Recensie: Stephen King – Later

Jamie Conklin is geen normale jongen. Hij is namelijk in staat te praten met overledenen. Veel van de overledenen, of eigenlijk allemaal, verdwijnen na een paar dagen. Jamie is dat niet anders gewend. Maar op een dag komt hij een overledene tegen die niet van plan is hem met rust te laten. In het boek 'Later' vertelt Jamie zijn verhaal.
8.5

Jamie Conklin is enig kind. Hij woont samen met zijn moeder in New York en wil niets liever dan een normaal leven. Jamie heeft een gave waar hij van zijn moeder eigenlijk niet over mag praten. Jamie kan namelijk met dode mensen praten… Als kind moest hij daar erg aan wennen en moest hij hier ook nog dingen over leren zoals dat overledenen altijd de waarheid moeten vertellen. Zulke dingen leerde Jamie allemaal later. De meeste overledenen die hij ziet (en soms spreekt) hebben geen kwade bedoelingen. Ze verdwijnen ook eigenlijk allemaal wel na een paar dagen, dat is Jamie niet anders gewend. Tot hij op een dag iemand treft die niet verdwijnt… In het boek Later van Stephen King vertelt Jamie zijn verhaal. Het is een verhaal dat je grijpt, maar dat komt later in deze recensie.

Pakkend verhaal

Wat onmiddellijk opvalt aan het boek is de proloog. In eerste instantie leek dit even afkomstig te zijn van King zelf, maar het is Jamie Conklin die zich hier tot de lezer richt. Jamie, op het moment dat hij zijn verhaal deelt allang de twintig gepasseerd, zet de lezer direct op het verkeerde been. Dat belooft veel goeds en het verhaal houdt die spanningsboog ook fijn vast. Jamies verhaal begint als hij zes is, wanneer hij trots met zijn getekende Thanksgiving-kalkoen naar huis loopt. Bij één van zijn buren maak je als lezer kennis met de speciale gave die Jamie bezit. Zijn moeder, Tia, wil alleen niets van die gave weten, tot het haar op een keer wel goed uitkomt. Als zij zijn hulp inschakelt is daar op dat moment ook een agente bij, Liz Dutton. Tia en Liz vormden op dat moment nog een stel, maar gaandeweg het verhaal vordert wordt deze relatie verbroken. Einde relatie = einde Liz? Niet helemaal. Dankzij Liz krijgt Jamie te maken met dingen waar hij liever niets mee te maken heeft…

Weet je, het ergste van opgroeien is de manier waarop het je de mond snoert.

Niets is wat het lijkt

Als lezer wordt je het verhaal ingezogen. Het idee om na twee hoofdstukken het boek weg te leggen is gedoemd te mislukken. Je wilt niet alleen verder lezen vanwege de spanning in het verhaal, de korte hoofdstukken maken het ook nog eens heel makkelijk. Het boek bestaat uit 69 hoofdstukken. Dat klinkt als ontzettend veel, maar het grootste hoofdstuk is zes pagina’s. De schrijfstijl die in het boek gehanteerd wordt is bovendien heel erg prettig. Het is bijna een verademing om weer eens zo’n heerlijk makkelijk lezend boek te lezen. Zoals hierboven al benoemd is het boek geschreven vanuit het perspectief van Jamie zelf. Dit ik-perspectief past erg goed bij het verhaal. Als lezer maak je zo niet alleen mee wat Jamie allemaal meemaakt, maar krijg je ook een inkijkje in zijn gedachten. Het is bijna vermakelijk om te lezen hoe een zesjarige doet alsof hij het schelden van zijn moeder niet hoort, maar de woorden toch stiekem opslaat in zijn geheugen.

Stephen King

Geef toe, als je aan Stephen King (1947) denkt, denk je waarschijnlijk al snel aan thrillers. Toch heeft hij ook nonfictie boeken op zijn naam staan. Oké, waargebeurde verhalen kunnen soms ook echt verschrikkelijk eng zijn, maar vaak zijn ze dat niet. King studeerde Engels aan de universiteit van Maine en is in 1971 getrouwd met Tabitha, een universiteitsliefde. Het was Tabitha die het manuscript van Carrie had gered van een gewisse prullenbakkendood. Carrie is het eerste verhaal van King die is uitgebracht. Hij heeft ook een aantal boeken uitgebracht onder de naam Robert Bachman, maar dat pseudoniem is uiteindelijk ‘ontmaskert’. Om het pseudoniem los te laten heeft King zelfs een nepbegrafenis geregeld voor het personage, wat hem inspiratie opleverde voor een nieuw boek.

Bijna klaar (en ik herinner me nog dat ik dertig pagina’s al veel vond!), maar nog niet helemaal, dus geef niet op voordat je dit hebt gelezen:

(Bovenstaande quote komt echt uit het boek)

Nachtmerrie-materiaal?

Is het boek Later goed? Jazeker. Het verhaal is goed doordacht, het houdt de aandacht van de lezer vast en die schrijfstijl… De spanningsboog in het verhaal wordt goed opgebouwd. Naast de ‘horrorelementen’ zijn de hoofdstukken goed opgebouwd en maak je een ontwikkeling van Jamie mee. Het plot/idee is heel sterk, maar tegen het einde van het verhaal lijkt het toch iets te missen. Op de flaptekst is te lezen: ‘deze geest is namelijk niet van plan weg te gaan’. Dat lijkt ergens ook wel te kloppen, maar ergens voelt het verhaal niet af. Ook de zogenaamde climax van het verhaal lijkt iets te missen. Het maakt de lezer dorstig naar meer, maar dat ‘meer’ bestaat op dat moment nog maar uit heel weinig pagina’s. Te weinig om het boek echt met een tevreden gevoel weg te leggen. Daarom overheerst het gevoel alsof hier nog wel een tweede deel achter komt. Een: ‘Hoe vergaat het Jamie verder?’, een: ‘Hoe gaat het verhaal nou verder?’ en een: ‘Vertel me meer!’
Is het echte horror? Nee, dat niet. Het heeft zeker wel wat spannende elementen, maar dit is niet het beste werk van King. Het verhaal is absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld It. Het is een lekker verhaal voor tussendoor, geen verhaal om vervolgens een paar nachten met de lampen aan te slapen. Nachtmerries zal je daarom niet snel krijgen van het verhaal, maar het biedt genoeg mogelijkheden om tot een heerlijke griezelfilm verfilmd te worden. Wie weet komt er meer, later…

Later
Later
VN Thriller van het Jaar 2021
Score 3.7 van 5 sterren.
€25,48
Uiterlijk 23 juni in huis
Stephanie van Baggem heeft Geschiedenis en Oudheidstudies gestudeerd en heeft mede daardoor een voorliefde voor historische romans. Ze klimt graag in de pen en schrijft columns, artikelen en verhalen. Ze probeert de verhalen tussen de regels te vinden en gelooft dat iedereen een uniek verhaal te vertellen heeft.