maar wel één die op den duur vervelend aanvoelt. Dit komt voornamelijk omdat dit soort momenten erg kinderachtig beschreven worden door de schrijfster. Je krijgt daardoor erg het gevoel dat het boek eerder geschreven is voor kleine kinderen dan voor volwassenen. Het speelt zich voornamelijk af wanneer Charlie de katten toespreekt. De hoofdstukken waarbij Charlie zich mengt tussen de mensen is een stuk leuker beschreven. Het probleem hierbij is soms dat je de acties wel in twijfel trekt. Mensen die denken wat Charlie en zijn vrienden nu precies bedoelen en doen alsof zij de taal van de katten, Kats denken te verstaan. Dit kan af en toe wel eens voorkomen, maar dit komt in het boek geregeld voor. Wat het meest bijblijft uit dit boek is toch wel de momenten waarbij Charlie en Caroline een rol spelen. Je kunt je best inleven in de problemen rond Caroline die zeker niet niets zijn.

Het boek verder is best vlot geschreven. Het zijn korte hoofdstukken waarbij je altijd Charlie volgt. Het is vlot geschreven en je bent daardoor best snel door het boek heen. Het feit blijft wel dat het erg kinderlijk geschreven is en dat daardoor het verhaal niet blijft plakken. Iets wat vaker voorkomt bij boeken waarbij een dier de hoofdrol speelt. Het heeft een kinderlijk karakter en dat is best zonde. Zeker in combinatie met de problemen die spelen in het gezin waar Charlie deel van uitmaakt.

Charlie, de kat die een leven redde
Charlie, de kat die een leven redde
€15,99