Recensie: Stephen Chbosky – De denkbeeldige vriend

Christopher Reese is zeven jaar als hij een paar dagen spoorloos verdwijnt. Er is geen spoor van hem te bekennen totdat hij ineens weer opduikt. Lichamelijk is er niets met hem aan de hand, maar geestelijk heeft hij enorme stappen gezet. Niemand begrijpt waar hij die zes dagen is gebleven en Christopher zelf weet dat ook niet meer. Hij weet alleen nog dat hij een boomhut moet bouwen voor 'de aardige man'. Als hij dat niet doet beloofd het een eenmalige spectaculaire kerst te worden...
8.5

Christopher Reese is zeven jaar als hij op een dag verdwijnt. Zijn moeder, Kate, is ten einde raad. Na een verdwijning van zes dagen komt Christopher ineens weer terug, maar hij herinnert zich niets van zijn vermissing. Vragen over waar hij was en met wie kan hij niet beantwoorden, alleen dat hij ‘bij de aardige man’ was. De vermissing heeft van Christopher een ander kind gemaakt. Hij is slimmer, lijkt ‘krachten’ te hebben en heeft een missie: het bouwen van een boomhut in Mission … Christopher zet alles op alles om de boomhut te bouwen, niet alleen omdat het moet van de aardige man maar ook omdat de wereld anders vergaat. In De denkbeeldige vriend lezen we met hem mee en komen we er langzaam maar zeker achter waarom de boomhut zo belangrijk is.

Het verhaal

Kate en Christopher Reese vormen geen doorsnee gezin. Nadat Kate haar man is verloren hebben zij en Christopher telkens een nieuwe woonplaats gehad. Kate heeft moeite om de touwtjes aan elkaar te knopen en het wordt niet makkelijker als Christopher in het ziekenhuis belandt. De doktoren staan echter voor een raadsel. Nadat hij zes dagen vermist is geweest lijkt hij fysiek helemaal in orde. Fijn natuurlijk, maar dan die rekeningen.
Zonder te vertellen hoe komt er ineens schot in en verandert de omgeving voor Christopher en Kate in positieve zin. Het lijkt allemaal goed te gaan met de twee, maar Christopher heeft iets overgehouden aan zijn vermissing. Hij weet niet waarom, maar hij moet een boomhut bouwen in het bos. Het lot van de stad lijkt er vanaf te hangen. Samen met zijn vrienden bouwt hij stiekem een boomhut omdat ‘de aardige man’ dit aan hem heeft gevraagd. Als de boomhut eenmaal daar is wordt langzaamaan duidelijk wat er zich afspeelt in de denkbeeldige wereld. Christopher moet een keuze maken. Gaat hij het aan zijn moeder vertellen met het risico dat ze denkt dat hij gek is (net als zijn vader) of houdt hij zijn mond? Ondertussen word je als lezer meegenomen in verschillende verhaallijnen die allemaal vloeiend in elkaar overlopen. Gaandeweg het verhaal vallen de puzzelstukjes op hun plaats en wordt het duidelijk hoe goed het boek eigenlijk is. Niets is wat het lijkt en soms waan je je als lezer in een surrealistische omgeving. Een ding is zeker, De denkbeeldige vriend laat je niet los.

Stephen Chbosky

Stephen Chbosky

Stephen Chbosky (1970) is een Amerikaanse romanschrijver, scenarist en filmregisseur. Met De denkbeeldige vriend heeft hij een tweede bestseller te pakken. Zijn eerste boek, De belevenissen van een muurbloem is in 2012 verfilmd met Emma Watson in de hoofdrol. Dat verklaart ook wel waarom er een citaat van haar op de cover van De denkbeeldige vriend staat.

Nog ééntje dan

Het boek De denkbeeldige vriend valt niet te missen. Het is een enorm dikke pil en ook de omslag spreekt tot de verbeelding. Gelukkig valt dit boek in de categorie, heel goed leesbaar. Je wordt als lezer vrijwel direct in het verhaal gezogen. De korte hoofdstukken smaken telkens naar meer waardoor de gedachte nog één hoofdstuk als snel resulteert in vijf hoofdstukken verder. Een dikke bonus van dit verhaal: niets is voorspelbaar. Bij de meeste thrillers heb je als lezer soms al vrij snel door hoe de vork in de steel steekt. Bij dit boek is dat vrijwel niet het geval. Wat ook erg goed is aan het verhaal is dat alles aan elkaar gekoppeld is. Als lezer sta je daar in eerste instantie helemaal niet bij stil, maar wordt het gaandeweg duidelijk. Hierdoor vormt het boek een mooi afgerond geheel en is het zeker een must-read voor liefhebbers van thrillers.
Fans van Stephen King kunnen inderdaad ook hun hart ophalen. Voordeel van Stephen Chbosky is wel dat zijn boek veel vlotter en sneller leest. Waar je bij de boeken van King soms echt even moet inkomen vanwege het grote aantal aan details duik je er bij Chbosky direct in. Het lijkt alleen wel alsof hij een ode wilde brengen aan King. Bij het lezen van het proloog van het boek, een inleiding over David Olsen, was het net alsof het een kopie was van Het. De details zijn anders, maar ook hier is sprake van een jong jongetje, op straat met een duister …. (geen spoilers) Laat je hier echter niet door misleiden. Zodra het verhaal start bij Christopher word je gegrepen door het boek en wil je verder.

Een thriller met vraagtekens

Dat het verhaal steengoed is mag duidelijk zijn, maar toch wringt het soms een beetje. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de hoofdpersoon zeven is. Sommige opmerkingen of acties van Christopher en zijn vrienden lijken minder goed te passen bij de leeftijd. Aan de andere kant zijn het vaak wel juist kinderen van die leeftijd die een boomhut willen bouwen, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Christopher mag in het verhaal ook niet meer slapen. Waar menig lichaam na een bepaalde tijd zelf wel kiest om te gaan slapen (lees, bewusteloos te worden) lijkt dat bij Christopher niet het geval. In het begin van het boek komt Chbosky in ieder geval weg met het verhaal vanuit een 7-jarige, daarna leest het toch echt meer alsof het vanuit en tiener geschreven is.
Wat verder de pret niet mag drukken zijn de vertaalfoutjes. Toegegeven, bij zo’n enorme pil kan het voorkomen dat er spelfouten in voorkomen maar jammer is het wel. Het kan dan ook voorkomen dat je een zin twee keer moet lezen om te begrijpen wat er staat. Voordat je enthousiasme over het boek in één zin is weggevaagd: het zijn echt maar een paar vertaalfoutjes en het doet echt niets af aan het verhaal. Juist de onvoorspelbaarheid en de vlotte schrijfstijl maakt dat het boek weg leest als een trein. Als lezer blijf je vraagtekens houden tot het einde van het boek (en misschien zelfs daarna).

De denkbeeldige vriend is een steengoed verhaal en een must-read, ook als je niet van thrillers houdt.
Een kleine waarschuwing: er wordt gesproken over zelfmoord en psychiatrie. Het boek bevat daarnaast het nodige geweld.

De denkbeeldige vriend
De denkbeeldige vriend
Score 3.0 van 5 sterren.
€24,99€19,99
Uiterlijk 26 november in huis
Al vanaf kinds af aan wil Stephanie een boekenkast zoals Belle (uit Belle en het beest). Ze is inmiddels aardig op weg en heeft een voorliefde ontwikkeld voor historische boeken. Als tijdens haar opleiding geschiedenis was ze bezig met schrijven en klimt ze graag in de pen om hedendaagse gebeurtenissen in een historisch perspectief te zetten.