Recensie: Stephen King – Het instituut

Het instituut is alweer het vierentachtigste boek van Stephen King en vooralsnog lijkt hij zijn inspiratie nog niet kwijt te zijn. Het plot is niet per se heel verrassend, maar staat in elk geval als een huis en het boek is desondanks nog steeds spannend. Dit komt vooral door details aan het verhaal: de manier waarop Het Instituut is ingericht en hoe dit in schril contrast staat met de werkelijkheid, de manier waarop de staf met de kinderen omgaat en ook hoe Luke de sleutel van het verhaal vormt. Al met al is Het instituut dus absoluut de moeite van het lezen waard, zowel voor de fans van King als nieuwkomers van zijn boeken.
7.5

Weer een heerlijke nieuwe titel van King

Luke Ellis is pas twaalf jaar oud, maar zo enorm intelligent dat hij al rijp is voor het volgen van niet een maar twee universitaire studies. Om daaraan te beginnen moet hij echter eerst de SAT-toets afleggen; voor hem een makkie. Als hij op het punt staat om te vertrekken voor zijn studies wordt hij weggerukt uit zijn dagelijks leven en ontvoerd naar Het Instituut. Eenmaal daar wordt Luke gedesoriënteerd wakker in ‘zijn kamer’. Niets blijkt echter minder waar, want wat in eerste oog lijkt op zijn kamer blijkt een nagemaakte ruimte in de instelling waar hij vast wordt gehouden. Om een nog onbekende reden wordt hij met andere kinderen in ‘Voorkant’, het eerste gedeelte van het instituut, onderworpen aan allerlei gruwelijke tests. Maar wat de kinderen nog het meeste vrezen is worden overgebracht naar ‘Achterkant’, want eenmaal daar is er geen weg meer terug…

Stephen King is een van de meest succesvolle schrijvers van horror- en sciencefictionboeken, heeft inmiddels ruim tachtig boeken geschreven en is nog altijd niet inspiratieloos. Onlangs verscheen al het boek De buitenstaander en nu is er dan Het instituut, een ruim vijfhonderd pagina’s tellend boek om je weer aan tegoed te doen. Opmerkelijk is dat King bij dit boek de spanning op een andere manier brengt dan andere van zijn verhalen: in Het instituut lijkt hij de rollen een keer om te draaien. Waar het ‘normaal gesproken’, of in elk geval vaak, in zijn boeken gaat om een slechte (bovennatuurlijke) entiteit die onschuldige mensen teistert is het nu precies andersom. De mensen van Het Instituut houden kinderen tegen hun wil gevangen om hun bovennatuurlijke krachten te onderzoeken. Met welk doel is onbekend, maar dat zij hierin ver gaan is een ding wat zeker is.

‘Gedurende jullie tijd hier zullen jullie aan tests worden onderworpen en sommige van die tests kunnen zwaar zijn, maar jullie zullen het overleven en terugkeren bij jullie families. Wij hebben nog nooit een kind verloren.’

De Kwaliteit zit hem in de details

De kwaliteit van Het instituut zit hem dit keer niet per se in de verhaallijn. Het verhaal is solide en prima, maar bevat niet echt enorme plottwists, verrassingen of gebeurtenissen die je niet ziet aankomen. Het verhaal voelt wat dat betreft vrij veilig gekozen en lijkt fragmentarisch ook terug te grijpen naar eerdere boeken van King. Waar Het instituut vooral op scoort zijn de details, die alles bij elkaar maken dat het boek van kaft tot kaft toch enorm spannend blijft. Een voorbeeld is dat er op de gangen van Het Instituut zogenaamde ‘opbeurende’ posters hangen met leuzen als ‘Ik kies ervoor blij te zijn!’ Naarmate het verhaal vordert gaan die posters natuurlijk in steeds schriller contrast staan met wat er daar gebeurd. Ook de manier waarop de staf van Het Instituut maar hardnekkig hun rol blijft volhouden terwijl het de kinderen allang duidelijk is dat de boel niet klopt, is een onderdeel wat je de kriebels kan bezorgen.

Het enge en angstaanjagende zit hem dit keer dus niet in een enge verschijning of een enge entiteit, maar dus meer in de onderliggende lagen. Ook is het interessant om te lezen hoe Luke zijn omgeving en de situatie telkens aan het analyseren is, en hoe de kinderen onderling ook met elkaar communiceren. Hier zit overigens wel een klein minpuntje aan het boek, en dat is namelijk hoe laks de staf omgaat met de kinderen, de beveiliging en het onderhoud van het pand. Het wordt allemaal verklaard en het is allemaal ook plausibel, maar toch voelt het hier een beetje (zonder al teveel van het verhaal weg te geven) alsof Stephen King het zich hier voor het verhaal er wat gemakkelijker heeft afgebracht dan strikt noodzakelijk.

Niet verrassend, toch vermakelijk

Al met al is Het instituut dus wellicht niet een van de beste boeken van Stephen King, maar desalniettemin een gaaf boek om te lezen. Fans kunnen hier in elk geval hun hart weer aan ophalen, maar ook voor nieuwkomers is dit een prima titel om mee te beginnen, als je nog niet bekend bent met zijn oeuvre. Het is namelijk niet gelijk super-gorey zoals zijn andere boeken en ook niet heel choquerend ten opzichte van zijn andere verhalen. Het element van opgesloten kinderen maken het boek in elk geval enorm spannend en met de telekinese en de telepathische vermogens brengt het verhaal zich toch nog weer een beetje in de richting van sciencefiction.

Het Instituut
Het Instituut
Score 4.7 van 5 sterren.