Recensie: Stephen King – Als het bloedt

Als het bloedt is de nieuwste verhalenbundel van Stephen King. Met deze bundel zet hij zichzelf wederom solide neer. Het is een boek in de kwaliteit die je van King gewend bent, zij het wat beknopter. Het is natuurlijk logisch dat korte verhalen zich niet lenen voor een uitgebreide uiteenzetting, maar de werelden die King (ogenschijnlijk) zo makkelijk schetst en waar je voor je het weet alweer in meegezogen wordt, zorgen er wel voor dat je de verhalen ook het liefst wat uitgebreider omschreven had zien worden. Desondanks is Als het bloedt gewoon weer een goede titel die lekker wegleest en je op momenten weer op het puntje van je stoel weet te krijgen.
7

Nummero 85

Als je het hebt over een gevestigde schrijver binnen het thriller-genre dan kom je al snel uit op Stephen King. De lijst met titels op zijn naam is inmiddels meer dan indrukwekkend te noemen met alweer 85 titels, Als het bloedt daarin meegerekend. Toch lijken lezers nog altijd niet klaar te zijn met zijn werk, want deze recent verschenen titel staat inmiddels ook in de Boeken Top 100. Net als zijn afgelopen verschenen titel Het Instituut trouwens, die is inmiddels alweer een paar maanden in de winkels te vinden en die boeken gaan nog altijd als zoete broodjes over de toonbank. Hoe komt het toch dat Kings boeken altijd immens populair zijn? En hoe zit dat met Als het bloedt? Is dit ook weer een waardige titel, of zakt het hier toch een beetje in?

Als het bloedt is geen op zichzelf staande roman, maar is een bundel met vier verhalen. Opvallend hieraan is dat een van deze vier verhalen, tevens de titel van dit boek, een vervolg is op het boek De buitenstaander. Omdat dit vervolgverhaal ook het grootste deel van deze bundel beslaat zal dit verhaal als eerste maar eens onder de loep worden genomen, ondanks dat dit verhaal pas als derde aan bod komt in het boek zelf. In De buitenstaander konden we het verhaal lezen van een sheriff die onderzoek moet doen naar een wel heel bizarre en lugubere moord op een twaalfjarig kind. De in de eerste plaats overduidelijke dader blijkt echter een waterdicht alibi te hebben, hij was namelijk een paar honderd kilometer verderop op een conferentie met een aantal collega’s. Talloze getuigen en videobeelden kunnen hem daar dan ook plaatsen, dus wat is hier aan de hand? Al gauw blijkt het om een mysterieus wezen te gaan die in staat is de vorm van andere mensen aan te nemen.

De buitenstaander(s)?

In het verhaal Als het bloedt lees je het vervolg op dit boek. Privédetective Holly, die betrokken was bij het moordonderzoek en de confrontatie met het kameleon-achtige wezen in De buitenstaander, denkt in Als het Bloedt op het spoor te zijn gekomen van een tweede, soortgelijk wezen. Zij heeft de indruk dat deze persoon, een nieuwslezer genaamd Chet Ondowsky, verantwoordelijk is voor een zojuist gepleegde bomaanslag op de Macready school in Pineborough, Pennsylvania. Dit terwijl er door de buitenwereld een compleet andere, onbekende dader wordt aangewezen en gezocht. Ondanks dat Holly twijfelt aan haar constatering laat het haar toch niet los en gaat ze op nader onderzoek uit. Het duurt dan ook niet lang of haar vermoedens worden inderdaad bevestigd. Als het bloedt is overigens prima zo los te lezen, maar is wel een stuk interessanter als je De buitenstaander ook kent. Dit vervolgverhaal is weer enorm spannend en het kost dan ook geen enkele moeite om je in te leven: voor je het weet is het verhaal alweer uit.

Naast dit vervolgverhaal bevat Als het Bloedt ook nog drie andere korte verhalen en elk van deze verhalen zit best tof in elkaar. Allereerst De telefoon van meneer Harrigan. Het verhaal gaat over Craig, die bij meneer Harrigan heeft gewerkt en na zijn dood ineens berichtjes vanaf zijn iPhone ontvangt. Ook blijkt een pestkop van Craig die dag erna ineens verdwenen… Dit verhaal is aan de ene kant spannend, maar tegelijkertijd ook wel vertederend om te lezen. Afhankelijk van wat je voorkeur heeft kan dit ergens ook wel teleurstellend zijn, want het idee van het ontvangen van berichten van iemand die dood is kan nog best wel een stukje meer uitvergroot worden. Toch zit dit verhaal goed in elkaar en lukt het ook hierbij weer om meegezogen te worden in de wereld die door King geschetst wordt.

De stroom was nu in de hele stad uitgevallen en de sterren waren erg helder. Helderder dan Marty ze ooit nog had gezien sinds zijn jeugd in Nebraska. Destijds had hij een kleine telescoop gehad waarmee hij van achter het raam van zijn zolderkamertje het heelal had verkend.
‘Daar staat Aquila,’ zei hij. ‘De Arend. En daar heb je Cygnus, de Zwan. Zie je ze?’
‘Ja. En daar is de Poolste…’ Ze zweeg. ‘Marty? Zag je…’
‘Ja,’ zei hij. ‘Hij doofde opeens. En daar gaat Mars. Vaarwel, rode planeet.’
‘Marty, ik ben bang.’

Van apocalyptisch naar cabin fever

Het tweede verhaal is Het leven van Chuck. Dit verhaal gaat over het (naderende) einde van de wereld. Er zijn steeds meer staten die op de een of andere manier aan het afbrokkelen zijn: of ze zakken langzaamaan weg in de oceaan, of er zijn aardbevingen of andere natuurverschijnselen die de boel ontwrichten. Op de dag dat het echt lijkt mis te gaan verschijnen er ineens ook allerlei afbeeldingen, filmpjes op internet (voor zover het internet nog werkt) en op de televisie, van ene Chuck. De boodschap luidt: ’39 fantastische jaren! Bedankt Chuck!’. Niemand weet echter wie Chuck is of waarom deze boodschap aldoor wordt vertoond. Zonder al teveel weg te geven kan in elk geval gezegd worden dat dit surrealistische verhaal heel erg tof is om te lezen, zeker als je fan bent van apocalyptische verhalen.

Het laatste verhaal wat in dit boek staat is Rat. In Rat volgen we Drew, een leraar literatuur aan een universiteit. Tevens schrijft hij korte verhalen en heeft hij al een aantal keer gepoogd om een roman te schrijven, telkens zonder resultaat. Op een dag krijgt hij een geniale ingeving voor een boek, dit keer ervan overtuigd dat hij het wel af kan schrijven. Hij reist hiervoor af naar een vakantiehuisje midden in een bos, dat hij van zijn vader heeft geërfd. Daar eenmaal alleen gebeuren er een aantal vreemde griezelige dingen en de vraag is of dit écht gebeurd of dat dit allemaal tussen Drew’s oren zit. Rat is een mooie afsluiter en hoewel het verhaal zelf niet zo heel erg veel lijkt te omvatten is het toch knap hoe een verhaal met in principe maar een personage (een aantal randfiguren daargelaten) toch zo intrigerend kan blijven. Wel is dit verhaal voor Stephen Kings doen vrij tam.

Wat je gewend bent

Al met al is Als het bloedt een solide verhalenbundel met de kwaliteit die je van King gewend bent. Wat een van zijn grootste kwaliteiten is, is wat ook hier weer in terug te lezen is: Hij neemt een thema die over het algemeen vrij vaak al aan bod is gekomen in boeken en films, en weet er met zijn eigen sausje met name in de details en omschrijvingen toch een boeiend verhaal van te maken. In Als het bloedt is er niet een specifiek verhaal wat eruit springt, het enige wat je wellicht kan bedenken is dat de verhalen allemaal wat uitgebreider hadden gemogen. Niet zozeer omdat er heel veel aan ontbreekt, maar meer omdat je zo wordt meegenomen in Kings fantasiewereld dat je hier eigenlijk geen genoeg van krijgt. Voor mensen die niet bekend zijn met zijn werk zal Als het bloedt wellicht wat minder geschikt zijn, in die zin dat je niet de allesomvattende verhalen krijgt te lezen die je bij zijn langere boeken wel de revue ziet passeren.

Als het bloedt
Als het bloedt
€24,99