Recensie: Sigrid Nunez – Wat scheelt eraan

Erudiet. Dat woord beschrijft het beste de nieuwe roman 'Wat scheelt eraan' van Sigrid Nunez. De originele Engelse titel luidt 'What are you going through' en deze titel omschrijft de inhoud net wat beter dan de vertaling. Een vriendin van de vrouwelijke hoofdpersoon weet dat zij aan kanker zal overlijden en vraagt de vrouw om steun in haar laatste periode van het leven. Hoewel mooi geschreven, kwam de verwachting dat het boek over leven en dood zou gaan niet helemaal uit. Veelal zijn het beschrijvingen van gebeurtenissen, met de gedachten van de hoofdpersoon daarbij en daarover, die de hoofdmoot van het verhaal bepalen. Vooral in het eerste deel van de drie delen waaruit het boek bestaat. Voor mensen die zich willen verwonderen, hun eigen gedachten met die van de schrijver willen spiegelen, is deze roman zeer geschikt. Voor wie wil meeleven en begrijpen niet, omdat de schrijver te veel ruimte overlaat voor de eigen invulling van de lezer. Het boek laat de lezer na afloop het een en ander afvragen. Het is aan de lezer of die dat waardeert of niet.
7

Fotocredit: Marion Ettlinger

Schetsen van de omgeving

Als lezer krijg je via diverse bespiegelingen niet alleen de laatste periode uit het leven van de vriendin met kanker onder ogen, maar vooral ook de gedachten van de vrouw die weergeven waar zij zich mee bezig houdt wanneer ze de weg naar het overlijden van de vriendin meeloopt.

Het eerste deel is het deel waarin de omgeving wordt geschetst. Je maakt kennis met de hoofdpersoon en waar die zich mee bezig houdt. Het is het grootste deel. Jammer, want van dit grootste deel wordt paginalang een lezing van de ex van de vrouw aangehaald, die het heeft over “de verwoestende schade die we onze mensenfamilie en onze medeschepselen en de prachtige aarde hadden toegebracht”(p.20). De ene gebeurtenis met de gedachtengang van de schrijver volgt op de andere, waar zij connecties maakt met boeken, schrijvers en andere gebeurtenissen, terwijl dit eerste deel eigenlijk draait om de introductie van de vriendin met kanker. Wie niet op de hoogte is van bekende schrijvers uit de literatuur, zal sommige gedachten dan niet goed kunnen volgen.

De schrijver geeft ook toe dat de verteller meer een doorgeefluik is voor verhalen en gebeurtenissen van anderen, dan iemand die de lezer iets voorkauwt. “Over de verteller kom je in dit nieuwe boek ook niet zoveel te weten, ze dient vooral als oor voor andermans verhalen. Ik wil juist graag over die andere levens nadenken en over dingen die zouden kunnen gebeuren.” (Bron: interview Trouw d.d. 4 oktober 2020)

Gedachten

Een voorbeeld van gedachtensprongen en -overgangen:

“Ze was alleen maar in gedachten, zei ze.
Flaubert heeft gezegd: Denken is lijden.
Is dat hetzelfde als de uitspraak van Aristoteles: Waarnemen is lijden?
Zorg er altijd voor dat de kijker zo veel mogelijk lijdt. Alfred Hitchcock.
Van denken word je moe. Donald Duck.” (p.31)

Omdat de schrijver in New York woont, is de omgeving voor mensen die daar wonen of die het daar kennen waarschijnlijk heel herkenbaar. Ook wordt gerept over bepaalde personen die in de politiek een rol spelen, wat je als lezer wel begrijpt. Het zorgt wel voor wat vervreemding hier en daar. Misschien zou het boek indringender zijn voor Nederlandse lezers als het zich ook in Nederland zou afspelen.

De werkelijkheid

In deel twee en drie van het boek komt het thema veel meer naar voren. Het samenzijn met de vriendin die wacht op het einde. De vrolijke momenten en het verdriet. Deze delen lopen niet over van gevoelige beschrijvingen, maar zijn veel meer het neerzetten van de werkelijkheid. En daarmee zowaar meer schrijnend en indringend dan wanneer de gevoelens zouden zijn uitgemolken.

Over de auteur

Sigrid Nunez (1951) is de dochter van een Chinees-Panamese vader en een Duitse moeder. Ze groeide op in woningbouwproject Fort Green, in de buurt van Chinatown, New York. Ze werkte toen ze begin twintig was voor The New York Review of Books en woont in die periode een tijdlang in huis bij Susan Sontag. Daar krijgt ze met diens zoon David Rieff een relatie. In 1995 debuteerde ze als romanschrijver met het boek Een veertje op Gods ademtocht. In 2011 schreef ze een memoir over Sontag: Sempre Susan. In 2018  heeft ze veel succes met het boek De vriend, waarmee ze de National Book Award wint. Wat scheelt eraan? is haar nieuwste roman.

Wat scheelt eraan
Wat scheelt eraan
roman
€22,99
Irina Hoffer
'Ik kan me helemaal verliezen in een boek. Dan ben ik doof voor de wereld en merk ik niets meer van wat er om me heen gebeurt.' En als Irina een film kijkt, leeft ze altijd enorm mee. Tot tranen toe geroerd. Ze houdt vooral van detectives, familiefilms, persoonlijke en psychologische romans, maar wisselt dat graag af met chiclit en snelle weglezers. Geen horror! Korte CV: drs. Algemene Letteren (NL en ENG), BA Leraar Nederlandse Gebarentaal. Redacteur bij weekbladen, Project Manager tijdelijke projecten, moeder van een zoon en dochter, samenwonend met een hele fijne partner. NLP Master Practitioner en presentatietrainer/coach. Kortom: van alle markten thuis en vol (levens)ervaring!